După trei ani în care parcurile de retail au fost schemele favorite ale dezvoltatorilor imobiliari din acest sector, revin și proiectele mari, ce includ mall-urile, fie în proiecte de sine-stătătoare, fie ca parte a unor proiecte imobiliare mixte, anunță reprezentanții companiei de consultanță imobiliară Colliers.

Potrivit lor, în anii precedenți, criza sanitară i-a făcut pe dezvoltatori să se îndrepte către proiectele de retail mai mici, în condițiile în care comerțul online a crescut în popularitate în pandemie.

„Putem spune că retailul de trecut de sperietoarea e-commerce. Toată lumea a prins curaj, iar dezvoltatorii au prins culoare în obraji. Am avut anul trecut un volum foarte bun de livrări, iar în anii următori o să avem livrări foarte mari. Reapar pe tapet proiectele mari, așadar, vor reapărea și investițiile mai mari decât cele în parcuri de retail” a declarat, într-o conferință de presă, Silviu Pop, Director CEE & Romania Research la Colliers.

La capitolul livrări, în 2023, au fost finalizați peste 200.000 de metri pătrați de spații comerciale moderne în toată țara, iar cea mai mare inaugurare a fost cea a centrului comercial Promenada din Craiova, o investiție de 125 de milioane de euro a dezvoltatorului imobiliar NEPI, care furnizat peste 60.000 mp de spații de retail.

„Ce este mai important este că 2023 a fost un an bun și pentru proprietari, dar și pentru chiriași, datele indicând vânzări (în centrele comerciale – n.r.) peste nivelul din 2019, în pofida inflației ridicate”, a mai explicat Silviu Pop.

Potrivit lui, în 2023, ca volum, românii nu au cumpărat mai puține produse, doar că s-au îndreptat către produse mai ieftine.

„Am avut rezultate foarte bune în ultimii doi ani în pofida perioadei foarte dure pentru consumatori. Oamenii au avut ceva rezerve. Nu au consumat mai puțin, dar au consumat mai ieftin. De aceea, 2023 a fost un an foarte bun pentru discounteri, iar anii următori vor rămâne favorabili pentru acest tip de retaileri”, a mai spus reprezentantul companiei de consultanță imobiliară.

În ceea privește dezvoltarea de proiecte noi, previziunile Colliers pentru piața autohtonă arată că dezvoltatorii încep să se uite dincolo de proiectele de tip parc de retail, care au avut logică în această perioadă, atât din prisma consumatorilor, dar și a retailerilor, și își îndreaptă din nou atenția către proiectele mari.

„Reapar scheme de proiecte de retail mari, fie mall-uri de sine-stătătoare, fie proiecte imobiliare care cuprind și un mall mare. Anul trecut am avut inaugurarea celui mai mare mall din 2016 încoace, adică mall-ul Promenada din Craiova, și o să mai avem scheme de calibrul acesta, inclusiv în acest an”, a mai explicat Silviu Pop.

Potrivit Lianei Dumitru, retail director Colliers, mai sunt zone în care pot fi construite centre comerciale de mari dimensiuni, cum ar fi în partea de nord a Capitalei. În România, ultimele date oficiale, cele de la finele trimestrului al treilea al anului trecut, arătau că stocul național de spații de retail moderne ajunsese la 4,2 milioane de metri pătrați. În comparație, Polonia avea circa 12,4 milioane de metri pătrați de spații comerciale moderne.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Adrian Ungureanu
Venit în Capitală în 2007, ca orice copil de provincie cu tolba plină de vise, primul fiind acela de a deveni comentator sportiv - următorul Cristian Țopescu - Adrian a ales să-și înceapă cariera de jurnalist scriind în presă. Deși era abia în al doilea an la Facultatea de Jurnalism , Adrian și-a găsit un loc de muncă la ziarul ” Curierul Național ”. A realizat abia la interviul de angajare că nu mai există departament de sport la ziar, dar asta...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri