Dupa aproape un an de la intrarea in procedura de insolventa, Diverta, una dintre cele mai importante divizii ale grupului RTC, detinut de omul de afaceri Octavian Radu, da semne de stabilizare. Procesul de reorganizare va continua si in acest an, insa Amalia Buliga, CEO-ul companiei, considera ca ce a fost mai rau a trecut si vorbeste intr-un interviu wall-street.ro despre modul in care va conduce afacerea prin apele insolventei.
In luna mai a anului trecut Diverta, unul din cei mai importanti retaileri de carte din Romania, alaturi de librariile Humanitas si Carturesti, anunta intrarea in insolventa in vederea reorganizarii judiciare. La momentul respectiv compania avea datorii catre furnizori si centre comerciale de peste 10 mil. euro si credite de investitii de 8 mil. euro.

Administratorul judiciar este Casa de Insolventa Transilvania.

“In 2009 am redus salariile cu 45%, am restructurat personalul si am renuntat la 40% din numarul de angajati din retail, am redus numarul de magazine, am redus chiar si salariile oamenilor care ramaneau in companie. Mesajul transmis era «e important sa rezistam». In 2009 ne gandeam ca o cifra de afaceri de 30 mil. euro e rezultatul cel mai rau posibil, insa 2010 ne-a demonstrat ca nu este asa”, explica Amalia Buliga (foto).

In 2010 declinul afacerilor a continuat. Diverta a inchis anul cu o cifra de afaceri de 22 mil. euro si pierderi de 500.000 de euro. In 2009 pierderile au fost de 800.000 de euro la afaceri de 30 mil. euro. In acest context, compania a decis sa renunte la 15 magazine, reducand reteaua Diverta la 50 de locatii, respectiv o suprafata de retail totala de 18.000 mp.

“Daca salariile au fost mai usor de ajustat, in cazul chiriilor a fost mai dificil, intrucat veneam dupa niste ani in care am intrat in orice mall care se deschidea si plateam chiria care ni se cerea. Aveam contracte semnate pe 5-10 ani astfel incat negocierile nu au fost deloc usoare. In 2009 au fost mall-uri unde am putut negocia chirii cu 20% mai mici, in timp ce alte centre comerciale nu ne-au oferit nicio reducere. Astfel, ne-am interesat cum putem sa iesim din spatiile neprofitabile. Solutia a fost insolventa, ceea ce ne-a permis sa negociem mai usor. Am ajuns sa avem spatii si cu 3 euro pe mp, fata de 25 euro/mp in 2008”, spune Buliga.

Tot in 2010 Diverta a inchis locatia de pe Bulevardul Magheru, dupa numai doi ani de la inaugurare, nivelul ridicat al chiriei neputand fi sustinut din punct de vedere economic. Locatia avea 1.800 mp, fiind una dintre cele mai importante din retea datorita vadului comercial.

“Diverta Magheru era aproape de profit daca vanzarile ramaneau la nivelul din 2008. Libraria avea vanzari la fel de bune ca alte magazine de top. Atunci avea sens, in criza nu a mai avut. Diverta Magheru ne-a adus pierderi de 1 mil. euro”, afirma Amalia Buliga.

Si numarul angajatilor a suferit modificari. Astfel, daca inainte de intrarea in insolventa Diverta avea 500 de angajati, in prezent compania are o echipa formata din 360 de persoane.

“Dupa intrarea in insolventa, schimbarea a fost radicala. Am invatat cu totii sa fim mai cumpatati si sa vedem orice proiect nu doar din perspectiva divertismentului ci si a rentabilitatii investitiei. Ceea ce a fost cu adevarat dureros pentru toti este sa te simti neputincios si sa vezi ca oricat de bine ai face lucrurile nu iti intra oameni in magazin si nu stii cum sa faci sa ii atragi”, declara Buliga.

Potrivit acesteia, una dintre greselile comise inainte de debutul crizei financiare a fost strategia de intrare in centrele comerciale deschise.

“Era o tendinta la nivelul pietei. Poate ca am intrat cu prea mare rapiditate in toate mall-urile care se deschideau, dar asta era piata la momentul respectiv”, spune CEO-ul Diverta.

Daca in 2008 Diverta a inaugurat 15 librarii, pentru acest an compania are bugetata o singura deschidere, intr-un centru comercial din Craiova.

“Noi zicem ca anul acesta ne vom stabiliza. Vrem sa ne stabilizam intern, suntem la un EBITDA pentru 2011 de 1,5 mil. euro, dar la un nivel al vanzarilor cu 4% mai jos decat anul trecut, asa arata bugetul pentru acesta an. Vrem sa aratam ca am stabilizat firma si nu mai avem pierderi. Este un an de «hai sa ne asezam putin»”, considera Amalia Buliga.

Diverta a vandut in luna ianuarie de 1,6 mil. euro, in scadere cu 15% fata de aceeasi perioada din 2010.

Un alt pas in strategia companiei este ridicarea mizei pe online prin intermediul platformei Dol.ro. “Pe online ai avantajul unui pret mai scazut decat in offline. Vrem sa ne largim gama oferita pe Dol.ro. De asemenea, vrem sa profitam de un avantaj – clientii care comanda online isi pot ridica produsul din librarie, fara a mai plati transportul. In Polonia, 90% din vanzarile pe online erau cu livrare in magazine in cazul unui brand asemanator cu al nostru”, declara Amalia Buliga.

In 2010, cea mai mare pondere (34%) din afacerile Diverta a fost reprezentata de segmentul carte, urmat de papetarie (22%), media (17%), jucarii (11%), IT (7%), servicii (6%).

RTC Holding este unul dintre cele mai mari grupuri de retail, distributie si servicii de pe piata locala, si a fost fondat in 1990.

Din grupul RTC fac parte Diverta (lant de retail de carte), Rafar (fashion si hospitality), Proffice (distributie birotica si papetarie), TCE (transport si logistica), Sistec (IT), Flaro (productie articole pentru industria auto, electronica si electrotehnica, articole de birou si articole scolare), Rimobi (imobiliare si constructii) si Q Power (energie).
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri