Best-sellerul autohton Dacia Logan nu reuseste sa stavileasca avalansa de autoturisme importate, acestea cucerind tot mai multi clienti romani in detrimentul masinilor autohtone.

In august, piata de autovehicule din Romania inregistra o cadere importanta. Cele 14.187 vehicule comercializate reprezentau o scadere de 41,4% fata de vanzarile din luna anterioara, principalul factor destabilizator fiind reducerea drastica a productiei de la uzinele Dacia din Mioveni. In septembrie insa, piata totala revine la trendul puternic ascendent, inregistrand o crestere de 40,6% fata de august, in a noua luna a anului fiind vandute 19.942 de masini. Este interesant de constatat ca cel mai puternic factor de crestere este, de aceasta data, reprezentat de vehiculele comerciale care au inregistrat un avans de 72,7% fata de luna anterioara, autoturismele avand o urcare mult mai slaba, de numai 35,8%.

Pe totalul primelor 9 luni, piata a crescut cu 53,1% fata de aceeasi perioda a anului 2004, o puternica influenta avand comertul cu masini mici, care are un plus de 60,1%, spre deosebire de vehiculele de transport, care au crescut cu 23,5%. In privinta autobuzelor, evolutia pietei este spectaculoasa, in perioada ianuarie-septembrie 2005 firmele cumparand 1.251 unitati, cu 69,7% mai multe decat in anul anterior.

Marcile autohtone, in picaj

La prima vedere, cresterea spectaculoasa a pietei auto romanesti poate fi considerata deja monotona, dar micile detalii prezente in raportul APIA pe septembrie sunt extrem de interesante. Spre exemplu, in ciuda unei cresteri importante a productiei autohtone de autoturisme in primele 9 luni (+87,7%), vanzarile de astfel de vehicule pe piata interna au avansat cu numai 44,7%, iar septembrie este prima luna in care autoturismele autohtone au inregistrat chiar un regres important, de aproximativ 20%, fata de perioada corespunzatoare din 2004. Mai exact, daca in septembrie 2004 romanii achizitionau 9.194 masini produse local, in a noua luna din 2005 au fost cumparate numai 7.343 de unitati. In acelasi timp, vanzarile de autoturisme importate au crescut cu peste 90%.

Producatorul din Craiova, Daewoo, aflat intr-o situatie dificila, a pierdut in acest an nu mai putin de 2,6% din cota de piata. Daca la sfarsitul primului trimestru compania detinea 13,3% din vanzarile totale de autovehicule din Romania, iar in iunie modelele produse de firma aveau 11,8% din total, dupa noua luni, la sfarsitul lui septembrie, cota de piata a Daewoo era de numai 10,7%. De altfel, ocuparea celei de-a doua pozitii in topul marcilor care se vand in Romania se pastreaza numai gratie vanzarilor din prima parte a anului, in ultimele luni Daewoo fiind depasita pe rand de Renault, Skoda sau Volkswagen. Mai exact, din cele 16.780 de unitati vandute in perioada ianuarie-septembrie 2005, in august au fost comercializate 1.034 vehicule, mai putine decat Renault sau Volkswagen, iar in septembrie clientii au achizitionat 1.171 de astfel de masini, Daewoo fiind depasita atat de Skoda cat si, din nou, de Renault.

Cel mai mare producator autohton, Automobile Dacia, are si el mici reculuri. Desi aparitia atat de laudatului modelul Logan la sfarsitul anului trecut parea sa aduca firmei o crestere substantiala a cotei de piata, si in acest caz situatia este inversa. La sfarsitul lui martie, Dacia detinea 49,8% din piata, pentru ca in iunie sa scada la 47,4% iar in septembrie sa ramana cu numai 43,4%. Pe totalul primelor noua luni ale acestui an, Dacia a vandut 68.337 unitati, din care 6.164 in septembrie.

Masinile din import acapareaza piata

La capitolul importuri, evolutia pietei auto romanesti este extrem de clara. Daca in 1999, numai 7% din autoturismele achizitionate erau de productie externa iar in 2000 acestea cresteau brusc la 22%, in ultimii ani se remarca o apropiere de cota de 50%. Anul trecut, 40,2% din masinile vandute erau importate, pentru ca dupa primele noua luni din 2005 sa se ajunga la 45,9%.

Pentru cei obisnuiti cu Renault pe primul loc in clasamentul marcilor importate, luna septembrie poate reprezenta o mica surpriza. Marele frate francez al celor de la Dacia a pierdut locul secund in favoarea cehilor de la Skoda, care au vandut 1.557 unitati, cu 169 mai multe decat Renault. Ultima treapta a podiumului din septembrie este ocupata de Volkswagen, cu 969 de autoturisme. Pentru totalul primelor noua luni insa, situatia este putin diferita. Renault este lider, urmat de Skoda si Volkswagen.

Vanzari de autoturisme in primele noua luni din 2005

Loc Model Unitati
1. Dacia Logan 63.528
2. Daewoo Matiz 11.188
3. Renault Clio 8.883
4. Renault Megane 5.842
5. Dacia Solenza* 4.809
6. Daewoo Cielo 4.806
7. Skoda Octavia 3.673
8. Skoda Octavia Tour 3.273
9. Skoda Fabia 3.266
10. Chevrolet Kalos 2.884

- Model iesit din fabricatie

Vanzari autoturisme pe clase

Clasa Unitati Cota de piata (%)
A 12.170 7,7
B 27.261 17,3
C 101.640 64,6
D 8.725 5,5
E 812 0,5
F 148 0,1
Sport 283 0,2
Monovolum 1.224 0,8
SUV 5.104 3,2

Cota de piata autoturisme importate (ian. - sept. 2005) (%)

Renault 21,8
Skoda 14,5
Volkswagen 11,1
Peugeot 9,1
Ford 5,X
Opel 4,8
Chevrolet 4,7
Fiat 4,3
Hyundai 4,0
Toyota 3,4
Altele 17,2
Sursa: APIA

Livrari penalizate de capacitatea redusa si inundatii

"Pe de o parte, capacitatea uzinei Dacia este redusa si trebuie sa acoperim toate tarile de comercializare pentru a-i satisface cel mai bine pe clientii nostri. In cursul lunilor august si septembrie, livrarile in retea au fost inferioare previziunilor noastre, din cauza unor aspecte legate de logistica transportului. Livrarile efectuate in luna octombrie ne vor permite sa recuperam unele intarzieri."
Jean Michel Sicre, director comercial Dacia