Strategia de privatizare are ca obiective maximizarea pretului ce poate fi obtinut din vanzarea pachetului de actiuni, asigurarea unui sistem modern de transport, viabil din punct de vedere economic, social si al protectiei mediului si reducerea duratei procesului de privatizare si simplificarea derularii transferului dreptului de proprietate.

De asemenea, se urmareste maximizarea primei de control total pe care investitorii ar fi dispusi sa o plateasca si mentinerea capacitatii si sarcinilor specifice CFR Marfa, pentru nevoile de aparare a tarii si monitorizarea postprivatizare a indeplinirii acestei obligatii.

Strategia a fost realizata de consortiul de consultanti format din Deloitte si societatea Bostina si Asociatii.

Ministerul de resort va vinde toate actiunile companiei, prin licitatie cu strigare. Garantia de participare la licitatie va reprezenta 20% din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare, in timp ce taxa de participare la licitatie pentru fiecare investitor/grup de investitori care depune documente de participare este de 5% din valoarea nominala a pachetului de actiuni scos la vanzare.

Licitatie cu strigare pentru privatizarea CFR Marfa

Licitatie cu strigare pentru privatizarea CFR Marfa

In procesul de vanzare MTI va constitui o comisie de privatizare compusa din cinci reprezentanti ai MTI, unul al Ministerului Apararii Nationale si unul din partea Ministerului Finantelor Publice.

Cu vointa politica, privatizarea s-ar putea finaliza in prima jumatate a anului viitor

Desi Ministrul Transporturilor si Infrastructurii, Radu Berceanu, declara ca ar prefera sa privatizeze CFR Marfa pana la finele acestui an, consultantii considera ca este nevoie de mai mult timp pentru finalizarea proiectului. “Daca vorbim despre semnarea si inchiderea procesului de privatizare, este destul de greu de imaginat ca se poate realiza pana la sfarsitul anului. Am participat la multe procese de privatizare in ultimii ani si niciunul nu s-a finalizat in mai putin de un an. Trebuie tinut cont si de faptul ca CFR Marfa este o companie mare si este nevoie de multa munca pregatitoare inainte ca guvernul si eventualii investitori sa se aseze la masa negocierilor. In aceste conditii, cred ca procesul de privatizare a CFR Marfa s-ar putea finaliza in trimestrul al doilea din 2011”, a explicat, pentru Wall-Street, Guy Verduystert (foto sus), managing partner al firmei de consultanta The Counsel si fostul director de consultanta financiara al Deloitte – companie in cadrul careia a intocmit in urma cu doi ani o strategie de privatizare pentru CFR Marfa.

Doru Lionachescu, partener principal al casei de investitii Capital Partners, considera ca finalizarea procesului de privatizarea a CFR Marfa depinde foarte mult de dorinta politica. “Proiectul este unul remarcabil, insa depinde de consecventa factorilor politici pentru finalizarea acestuia. Daca va exista dorinta si implicare politica, CFR Marfa ar putea fi privatizata in primul trimestru din 2011”, a declarat, pentru Wall-Street, Doru Lionachescu (foto jos).

Vanzarea comerciala, cea mai buna solutie

Potrivit MTI, situatia financiara actuala a CFR Marfa indica o stabilitate financiara relativa pe termen scurt. Din perspectiva pe termen lung, situatia financiara a societatii este foarte expusa la influente externe, cum ar fi cursul valutar, costul de capital si elementele de impozitare.

Citeste si:

Toate aceste probleme pot afecta valoarea CFR Marfa si deformeaza metoda de privatizare spre o vanzare comerciala, nefiind posibila aplicarea unei oferte publice initiale derulata pe piata de capital, intrucat societatea are nevoie de investitia unui operator strategic pentru a-si imbunatati profitabilitatea.

“Dupa parerea mea, cea mai buna metoda de privatizare a CFR Marfa este vanzarea comerciala, adica vanzarea actiunilor catre un investitor de care compania are mare nevoie pentru repozitionarea competitiva pe piata. CFR Marfa are nevoie de un management cu know-how si expertiza in domeniu care sa ii dea posibilitatea sa acceada pe piete noi si care sa beneficieze de capital investitional”, considera reprezentantul The Counsel, companie care de curand a acrordat asistenta financiara in cadrul tranzactiei dintre fondul de investitii Bancroft si Dumagas Transport.

TRANZACTIE: Fondul de investitii Bancroft investeste in Dumagas Transport

TRANZACTIE: Fondul de investitii Bancroft investeste in Dumagas...

Fondurile de investii si marii operatori din transporturi – potentialii investitori

In opinia consultantilor financiari, fondurile de investitii si mari operatori europeni din domeniul transporturilor sunt principalii investitori interesati de compania locala. “In momentul de fata, o companie de transport feroviar este un activ cautat pentru ca nu polueaza. In aceste conditii, multe fonduri de investitii vor fi interesate sa investeasca, dar si mari operatori din transporturi din Germania pana in Italia. Un al treilea eventual investitor ar putea fi si un jucator local”, este de parere Doru Lionachescu.

Investitorul va cumpara nu numai activele detinute de compania de stat, ci si infranstructura adecvata si o retea de clienti, mai explica Verduystert. “In urma cu doi ani, exista interes atat din partea fondurilor de investiii cat si din partea marilor transportatori europeni, insa a venit recesiunea. In plus, CFR Marfa este una dintre putinele companii de transport feroviar din regiune care mai este inca detinuta de stat”, spune consultantul The Counsel.

CFR Marfa detine un parc de material rulant de peste 42.000 de vagoane si peste 900 locomotive. Societatea ocupa o cota de piata de 49,2 % comparativ cu operatorii feroviari privati din Romania, apreciata in tone/km marfa transportata si respectiv, 58 % apreciata in tone /km marfa incarcata.

Cu un parc specializat de vagoane pentru transport carbune - de circa 10.000 model Eacs si 4.900 model Fals - CFR Marfa este singura companie care dispune de suficient material rulant pentru a prelua la transport productia nationala de carbune.

Operatorul feroviar a raportat in intervalul ianuarie-martie 2010 afaceri de 198, 25 milioane lei, in scadere cu 17,2% fata de perioada simulara a lui 2009. In aceeasi perioada, pierderile CFR Marfa s-au redus cu circa 50%, la 64,19 milioane lei.