TPS ofera clientilor multinationale cu prezenta in Romania dar si companiilor autohtone cu activitate exclusiv in tara solutii in domeniul preturilor de transfer, incepand de la evaluarea riscurilor cu care se confrunta compania, intocmirea dosarului de preturi de transfer, elaborarea si implementarea politicilor de preturi de transfer pana la oferirea de asistenta in timpul controalelor fiscale sau asistenta in negocierile cu autoritatile fiscale in vederea obtinerii acordurilor de preturi in avans.

Pretul de transfer este pretul la care o persoana (fizica sau juridica) transfera bunuri – corporale si necorporale (de exemplu know-how, marci comerciale) - si servicii catre o persoana afiliata. Tranzactiile intre persoane afiliate trebuie sa fie realizate pe baza principiului valorii de piata – „the arm’s length principle”, asa cum este intalnit in literatura de specialitate – fara a fi influentate de relatia de „inrudire” dintre ele. (citeste mai multe despre acest concept)

Preturile de transfer reprezinta un concept aplicabil tranzactiilor desfasurate intre companii din cadrul aceluiasi grup. Practicarea unor preturi de transfer diferite de cele care ar fi fost stabilite intre parti independente influenteaza nivelul impozitului pe profit datorat, fluxurile de numerar, indicatorii de profitabilitate ai societatilor in cauza si duce deseori la dispute intre autoritatile fiscale si contribuabili. “In momentul de fata, preturile de transfer reprezinta principala problema fiscala cu care se confrunta contribuabilii care desfasoara tranzactii intra-grup”, explica Adrian Luca, manager si unic actionar al companiei autohtone, conceptul din spatele domeniului de activitate al companiei.

TPS a reusit sa intre repede pe profit, marjele in domeniul consultantei ridicandu-se la circa 25%, conform lui Adrian Luca. “Subliniez ca aceste marje sunt valabile pe intreg domeniul de consultanta. Domeniul pe care activeaza TPS este unul de nisa”.

Oficialul companiei subliniaza ca TPS este una dintre cele mai mari companii independente de consultanta fiscala privind preturile de transfer din Romania si prima care primeste premiul “Compania anului in domeniul preturilor de transfer din Europa Centrala” din partea International Tax Review.

“ Portofoliul de clienti al TPS include companii multinationale care opereaza in Romania si care sunt lideri la nivel global pe domeniul lor de activitate precum si grupuri de firme romanesti cu prezenta atat locala cat si internationala. Industriile in care activeaza clientii TPS sunt foarte diverse, mentionand aici industia farmaceutica, energetica, IT, retail, constructii si servicii”, spune antreprenorul de 33 de ani din Maramures.

In perioada de inceput, cel mai dificil lucru a fost pozitionarea TPS ca o alternativa reala la serviciile oferite de concurentii mari de pe piata - Deloitte, PwC, Ernst & Young si KPMG care, printre altele, acopera si acest domeniu. “Am reusit sa castigam cota de piata tocmai prin faptul ca suntem o firma mica si mai flexibila. Pentru fiecare client alocam un membru al echipei care ofera consultanta continuu”, spune Luca.

In prezent, firma are sase oameni, pana la finalul anului urmand sa mai angajeze inca doi. “Costurile cu personalul sunt destul de ridicate, intrucat activitatea noastra este nisata si nu sunt multi specialisti pe acest segment. De asemenea avem nevoie de baze de date bune, si acestea costa destul de mult”, spune Adrian Luca, fara a oferi insa cheltuieli concrete.

Citeste si:

Pentru a putea oferi consultanta in domeniul preturilor de transfer, nu este suficient sa citesti legea sau diferite articole pe aceasta tema, sa participi la un seminar sau sau sa te “inspiri” dintr-un model de raport, subliniaza Luca. “Ai nevoie de cunostinte specializate, de o echipa cu experienta practica de cel putin cativa ani in acest domeniu ai carei membri sa fi avut sansa sa lucreze cu alti specialisti in preturi de transfer. Un specialist in preturi de transfer se formeaza in timp si trebuie sa detina cunostinte de fiscalitate, contabilitate, analiza financiara, statistica si sa inteleaga particularitatile industriilor in care opereaza clientii sai. Totodata, specializarea continua in acest domeniu este esentiala”, continua el.

Trebuie de asemenea avute in vedere si costurile cu achizitia anumitor baze de date. Aceste baze de date sunt necesare deoarece in orice analiza a preturilor de transfer trebuie sa te raportezi la tranzactii incheiate intre persoane independente sau la profitabilitatea obtinuta de persoane terte din tranzactiile pe care acestea le desfasoara, informatii care nu sunt disponibile gratuit. Astfel de baze de date sunt costisitoare si sunt de obicei achizitionate doar de societatile ce presteaza servicii de consultanta in domeniul preturilor de transfer - de exemplu abonamentul anual pentru baza de date Amadeus care contine informatii despre aproximativ 18 milioane de companii din Europa costa aproximativ 50,000 euro, Dealscan, o baza de date care contine informatii despre termenii si conditiile imprumuturilor incheiate intre banci si clientii lor poate costa pana la 20,000 euro anual.

Aproximativ 60% din cifra de afaceri a TPS, care nu a fost facuta publica, este obtinuta din servicii privind intocmirea dosarului preturilor de transfer, restul cifrei de afaceri fiind generata de alte servicii specializate. “Intocmirea acestui dosar este o obligatie legala pentru toti contribuabilii care desfasoara tranzactii intra-grup, neprezentarea lui autoritatilor fiscale putand fi sanctionata cu o amenda maxima de aproximativ 28,000 lei, plus aventualele ajustari fiscale privind preturile de transfer practicate”, avertizeaza fondatorul TPS.

Onorariul pentru intocmirea unui dosar de preturi de transfer depinde de mai multi factori, cum ar fi numarul si complexitatea tranzactiilor intra-grup care urmeaza sa fie documentate, numarul de studii de benchmarking care trebuie intocmite (aceste studii atrag dupa sine si costuri fixe cu accesarea bazelor de date), existenta unei documentatii la nivel de grup care ar putea fi utilizata ca punct de pornire pentru intocmirea documentatiei locale, impartirea responsabilitatilor intre noi si client.

“In functie de factorii mentionati mai sus, onorariul pentru intocmirea unui dosar poate incepe de la un minim de 7,000 euro (adica nivelul amenzii de neprezentare a dosarului) pana la 40,000 - 50,000 euro sau chiar mai sus in cazul unor tranzactii complexe.

In ciuda unui domeniu greu de stapanit, piata de consultanta fiscala privind preturile de transfer este una inca promitatoare in Romania dar, pentru a avea succes, este nevoie de mai multi factori. “cand vorbim despre o firma de consultanta care are ca obiect de activitate "vanzarea de cunostinte specializate" trebuie sa ai o baza foarte solida de cunostinte tehnice si sa investesti continuu in educatie si dezvoltare, atat la nivel personal cat si la nivelul echipei”, este de parere Adrian Luca, el considerand totodata ca daca nu faci ceea ce iti place, nu ai cum sa ai succes. Segmentul de activitate iti cere totodata sa dai dovada de disciplina “si sa-ti urmezi instinctele”.

Luca are o experienta de peste 10 ani in domeniul preturilor de transfer, dintre care opt ani in cadrul birourilor PriceWaterHouseCoopers din Bucuresti si Bruxelles. El a absolvit Facultatea de Contabilitate si Informatica de Gestiune din cadrul Academiei de Studii Economice Bucuresti (ASE) si apoi programul MBA Romano-Canadian, specializarea Finante, organizat de ASE in parteneriat cu University of Ottawa si HEC Montreal. Din 2005 sunt contabil expert si din 2006 consultant fiscal.

El a participat la conceperea si la redactarea legislatiei interne privind preturile de transfer si a procedurii de emitere a acordului de preturi in avans. Particip in calitate de asistent, la sedintele Forumului Comun al Uniunii Europene privind preturile de transfer (organism care emite recomandari in domeniul preturilor de transfer pentru tarile membre ale Uniunii Europene).