"Exportul este o sursa foarte buna de cash in perioada aceasta de criza", a declarat Dragos Damian, CEO-ul Terapia Ranbaxy, care estimeaza ca exporturile vor stagna anul acesta la nivelul de 30 de milioane de lei (circa 7,2 milioane de euro) inregistrat in 2009.

In jur de 80% din exporturi inseamna vanzarile de Faringosept (antiseptic) realizate pe pietele ex-sovietice, unul dintre cele mai vechi branduri lansate de Terapia. Potrivit estimarilor sefului Terapia, Faringosept ar putea aduce in buzunarele companiei incasari de 24 milioane de lei (circa 5,8 mil. euro) anul acesta.

In ceea ce priveste cifra de afaceri estimata pentru intregul an in curs, Dragos Damian a precizat ca este dificil sa faca estimari in conditiile in care inca nu este clar cum vor fi compensate medicamentele de la 1 iulie. In 2009, compania a inregistrat o cifra de afaceri de 310 milioane de lei (73,2 mil. euro).

"Speram ca odata introdus noul sistem de referentiere pentru listele de compensate, piata genericelor sa creasca", a mai spus Damian, adaugand ca in primele 4 luni ale anului piata farma locala a inregistrat un avans de 35-40% la nivel de pret de producator, comparativ cu perioada similara a lui 2009.

Declaratia lui Damian se refera la o propunere a Casei Nationale de Asigurari de Sanatate privind un nou sistem de compensare prin care sa se incurajeze consumul de medicamente generice (iesite de sub patent/copii ale originalelor), ale caror preturi sunt de maxim 65% din pretul originalului cu care este echivalent.

Daca noul sistem de referentiere va fi implementat, atunci segmentul medicamentelor generice (iesite de sub patent/copii ale originalelor) ar putea inregistra un ritm de crestere de 5-10% (ca valoare) peste cel raportat de piata in ansamblu. In prezent, genericele au o pondere, ca valoare, de 35-40% din totalul pietei farmaceutice.