Inmultirea cazurilor de imbolnaviri cu gripa noua a generat o crestere fulminanta a vanzarilor la produsele antivirale. In mai putin de o luna, incasarile din masti s-au triplat in farmacii, iar importatorii de abia mai fac fata cererilor de suplimentare a stocurilor.
“Vanzarile de masti au inregistrat o crestere de 15-25% fata de perioada cand gripa porcina nu luase amploare. Incercam sa reincarcam lunar stocurile pentru a ajunge la distribuitorii nostri”, a declarat pentru Wall-Street Andrei Holban, directorul general al 3M Romania, furnizor de masti medicinale, distribuite si in cadrul farmaciilor.

Ce inseamna aceste cresteri de 25%, traduse la nivel de farmacii? Reporterul Wall-Street a luat pulsul vanzarilor de farmacii intr-una dintre cele mai aglomerate zone ale Capitalei, Piata Dorobanti, aproape de ora inchiderii, cand aproape niciuna nu mai avea masti chirurgicale de vanzare.

“Mai avem doar profesionale, la 23 de lei, daca vreti”, ii raspunde farmacista unei doamne care tocmai isi facea provizii de medicamente antivirale. Femeia a cumparat spray nazal, vitamine, calciu, vaccin pentru gripa sezoniera pentru ca nu se gaseste pentru gripa porcina, dar a renuntat la masca - e prea scumpa. O masca simpla (chirurgicala), de unica folosinta, costa 0,7 lei, motiv pentru care au fost si cele mai cautate. Mai eficiente sunt insa cele industriale, intrucat acopera fata etans si te obliga sa respiri prin filtru, explica farmacistii.

“Nu mai avem masti simple, ci doar profesionale, am cerut deja sa ne aduca maine marfa noua”, spune farmacista-sefa a unitatii Help Net din Piata Dorobanti. Daca intr-o zi obisnuita nu vindeau poate nici macar o masca, acum vanzarile au crescut pana la nivelul “sutelor”, adauga farmacista.

Mastile ieftine, cele mai vandute

Peste drum, la o alta farmacie, situatia este aceeasi: au mai ramas doar mastile profesionale, iar cele simple s-au vandut ca painea calda. “Pana si strainii care locuiesc in zona au invatat cuvantul romanesc <masca> si vin sa cumpere. Unii vin doar pentru sfaturi, iar altii iau tot ce se poate cumpara pentru o protectie mai buna impotriva virusului.

“Am primit un set de sfaturi prin e-mail cum sa te protejezi mai bine de gripa porcina si incerc, pe cat posibil, sa ma feresc de aglomeratii, sa fac gargara cu sare, sa ma spal pe maini des. Nu stiu ce as putea face mai mult de atat, iar ideea de a purta masti mi se pare deocamdata ridicola”, spune Andreea Movileanu, studenta.

Informatii mai exacte ne ofera reprezentantii farmaciilor Dona, care deja au facut o statistica privind evolutia vanzarilor pe acest segment odata cu vestile tot mai dese privind infectarile cu gripa noua. In luna octombrie, numarul de masti vandute a fost de 7.700, comparativ cu luna septembrie cand au fost eliberate 2.900 bucati”, spune Georgeta Ionica, sef serviciu promovare si comunicare in cadrul SC Siepcofar SA, compania care detine lantul farmaciilor Dona. Cu toate ca volumele de vanzari la masti se dubleaza de la o zi la alta, cresterile nu aduc o marire semnificativa a cifrei de afaceri, si asta pentru ca au un pret scazut.

Pe de alta parte, cresterea cererii intr-un ritm rapid pune o tot mai mare presiune pe stocuri. Volumele au crescut, dar sunt limitate de disponibilitatile de productie pentru ca cerere este mai mare peste tot in lume. „Nu putem face fata cererii imediat pentru cantitati foarte mari si lucram cu toti distribuitorii nostri pentru a gestiona situatia cu livrari partiale, efectuate esalonat”, explica Andrei Holban, care subliniaza ca cerere este „foarte mare” in toate tarile lumii.

La mare cautare sunt si imunostimulatoarele

Nu numai mastile sunt la mare cautare in ultima vreme, ci si produsele imunostimulatoare (produse pe baza de echinaceea, propolis, vaccinurile imunizatoare) in general, arata statisticile farmaciilor Dona. „Vanzarile produselor imunostimulatoare in lunile septembrie si octombrie prezinta aceesi tendinta de crestere ca in perioada similara a anului 2008. Mentinerea tendintei de crestere se explica prin faptul ca masurile de prevenire a gripei porcine sunt in principal non-medicamentoase, iar perioada in care s-au mediatizat intens proportiile mari in care s-a extins gripa este relativ mica”, detaliaza sefa de la farmaciile Dona. In plus, si vanzarile la produsele de igiena – alcool, geluri antibacteriene – s-au dublat in aceeasi perioada in farmaciile Dona.

„Interesul este din ce in ce mai crescut si de aceea vanzarile de masti s-au dublat in ultimele doua saptamani, ca si in cazul gelurilor antibacteriene”, spune Isabelle Iacob, directorul general al farmaciilor Help Net. Compania desfasoara in aceasta perioada o campanie de informare si a pus la dispozitia pacientilor un numar verde pe care il pot apela pentru a afla mai multe despre gripa porcina.

In cadrul lantului de farmacii, clientii pot cumpara de asemenea un set complet de produse pentru combaterea racelii si gripei, adresate afectiunilor de sezon: febra, tuse, rinoree, dureri in gat sau musculare, la un cost cu pana la 10% mai scazut decat daca medicamentele ar fi achizitionate separat. „Vanzarile acestor kituri s-au dublat fata de prima saptamana a lunii octombrie, iar cele pentru OTC-uri (medicamente eliberate fara prescriptie medicala – n. red.) de raceala si gripa au inregistrat un avans de 55% comparativ cu septembrie”, potrivit sefei Help Net.

Cat ne costa „zidul” impotriva gripei
  • masca chirurgicala: 0,7-0,9 lei
  • masca tip botnita de protectie (profesionala): 3,9-25 lei
  • kit prevenire/tratament raceala si gripa: 25-40 lei
  • produse de igiena (alcool sanitar, gel antibacterian): 10 lei
  • complex de vitamine: 10-50 lei
Potrivit celor mai recente informatii emise de Ministerul Sanatatii, numarul celor infectati cu virusul gripei AH1N1 a trecut de 1.000, 94 dintre cele fiind raportate in perioada 9-10 noiembrie. La nivel mondial, pana pe 10 noiembrie s-au inregistrat putin peste 6.500 de decese cauzate de gripa noua, dintre care 414 in Europa.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri