Comisarul european pentru taxe si impozite, Laszlo Kovacs, a declarat ca politica de impozitare comunitara este ca la autovehicule vechi sa se aplice taxe mici, contrar legislatiei din Romania din Codul Fiscal referitoare la taxa de prima inmatriculare a masinilor, informeaza NewsIn.

"Nu exista o legislatie unica a impozitelor in Uniunea Europeana. Totusi, tarile care nu se folosesc de logica pietei interne unice si percep diferite taxe pot fi obligate sa isi retraga deciziile", a declarat pentru cotidianul Uj Magyar Szo comisarul european pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs.

Cotidianul maghiar prezinta situatia Romaniei considerand ca "secretul este sprijinirea comerciantilor si a fabricantilor interni". Comisarul european a reamintit ca in momentul in care Ungaria a instituit ilegal taxe pentru inmatricularea masinilor din afara tarii a fost obligata de Comisia Europeana sa retuneze cetatenilor sumele aferente acestor taxe.

Comisarul european a explicat nemultumirea forurilor europene in legatura cu aplicarea in Romania, Ungaria si Polonia a taxelor de inmatriculare, explicand ca si alte state aplica o serie de taxe pentru autovehicule, majoritatea insa de mediu, in functie de nivelul de poluare produs de autovehicul, iar in tarile in care exista taxe la cumpararea de masini din alte state UE principiul european este taxe mici la masini vechi.

Astfel, oficialul european a spus ca s-a ajuns in Ungaria ca pentru un Mercedes, vechi de trei ani, cu o capacitate de 2.400 cmc sa se plateasca aceeasi taxa ca pentru o masina noua, cu aceiasi parametrii tehnici. "Conform Uniunii Europene, in tarile in care se aplica astfel de taxe, acestea sunt cu atat mai mici cu cat masina este mai veche. Dar, in paralel, exista taxele de mediu care sanctioneaza gradul de poluare produs. in Romania, pentru o masina veche taxa de inmatriculare este de doua ori cat pentru o masina noua ", a explicat Kovacs.

Kovacs considera ca situatiile din Romania, Ungaria si Polonia privind taxa de prima inmatriculare auto conduc catre necesitatea instituirii unei politici fiscale comune unice, dand ca prim exemplu impozitarea autovehiculelor. "Divergenta intre noi este urmatoarea: CE cere ca taxele sa fie cu atat mai mici cu cat masina este mai veche, iar noi (Ministerul Finantelor, n.r.) nu vrem sa patim ca Polonia, care in primul an de la aderarea a inmatriculat un milion de masini vechi fara catalizator in doar zece luni, si atunci aplicam invers taxa: la masini vechi, taxe mari", au declarat pentru Newsin surse din Ministerul Finantelor.

Guvernul de la Bucuresti a trecut initial in legea fiscala o taxa fixa pentru fiecare autovehicul insa, ulterior, Comisia Europeana a propus exact varianta care este in prezent in Codul Fiscal. "Asteptam sa vedem cum ne sfatuiesc ei (Comisia Europeana, n.r.) si atunci vom aplica astfel incat sa multumim pe toata lumea. Dar sa gasim o solutie astfel incat sa evitam invazia de masini vechi", au explicat sursele citate. Taxa de prima inmatriculare a autoturismelor a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, in ciuda avertismentelor Comisiei Europene asupra incompatibilitatii acesteia cu Tratatul de aderare la UE, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie.

La nivel oficial, guvernantii romani au declarat ca taxa speciala pentru prima inmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, in primul rand, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atat cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cat si invadarea pietei auto romanesti, dupa aderare, cu autoturisme la mana a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. in mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie in care se incadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi.

Cel mai mic mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cm cubi si dotate cu euro 4, ajungand pana la 8.586 euro pentru masinile mai vechi de sase ani, noneuro si cu un motor de peste 3.000 cmc. Potrivit Mariei Assimakopoulou, purtatorului de cuvant al comisarului pentru taxe si impozite Laszlo Kovacs, o decizie a UE privind controversata taxa auto de prima inmatriculare ar putea veni peste un an si jumatate, in urma unor proceduri europene indelungate, daca Romania nu o va elimina din legislatie.

Federatia Operatorilor de Transport sustine taxa de prima inmatriculare

Federatia Operatorilor de Transport din Romania (FORT) considera ca aplicarea taxei de prima inmatriculare a fost necesara pentru limitarea importului de masini uzate.

"Dupa ce ani de zile transportatorii Romani au putut inmatricula numai autovehicule noi, peste nivel Euro 3, consideram ca este nevoie ca aceasta taxa sa functioneze ca atare pentru a nu ne trezi, pe de o parte cu toate rablele in tara, iar pe de alta parte sugrumati de leasing-uri sau concurati cu investitii minime de firme din alte tari comunitare, dupa exemplul Poloniei. Aplicarea taxei de prima inmatriculare aplicata vehiculelor comerciale sub Euro 3 sau Euro 4 este impetuos necesara", se arata in comunicat.

Citeste si:

Potrivit reprezentantilor Federatiei, FORT si alte patronate din domeniu au sustinut aplicarea acestei taxe cu ocazia intalnirilor avute cu reprezentantii Ministerului Transporturilor, Constructiilor si Turismului in cursul lunii decembrie 2006. "Consideram solutia adoptata ca fiind una corecta, iar statul roman trebuie sa faca toate eforturile pentru mentinerea ei pe termen cat mai lung", se mentioneaza in comunicatul de presa.

Taxa de prima inmatriculare a autoturismelor a intrat in vigoare la 1 ianuarie 2007, in ciuda avertismentelor Comisiei Europene asupra incompatibilitatii acesteia cu Tratatul de aderare la UE, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie. La nivel oficial, guvernantii romani au declarat ca taxa speciala pentru prima inmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, in primul rand, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atat cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cat si invadarea pietei auto romanesti, dupa aderare, cu autoturisme la mana a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

Taxa de prima inmatriculare se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. in mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie in care se incadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi.

Taxa de prima inmatriculare nu vizeaza protectia mediului

Taxa de prima inmatriculare vizeaza, in special, regimul concurential si nu este instituita pentru protectia mediului, Comisia Europeana avand tot dreptul de a da in judecata Romania din pricina acestei taxe, a declarat presedintele Asociatiei Romane de Drept al Mediului, Mircea Dutu.

"Daca aceasta taxa era introdusa din perspectiva protectiei mediului, ea era justidficata. in acest caz insa pentru autoritati primeaza faptul ca masinile sunt de mana a doua si sunt aduse din alte state", a spus presedintele Asociatiei Romane de Drept al Mediului. in opinia lui Dutu, aceasta masura protejeaza producatorii autohtoni de automobile, afectand concurenta din partea celor straini.

Pe de alta parte, potrivit reprezentantului Asociatiei Romane de Drept al Mediului, aceasta taxa atenteaza la libera circulatie a bunurilor in spatiul comunitar, iar UE ar accepta o derogare in acest sens numai daca masura vine in completarea legislatiei europene privind protectia mediului. "in acest caz insa, nefiind vorba in primul rand de protectia mediului, ci de masuri de natura economica, ne putem astepta la o actiune in instanta din partea Comisiei Europene", a subliniat Mircea Dutu.

In privinta taxei de ecologizare impusa de unele autoritati locale in zonele de frontiera, presedintele Asociatiei Romane de Drept al Mediului a precizat ca aceasta taxa nu are nimic in comun cu protectia mediului, fiind doar o taxa de salubrizare.Taxa de prima inmatriculare a autoturismelor, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, a carei incompatibilitate cu Tratatul de aderare a Romaniei a fost mentionata si in Raportul CE din septembrie, a fost introdusa la presiunea Ministerului de Finante si a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile (APIA). Ministerul Finantelor a incercat sa identifice o noua sursa de venituri bugetare, dupa ce eliminarea accizelor pentru masini si a taxelor vamale in relatia cu tarile membre produce o diminuare a incasarilor.

La nivel oficial, guvernantii au declarat ca taxa speciala pentru prima inmatriculare a fost introdusa pe baza unor principii care vizeaza, in primul rand, protectia mediului. Taxa ar trebui sa descurajeze atat cumpararea de masini cu emisii mari de noxe, cat si invadarea pietei auto romanesti, dupa aderare, cu autoturisme la mana a doua, asa cum s-a constatat din experienta tarilor recent integrate din Est.

APIA considera ca sistemul de taxare este conform cu cel promovat de Uniunea Europeana, care recunoaste dreptul fiecarui stat de a introduce sau majora nivelul taxelor de inmatriculare, atata timp cat ele se aplica in mod nediscriminatoriu la cele noi si cele rulate. Comisarul european pentru taxe si impozite, Laszlo Kovacs, a declarat pentru presa ungara ca politica de impozitare comunitara este ca la autovehicule vechi sa se aplice taxe mici, contrar legislatiei din Romania din Codul Fiscal referitoare la taxa de prima inmatriculare a masinilor.

Comisia Europeana nu s-a sesizat inca in cazul taxei de prima inmatriculare din Codul Fiscal, incompatibila cu Tratatul European, dar, daca Romania nu modifica legislatia, CE va incepe "procedura de infringement", a declarat pentru NewsIn purtatorul de cuvant al comisarului Laszlo Kovacs. "Taxa auto este incompatibila cu articolul 90 al Tratatului European, dar Comisia Europeana asteapta ca Romania sa schimbe legislatia in acest sens", a declarat Maria Assimakopoulou, purtatorul de cuvant al comisarului european pentru taxe si uniune vamala.

"Taxa de inmatriculare a autoturismelor este incompatibila atat cu Tratatul de aderare a Romaniei, cat si cu jurisprudenta Curtii Europene de Justitie", se arata in Raportul Comisiei Europene.