“In mod traditional oamenii de afaceri cred ca incertitudinea in ceea ce priveste strategiile de business este o greseala. Practica a demonstrat deseori ca o afacere condusa din aproape in aproape, fara investitii majore in prima faza, pe un model de businesss flexibil si adaptativ poate fi o solutie castigatoare”, afirma Javier Gimeno (foto), care preda cursuri de managementul riscului in cadrul programului de EMBA.

Pentru a-si sustine teoria, Gimeno a ales comparatia dintre doua business-uri promotori pe piata retailului online, compania americana Webvan si compania britanica Tesco.

Fondata la sfarsitul anilor ’90, cu ajutorul investitorilor Benchmark Capital, Sequoia Capital, Softbank Capital, Goldman Sachs si Yahoo, Webvan se angaja sa distribuie bunuri de larg consum in numeroase orase americane pe baza comenzilor online facute de clienti.

“Era primul business care se axa pe piata comenzilor online a bunurilor de larg consum, si au investit sume uriase – aproximativ un milliard de dolari in infrastructura. Modelul lor nu putea fi copiat”, spune Gimeno.

Acesta sustine, de asemenea, ca unele dintre principalele obiective pe care executivii trebuie sa le aiba cand vor sa puna pe picioare o afacere tin de evaluarea competitiei – sa se asigure ca modelul de business nu poate fi copiat, obiectiv deseori atins prin investitii masive si de stabilirea clara a unui plan de business.

“Webvan avea totate ingredientele unei afaceri de succes – investitie si obiectiv clar. In plus, promova preturi competitive, avea 15.000 de tipuri de produse, oferea gratuitatea serviciilor de livrare pentru produse ce depaseau totalizat 50 de dolari si dadea clientilor posibilitatea de a alege intervalul orar in care sa primeasca comanda”, completeaza Gimeno.

De cealalta parte retailerul online Tesco, fondat in 1919 ca un lant de supermarketuri, a ales sa isi dezvolte linia de business de comenzi online. Tesco a ales sa investeasca minimal in infrastructura, preferand sa mentina costurile fixe cat mai mici. Clientii nu beneficiau de nici un tip de discount si nu isi puteau alege ca produsele sa fie distribuite exact la ora la care voiau, ci in intervale mai mari de timp.

In anul 2001, pe fondul costurilor fixe mari si greselii de a supradimensiona nevoile pietei comparativ cu rata de amortizare a business-ului, Webvan declara falimentul. De cealalta parte, cu o linie de business axata pe comenzi online si o alta axata mentinerea si extinderea retelei de supermarketuri, Tasco a devenit cel mai important retailer britanic, si numarul trei in lume, dupa Wall-Mart si Carrefour.

Greseala Webvan a fost aceea de a supradimensiona nevoia pietei, in conditiile in care investitiile initiale in afacere erau imense. Ei au vrut sa fie primii, sa se limiteze la comenzi online, deci sa aiba o singura linie de business.

De cealalta parte, Tasco a investit putin cate putin, asteptand intotdeauna reactia pietei, au mentinut mai multe linii de business si nu si-au propus sa fie unici pe piata. Au mizat mai mult pe incertitudine, iar business-ul este un suces”, spune Gimeno.

Specialistul in risc spune ca pentru afacerile dezvoltate mai ales in aceasta perioada planificarea strategica nu ar trebui sa fie vizionara, ci permisiva, dand posibilitatea testarii mai multor oportunitati deodata.

“Oamenii de business ar trebui sa incerce sa isi conduca afacerile cu un dram de incertitudine. Acum nu este momentul de a imbratisa o strategie care se poate dovedi gresita, si sa persisti sa indeplinesti obiective care se dovedesc nerezonabile“, conchide Gimeno.

Un MBA in strainatate aduce cresteri salariale de pana la 70%

Un MBA in strainatate aduce cresteri salariale de pana la 70%

Sursa foto - insead.edu