Dintre cei 1201 respondenti din randul directorilor generali din intreaga lume, 48% au declarat ca sunt „foarte increzatori” in privinta cresterii economice viitoare in urmatoarele 12 luni. Aceasta reprezinta o imbunatatire semnificativa a nivelului de incredere fata de anul trecut, cand doar 31% dintre directorii generali se declarau „foarte increzatori”, si se apropie de nivelul de optimism de 50% atins in 2008 la momentul debutului crizei economice.

„Directorii generali au depasit mentalitatea de bunker din perioada de varf a recesiunii cand cuvantul de ordine era supravietuirea. In prezent, acestia vad noi oportunitati de crestere, chiar si pe termen scurt, si sunt determinati sa profite de pe urma imbunatatirii climatului economic global si a cererii sporite”, a declarat Vasile Iuga (foto), Country Managing Partner, PwC Romania.

In total, 88% dintre directorii generali au declarat ca sunt intr-o oarecare masura increzatori in perspectivele de crestere pentru urmatoarele 12 luni, fata de 81% care declarau acelasi lucru anul trecut. Pe termen mai lung, 94% dintre directorii generali se declara increzatori in perspectivele de crestere in urmatorii 3 ani, in crestere cu 2 puncte procentuale fata de nivelul inregistrat anul trecut.

Revenirea increderii s-a facut remarcata pe toate continentele, directorii generali din India, Austria, Columbia, Peru, China, Thailanda si Paraguay fiind deosebit de optimisti cu privire la perspectivele pe termen scurt. In schimb, directorii generali din Europa de Vest s-au dovedit mai putin optimisti. Directorii generali din Germania au facut insa exceptie, aproape 80% dintre acestia declarandu-se „foarte optimisti”, un procent de patru ori mai mare decat cel inregistrat anul trecut, cand numai 20% dintre directorii generali din Germania se declarau foarte optimisti. Rezultatele sondajului PwC au fost date publicitatii la Forumul Economic Mondial de la Davos.

Directorii generali au identificat China drept principalul motor al cresterii economice globale. China a fost mentionata de 39% dintre directorii generali, urmata de Statele Unite 21%, Brazilia 19, si India cu 18%. China, Statele Unite si India au fost identificate drept cele mai importante surse viitoare de produse si materii prime. 90% dintre directorii generali au declarat ca se asteapta ca operatiunile lor din Asia sa creasca in urmatoarele 12 luni, urmate de cele din America Latina 84%, Africa 75%, Orientul Mijlociu 72% si Europa de Est 70%. Numai o treime dintre respondenti au declarat ca tara lor de origine ofera potential ridicat de crestere.

Citeste si:

Din punct de vedere strategic, directorii generali cred ca cele mai bune oportunitati pentru crestere in urmatoarele 12 luni vor veni din dezvoltarea de noi produse si servicii si din cresterea cotei de piata pe segmentele pe care companiile sunt deja prezente, potrivit 29% dintre directorii generali intervievati, dar si din patrunderea pe noi piete de desfacere, 17%. Alte optiuni luate in calcul de catre directorii generali au fost achizitiile, aliantele si parteneriatele de tip joint venture.

„Economia post-recesiune se reface cu doua viteze. Economiile emergente precum China, India si Brazilia cresc cu o viteza ce depaseste cu mult ritmul de dezvoltare al economiilor mature. Schimbarea in echilibrul de putere economica genereaza noi dileme pentru directorii generali in chestiuni ce tin de decizii privind directia si scopul investitiilor in noi facilitati de productie, in oameni sau in inovatie. Companiile care inteleg aceste schimbari si profita de pe urma acestora vor fi castigatoare in anii urmatori”, considera Vasile Iuga.

Increderea in crestere din randul directorilor generali s-a reflectat inclusiv in ceea ce priveste politica de personal a companiilor; mai mult de jumatate dintre directorii generali din intreaga lume declarand ca se asteapta sa creeze noi locuri de munca in urmatoarele 12 luni, in crestere fata de anul anterior, cand 39% dintre directorii generali declarau acelasi lucru. Directorii generali din Europa Centrala, regiunea Asia-Pacific si Africa s-au dovedit deosebit de ambitiosi in ceea ce priveste planurile de angajari. In mod remarcabil, numai 16% dintre directorii generali au indicat faptul ca se asteapta la reducerea personalului in urmatoarele 12 luni, in scadere fata de valoarea de 25% inregistrata anul trecut.

Impactul recesiunii asupra strategiei companiilor a fost evidentiat de rezultatele sondajului. Cei mai multi directori generali, 84%, au declarat ca au modificat strategia companiei lor in ultimii doi ani, iar o treime au precizat ca aceasta schimbare a fost fundamentala. Schimbarile strategice au fost determinate in principal de incertitudinea privind economia globala, cerintele clientilor, si dinamica industriei in care activeaza in perioada post-recesiune. Cei mai multi dintre directorii generali au indicat ca intentioneaza sa-si modifice strategiile de management al talentelor (83%), abordarea fata de riscuri (77%), strategiile de investitii (76%), si structura organizatorica a companiilor lor (74%).

64% dintre directorii executivi au precizat ca intentioneaza sa taie costurile in urmatoarele 12 luni, in scadere fata de procentul de 70% inregistrat anul trecut. De asemenea, 34% dintre directorii executivi au indicat ca urmeaza sa finalizeze o fuziune sau o achizitie, iar jumatate dintre respondenti au aratat ca urmeaza sa intemeieze o alianta de afaceri sau un parteneriat de tip joint venture, in vreme ce 31% au precizat ca urmeaza sa externalizeze un proces de afaceri. Europa Occidentala, Asia si America de Nord sunt cele mai propice regiuni pentru fuziuni si achizitii.