Desi o parte dintre achizitii sunt acoperite si din fonduri UE, majoritatea contractelor sunt atribuite prin negociere fara publicarea prealabila a unui anunt de participare, fiind invocate motive legate de "extrema urgenta" a situatiei, de criterii tehnice care pot fi indeplinite de un singur furnizor sau de protejarea unor drepturi de exclusivitate, ori prin licitatii deschise la care insa, invariabil, este primita o singura oferta din partea unei societati cu raspundere limitata. Chiar si in cazul licitatiilor cu un singur ofertant, institutia contractanta raporteaza ca a atribuit contractul luand in calcul pretul cel mai scazut.

Acest sistem, in care atribuirea unui contract prin licitatii deschise la care sunt inregistrate mai multe oferte reprezinta exceptia de la regula, este aplicat in conditiile in care, in primavara anului trecut, premierul Emil Boc cerea ministrilor sa sisteze in companiile subordonate orice licitatie pentru achizitionarea de masini, televizoare, imobile sau alte bunuri care nu sunt de stricta necesitate, aratand ca acestea pot fi amanate "pentru vremuri mai bune", si anunta ca Guvernul ia in calcul infiintarea unui "punct de comanda" care sa avizeze achizitiile de produse de birotica pentru toate ministerele, iar consumabile ca pixuri si hartii sa fie cumparate de la acelasi furnizor si la un pret comun.

Solicitarea premierului a fost formulata dupa ce datele centralizate pe primele patru luni ale anului trecut au indicat ca institutiile guvernamentale si companii de stat au cumparat, in acest interval, masini, laptopuri si telefoane mobile de peste 100 milioane euro si au bugetat alte achizitii similare de 24 milioane euro, valoarea cumulata fiind apropiata de cea consemnata pe parcursul intregului an anterior.

Infiintarea "centrului de comanda" pentru achizitii a fost chiar pregatita inca din luna mai 2010 sub forma unui proiect de hotarare care prevedea ca achizitiile de autoturisme, computere, mobilier, combustibil auto, dar si de servicii informatice, de curatenie, de asigurare si transport aerian efectuate de catre institutiile publice centrale vor fi derulate in sistem centralizat, prin intermediul unei unitati subordonate Ministerului Finantelor.

Citeste si:

Pana la aceasta data, proiectul de hotarare nu a fost insa aprobat de Guvern.

In aprilie 2009, in urma negocierilor cu Fondul Monetar International pentru limitarea cheltuielilor publice, Guvernul a interzis autoritatilor si institutiilor publice sa mai achizitioneze, preia in leasing sau inchirieze autoturisme, mobilier si aparatura birotica, interdictie mentinuta atat in 2010, cat si pentru 2011. Chiar si cu aceasta interdictie, institutiile si companiile de stat au cumparat anul trecut masini, aparate aer conditionat, laptop, mobilier, telefoane mobile si servicii telecom in valoare de 175 milioane euro, peste nivelul din 2009, la care s-au adaugat cateva milioane lei cheltuite de primarii pe fantani arteziene, statui si lumanari.

Situatia nu a fost modificata nici in acest an, datele relevand ca institutiile publice si companiile de stat au cumparat in 2011 masini, laptop, mobilier, aparate aer conditionat, telefoane mobile si servicii de telecom in valoare totala echivalenta de aproximativ 200 milioane euro, majoritatea achizitiilor, dintre care o parte finantate si din fonduri UE, fiind realizate prin negocieri directe sau licitatii cu o singura oferta depusa.

Pentru anul viitor, proiectia bugetara indica alocatii in crestere cu peste 10 milioane euro destinate achizitiei unor astfel de produse si servicii.