“Principalul motiv pentru care asistam la falimentul unor retele locale ca PIC sau Spar nu este criza, ci modul in care a fost gandit si construit business-ul in cauza”, a declarat Adrian Manolache, secretar general al Asociatiei Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR), invitat la un forum de profil organizat de Mediafax.

El a explicat ca retelele locale, relativ nou-intrate pe piata romaneasca, au adus formate neconfirmate de retail si s-au dezvoltat cu ajutorul creditelor in locatii care nu s-au dovedit a fi tocmai profitabile. “Cand vrei sa castigi cu orice pret cota de piata, cand te imprumuti scump, cand faci achizitii scumpe de la furnizori si cand nu reusesti sa te promovezi suficient, atat din punctul de vedere al managementului personal, cat si din cel al formarii profesionale a directorilor de vanzari, atunci cu siguranta vorbim despre un esec”, a detaliat Manolache.

La randul sau, Valentin Mircea, consilier in cadrul Consiliului Concurentei, este de parere ca situatia dificila in care se regasesc aproape toate retele autohtone va antrena si o crestere a concentrarii pe piata de retail, prin miscari de achizitii si fuziuni. “Retelele mai putin rentabile vor fi dispuse sa vanda, ceea ce va duce la o concentrare pe piata, dar nu la nivel macro, la fel de posibile fiind si intrarile de noi jucatori prin greenfield-uri (investitii de la zero – n. red.)”, a apreciat consilierul de concurenta.

In ceea ce ii priveste pe marii retaileri, Manolache a afirmat ca este posibil ca in 2010 sa asistam la restructurari de locatii, dar nu la falimente sau intrari in procedura de insolventa. “Ca vor fi achizitii si fuziuni, este normal, se concentreaza piata, dar marile retele internationale nu vor intra in faliment”, a mai spus oficialul AMRCR.

Pe de alta parte, actuala criza economica a adus si plusuri pentru afacerile din retail, sunt de parere retailerii. Delia Nica, head representative office in cadrul Metro Romania, spune vor supravietui acei comercianti care vor deveni inovatori si apropiati de clienti. “Criza ne scoate din lentoarea ultimilor cinci ani. Pana acum, toata lumea era pregatita de cresteri, bancile ne sunau la sfarsit de an sa ne intrebe cand ne schimbam masinile, dar acum vom vedea cine poate sa vanda ieftin si bun, sa-si reinventeze formatul. Altfel am fi devenit foarte plictisiti, ne-am fi mutat cu totii biroul acasa”, a conchis oficialul celui mai mare retailer de pe piata romaneasca.

In cifre, criza din sector s-a facut resimtita mai ales in segmentul nealimentar, unde descresterea merge pana la cateva procente fata de 2008. “La sfarsitul lui 2009 vom constata ca intreaga piata s-a contractat, cea mai evidenta restrangere inregistrandu-se in segmentul produselor nealimentare”, a spus Alexandru Vlad, directorul executiv al retelei de magazine de tip cash&carry Selgros Romania. Managerul a adaugat ca nu se asteapta anul viitor la cresteri spectaculoase si ca unii dintre retaileri sunt prea optimisti in bugetarea pe care o fac pentru 2010.

Optimismul unor retaileri se bazeaza, in mare masura, si pe raspunsul pe care l-au dat consumatorii fata in fata cu criza. "Venim dupa noua ani de crestere economica, iar lumea raspunde cu incredere la studiile despre consumator care se fac acum, dar ele nu sunt relevante fara termeni de comparatie. Romania s-a mai confruntat cu situatii de criza in doua randuri, intre 1990 si 1992, respectiv 1996-1997, dar atunci consumul era inca scazut si nu s-a resimtit prea mult", a explicat Liviu Voinea, director executiv al Grupului de Economie Aplicata.

In aceste conditii, Voinea considera ca este dificil de prezis in ce fel se va schimba comportamentul consumatorilor, tot mai afectati de criza. Potrivit unui studiu intreprins recent de firma de cercetare de piata Mednet, majoritatea romanilor resimt efectele negative ale crizei economice, peste 70% dintre acestia reducandu-si consumul sau cumparand produse mai ieftine. Cele mai afectate sunt femeile aproape de pensionare cu un venit mai mic de 1.500 de lei/familie.

Restrangerea puterii de cumparare creeaza totodata si un avantaj pentru magazinele de tip hard discount, care practica cele mai mici preturi. Executivul Selgros este de parere ca odata cu intrarea masiva a hard discounterilor pe piata romaneasca impreuna cu scaderea preturilor din real estate, peisajul retailului local se va schimba total. "Anul viitor va fi primul in care hard discounterii vor avea un cuvant greu de spus in retailul romanesc", a punctat Alexandru Vlad.

Potrivit acestuia, magazinul de tip discount este modelul cel mai potrivit pentru criza economica, prin politica de mentinere a preturilor la nivel scazut. In plus, Manolache crede ca de castigat din actuala criza vor avea si magazinele online, ale caror costuri sunt chiar si mai joase. Pe de alta parte, unele business-uri mai mici din retail vor apela din ce in ce mai mult la produsele de pe piata neagra pentru a-si mentine preturile la un nivel competitiv.

Piata retailului modern alimentar este estimata la o valoare de circa 10 miliarde de euro, afacerile primilor trei mari grupuri - Metro (Metro Cash&Carry, Real Hypermarket), Rewe (Selgros Cash&Carry, Billa, Penny Market) si Carrefour cumuland jumatate din aceasta suma anul trecut.

Citeste cum a cedat PIC, imperiul fratilor Penescu sub presiunea crizei, precum si o analiza A. T. Kearney asupra retailului romanesc pe timp de criza.

Voinea, GEA: Anul viitor vom ajunge la fundul sacului

Voinea, GEA: Anul viitor vom ajunge la fundul sacului