“Am fost consultant prin firma Macrosoft pentru grupul Tesco din Marea Britanie, retailer care realiza pe atunci 10% din totalul incasarilor prin vanzari online, asta insemnand 100 de milioane de euro anual. Am mai observat ca pe pietele engleza si germana majoritatea firmelor isi externalizasera serviciile de aprovizionare, asa incat m-am gandit sa infiintez un hipermarket online si in Romania”, povesteste Daniel Hanganu, administratorul megasales.ro.

Investitia initiala in magazin a fost de 250.000 de euro, bani care au mers catre realizarea site-ului si pregatirea personalului necesar gestionarii a 10.000 de produse, care erau livrate in maxim 24 de ore, fara costuri suplimentare, in Bucuresti si imprejurimi. In plus, Hanganu a incheiat la scurt timp si un parteneriat strategic cu Selgros Cash&Carry, de la care isi procura produsele pe care mai apoi le livreaza in maxim 24 de ore in Bucuresti si zonele limitrofe.

In plus, si baza operationala a magasales.ro se afla in incinta magazinului Selgros din Pantelimon. Managerul recunoaste ca o parte din clientii Selgros vin si catre magasales.ro, dar subliniaza ca parteneriatul este unul reciproc avantajos.

“Marea provocare a fost sa realizez un site capabil sa gestioneze peste 10.000 de produse, cu descrieri, imagini, preturi actualizate. Lucrand dupa un model german de organizare, am stabilit principalele departamente in firma: analiza livrarilor, livrarile propriu-zise si IT”, spune managerul. In prezent, magazinul are in jur de 15.000 de produse, iar timpul de asteptare a produselor se poate micsora la trei ore pentru clientii “premium”.

Dupa doi ani de crestere a afacerilor – un 2007 al maturizarii afacerii si un 2008 al crearii unei baze de clienti stabili – Hanganu spune ca depresiunea economica nu a ocolit afacerea sa online si a dus la o scadere a comenzilor pe client cu 15-20%. “Apetitul pentru cumparaturi va fi temperat de criza, comparativ cu 2008, si ne asteptam la o reducere a comenzilor, care insa va fi contracarata de cresterea numarului de clienti”, este de parere fostul consultant Tesco.

In prezent, firma N&H ECommmerce, care administreaza magazinul virtual, are 15 masini pentru livrari si 22 de angajati, cifra de afaceri lunara ajungand pana la 100.000 de euro. “Cele mai mari cheltuieli pe care le avem sunt cu salariile si combustibilul, mai ales ca marja noastra de profit este mica, de 3-5%”, detaliaza Hanganu.

Principalii clienti ai megasales.ro sunt firmele, magazinul avand peste 1.000 de cumparatori lunar, dintre care cu 600 exista contracte de aprovizionare pentru livrari periodice. “Rata de revenire a clientilor este de 95%, ceea ce inseamna ca daca un client a lucrat cu noi, atunci va reveni cu comezi si in viitor. O alta categorie sunt si persoanele fizice, numarul acestora fiind fluctuant, de 500-2.000 pe luna, dar si in acest caz rata de revenire este de aproape 80%”, potrivit lui Hanganu.

In ceea ce priveste perioada sarbatorilor, vanzarile cresc cu 30-40%, in special pe segmentul cadourilor si al produselor de protocol pentru organizarea de petreceri corporate. “Sper ca in 2010 sa iesim din criza economica si sa reluam cresterea de 20-25% a afacerii pe care am prognozat-o. In doi ani vom acoperi toate orasele importante din Romania cu serviciile proprii de livrare”, estimeaza Hanganu.

Cat despre piata hipermarketurilor online, Hanganu spune ca valoarea acesteia ajunge la 12 milioane de euro, "foarte putin in comparatie cu tari mai dezvoltate, unde depaseste cinci miliarde de euro". Principalii concurenti ai megasales.ro sunt hypermarketulonline.ro, alimentaraonline.com sau edhd.ro.

Piata retailului modern alimentar este estimata la o valoare de circa 10 miliarde de euro, afacerile primilor trei mari grupuri - Metro (Metro Cash&Carry, Real Hypermarket), Rewe (Selgros Cash&Carry, Billa, Penny Market) si Carrefour cumuland jumatate din aceasta suma anul trecut.

Citeste care vor fi principalele tendinte in retailul romanesc in 2010.

Retailul in 2010: Falimente, restructurari si vanatoare de preturi mici

Retailul in 2010: Falimente, restructurari si vanatoare de preturi...