Clădirile de birouri din Capitală au resimțit cel mai bine impactul ultimei crize sanitare, iar după încheierea pandemiei spațiile de birouri nu s-au mai umplut ca înainte de 2020, iar în era muncii hibride, distanța dintre casă și birou este un element care-i descurajează pe angajați să vină la sediile companiilor pentru care lucrează.

În aceste condiții, este cunoscut faptul că apropierea unei clădiri de birouri de o stație de metrou este percepută ca un avantaj semnificativ pentru ocupanții acesteia, deoarece permite angajaților să își reducă semnificativ timpul de naveta în Capitală, sunt de părere reprezentanții companiei de consultanță imobiliară iO Partners, cea care a preluat activitățile companiei JLL din România.

“În era muncii hibride, unde flexibilitatea devine cuvantul de ordine, stațiile de metrou devin ancora cheie în mediul urban și in generarea cererii de spații de birouri. Nevoile chiriașilor devin mult mai complexe și sunt într-o continuă schimbare, în timp ce eficiența, accesibilitatea și sustenabilitatea rămân în fruntea priorităților. Ne așteptăm ca rata spațiilor vacante să continue să crească în prima jumatate a anului viitor pe măsură ce companiile mari își regândesc întregul mod de operare”, a declarat, într-un comunicat remis redacției, Laura Ene, Consultant Business Development în cadrul iO Partners. .

Potrivit ei, reînnoirile și renegocierile rămân cu un aport majoritar în cererea înregistrată din acest an. În contextul relocărilor care au avut loc, se observă o tendința spre alegerea de locații centrale sau semi-centrale, caracterizate prin accesibilitate foarte bună.

„Aceasta direcție are ca scop maximizarea prezenței la birou și furnizarea angajaților cu toate pârghiile necesare în acest sens”, a explicat Laura Ene.

Cât de mult contează distanța față de gura de metrou

Pentru a evidenția impactul accesului la metrou asupra atractivității clădirilor de birouri, iO Partners a efectuat în cursul lunii octombrie o analiză asupra ratei de neocupare a clădirilor de birouri din București în raport cu distanța lor față de metrou.

Aproape două treimi din stocul modern de birouri din București, respectiv aproape 2,1 mil. mp închiriabili, se poziționează la o distanță de până în 500 m față de o stație de metrou sau aproximativ 5 minute de mers pe jos. Rata de neocupare medie în aceste clădiri este cu aproximativ 18% sub media Bucureștiului, respectiv 10,76% (față de media pe oraș de 13,13% în luna octombrie).

Pe de altă parte, clădirile situate la o distanță cuprinsa între 500 și 1.000 m de o stație de metrou, totalizând circa 520.000 mp închiriabili (peste 15% din stocul modern), prezintă o rată de neocupare medie de 12,57%, deci mai mare cu aproape 15% față de clădirile din prima categorie. Acestea beneficiază în continuare de metrou, chiar dacă nu mai sunt poziționate în imediată vecinătate, iar potențialii chiriași sunt puțin mai ezitanți în alegerea lor.

La polul opus se află clădirile situate la o distanță mai mare de 1 km de metrou. Acestea însumează circa 741.000 mp în stocul total (aproape 22%). Rata medie de neocupare se ridică în cazul lor la 20,44%, fiind cu aproape 100% mai mare comparativ cu a clădirilor situate la distanță mai mica de 500 m de metrou și cu aproximativ 62% peste media clădirilor poziționate la 500 – 1.000 m de metrou. Ele pot fi în continuare atractive, dacă reușesc să compenseze absența metroului prin alte avantaje sau facilități.

În primele 3 trimestre din 2023 pe piața din București au fost închiriate spații de birouri totalizând 292.600 mp, 46% peste nivelul înregistrat în aceeași perioadă a anului precedent. Însă, cererea netă s-a ridicat la doar 76.000 mp, cu 28% sub nivelul din 2022.

Contractele de reînnoire au avut de departe cea mai mare pondere în volumul total de tranzacții din această perioadă, cu 55%.

Sursa foto: Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Imobiliare și construcții »


Setari Cookie-uri