Comisarul european pentru taxe si impozite, Laszlo Kovacs, a declarat ca politica de impozitare comunitara este ca la autovehicule vechi sa se aplice taxe mici, contrar legislatiei din Romania din Codul Fiscal referitoare la taxa de prima inmatriculare a masinilor.

"Nu exista o legislatie unica a impozitele in Uniunea Europeana, insa totusi tarile care nu se folosesc de logica pietei interne unice si percep diferite taxe, Uniunea Europeana ii obliga sa isi retraga aceste decizii", a declarat pentru cotidianul Uj Magyar Szo, comisarul european pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs. Cotidianul maghiar prezinta situatia Romaniei considerand ca "secretul este sprijinirea comerciantilor si a fabricantilor interni".

Comisarul european a reamintit ca in momentul in care Ungaria a instituit ilegal taxe pentru inmatricularea masinilor din afara tarii a fost obligata de Comisia Europeana sa retuneze cetatenilor sumele aferente acestor taxe.

Comisarul european a explicat nemultumirea forurilor europene in legatura cu aplicarea in Romania, Ungaria si Polonia a taxelor de inmatriculare, explicand ca si alte state aplica o serie de taxe pentru autovehicule, majoritatea insa de mediu, in functie de gradul de poluare al autovehicului, iar in tarile in care exista taxe la cumpararea de masini din alte state UE principiul european este taxe mici la masini vechi.

Astfel, oficialul european a spus ca s-a ajuns in Ungaria ca pentru un Mercedes, vechi de trei ani, cu o capacitate de 2.400 cmc sa se plateasca aceeasi taxa ca pentru o masina noua, cu aceeasi parametrii tehnici. "Conform Uniunii Europene, in tarile in care se aplica astfel de taxe, acestea sunt cu atat mai mici cu cat masina este mai veche. Dar, in paralel exista taxele de mediu care sanctioneaza gradul de poluare al masinii. in Romania, pentru o masina veche taxa de inmatriculare este de doua ori cat pentru o masina noua ", a explicat Kovacs.

Kovacs considera ca situatiile din Romania, Ungaria si Polonia privind taxa de prima inmatriculare auto conduc catre necesitatea instituirii unei politici fiscale comune unice, dand ca prim exemplu impozitarea autovehiculelor.

"Divergenta intre noi este urmatoarea: CE cere ca taxele sa fie cu atat mai mici cu cat masina este mai veche, iar noi (Ministerul Finantelor, n.r.) nu vrem sa patim ca Polonia, care intr-un an de la aderarea a inmatriculat un milion de masini vechi fara catalizator in doar zece luni, si atunci aplicam invers taxa: la masini vechi, taxe mari", au declarat pentru Newsin, surse din Ministerul Finantelor.

Citeste si:

Guvernul de la Bucuresti a trecut, initial, in legea fiscala, o taxa fixa pentru fiecare autovehicul, insa ulterior Comisia Europeana a propus exact varianta care este in prezent in Codul Fiscal. "Asteptam sa vedem cum ne sfatuiesc ei (Comisia Europeana, n.r.) si atunci vom aplica astfel incat sa multumim pe toata lumea. Dar sa gasim o solutie astfel incat sa evitam invazia de masini vechi", au explicat sursele citate.

Taxa de prima inmatriculare a autoturismelor a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, in ciuda avertismentelor Comisiei Europene asupra incompatibilitatii acesteia cu Tratatul de aderare la UE, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie.

La nivel oficial, guvernantii romani au declarat ca taxa speciala pentru prima inmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, in primul rand, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atat cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cat si invadarea pietei auto romanesti, dupa aderare, cu autoturisme la mana a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. in mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie in care se incadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi.

Cel mai mic mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cm cubi si dotate cu euro 4, ajungand pana la 8.586 euro pentru masinile mai vechi de sase ani, noneuro si cu un motor de peste 3.000 cmc.

Potrivit purtatorului de cuvant al comisarului pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs, Maria Assimakopoulou, o decizie a UE privind controversata taxa auto de prima inmatriculare ar putea veni peste un an si jumatate, in urma unor proceduri europene indelungate, daca Romania nu o va elimina din legislatie.