Ministerul Transporturilor va construi primele autostrazi prin concesiune incepand cu anul 2008, iar in 2007 se vor face demersurile pentru licitatie, a declarat la Ruse, ministrul transporturilor, Radu Berceanu. "Din 2007 si inceputul lui 2008 se vor face demersurile pentru organizarea licitatiilor, astfel incat in primavara lui 2008 sa se cunoasca firmele care vor lua in concesiune lucrarile", a afirmat Berceanu.

Ministrul de resort a precizat ca intentioneaza sa cheme la discutii reprezentantii mai multor firme care au facut proiecte de concesiune in Europa, astfel incat sa poata fi concepute caietele de sarcini pentru licitatie. "Totul depinde de modul in care se vor face documentele pentru licitatie si vom stabili ulterior daca concesiunea se va face pe 20, 25 sau pe 49 de ani. Va dura mai mult pentru a pune in aplicare sistemul de concesiune. in schimb, concesionarii vor reusi sa construiasca autostrazi foarte repede, fiindca sunt interesati", a precizat Radu Berceanu, citat de NewsIn.

Berceanu a declarat, joi, ca, potrivit strategiei de constructie a autostrazilor, Romania va avea in urmatorii sapte ani 1.800 km, investitiile ridicandu-se la 12,8 miliarde euro din care 5% din imprumuturi externe si 12% din fondurile nerambursabile ISPA si Fondul de Coeziune, iar de la bugetul de statului sa vina 10,7 miliarde euro de la bugetul de stat.

Berceanu a propus ca 4,2 miliarde euro sa fie obtinuti din concesionarea unor autostrazi, iar alte aproximativ trei miliarde din imprumuturi externe. "imprumuturile care vor fi facute trebuie sa aiba o perioada de gratie de cinci-sase ani, iar rambursarea sa se faca in 15-20 ani, adica vrem sa facem autostrazile cat putem de repede. Nu putem sa facem autostrazi doar din banii pe care ii avem in bugetul de stat pentru ca procesul ar fi lent", a explicat ministrul.

In aceste conditii, de la bugetul de stat pentru autostrazi se vor aloca in acest fel aproximativ 0,5 miliarde euro anual. "Aceasta cifra este realista si poate fi luata ca o baza solida, nu ca o dorinta utopica de a face autostrazi. Noul program este o previziune solida bazata pe calcule, pe niste modalitati de abordare cunoscute si se pot realiza fara probleme", a precizat Berceanu.

in acest sens, MTCT are in vedere concesionarea pentru sectorul Ploiesti-Focsani (108 km) din autostrada Giurgiu-Albita, pentru autostrada Bucuresti-Brasov (225 km), pentru autostrada Bucuresti-Sibiu, precum si a variantelor de ocolire Bucuresti Sud (52 km) si Bucuresti Nord (48 km). Pentru aceste portiuni, MTCT nu dispune de fonduri, motiv pentru care constructia se va face prin concesiune. Mai exact, proiectul si constructia autostrazii va reveni unui singur antreprenor care va exploata si intretine sectorul respectiv pe o perioada de 40-49 ani.

Unul din proiectele ministerului se refera la sectiunea Nadlac-Arad (38 km) la care lucrarile vor fi incepute in vara anului 2008, urmand sa se termine in 2013. Lucrarile vor fi finantate din fonduri europene, programul urmand sa fie aprobat in acest an. MTCT va organiza licitatia pentru consultanti in termen de patru luni si cea pentru desemnarea constructrorilor in sase luni. Ministrul Berceanu considera ca strategia abordada in acest caz a fost gresita deoarece tronsonul trebuia realizat inainatea celorlalte de pe autostrada Nadlac-Timisoara intrucat tronsonul Nadlac-Arad face legatura cu granita. Din aceasta cauza, noul program prevede ca lucrarile sa dureze doar 2,5 ani, adica sa fie terminate la sfarsitul anului 2010, cel tarziu 2011.

Citeste si:

Deoarece pentru sectiunea Timisora-Lugoj nu au fost gasite resurse, Berceanu a propus realocarea sumelor necesare din cele prevazute pentru Pitesti-Sibiu 120 km, de 500 milioane euro. "Vom muta banii alocati de UE pentru Sibiu-Pitesti pentru alte portiuni care trebuie urgentate, tinand cont ca fondurile acestea erau insuficiente pentru finalizarea proiectului initial", a explicat ministrul transporturilor. Comisia Europeana nu sustine constructia unui drum nou cu profil de autostrada pe acest traseu, invocand un nivel scazut al traficului. Banii vor fi folositi pentru sectiunea Timisoara - Lugoj si partial a celorlalte necesitati de pe zona Nadlac-Sibiu.

Constructia portiunii Pitesti - Sibiu se va face prin concesiune in care contributia Guvernului Romaniei sa fie Bucuresti Pitesti, iar concesionarul va administra ambele tronsoane. Exproprierile si lictatiile pentru concesiune se vor face in 2007-2008, iar lucrarilor in perioada 2009-2013.

Referitor la varianta de ocolire a Sibiului de 23,5 km, Berceanu a declarat ca datorita proiectului tehnic intocmit gresit si a achizitiei de terenuri, lucrarile sunt intarziate. "Constructorul a venit deja cu pretentii financiare foarte mari. Vom negocia cu antreprenorul astfel incat sa se respecte termenul de finalizare, respectiv 2009. Constructorul va primi si compensatii, dar nu vor fi la nivelul celor cerute", a mai spus Berceanu.

Alegerea firmei care va concesiona varianta Bucuresti - Sector Nord (48 km) se va face pana in 2008, urmand sa se finalizeze in 2012, iar pentru Sectorul Sud licitatia pentru concesionare va fi facuta in perioada 2007-2008, executia urmand sa inceapa in 2009 cu termen finalizare 2012.

Autostrada Soarelui intra in programul MTCT, in mai 2007 urmand sa fie finalizata sectiunea Drajna-Fetesti 36,80. Ministrul Berceanu s-a declarat nemultumit de faptul ca tronsonul Cernavoda-Constanta va fi gata in dcembrie 2010 si varianta de ocolire in noiembrie 2010. in acest caz, ministrul a propus accelerarea lucrarilor, astfel incat ambele obiective sa fie gata pana in 2009. De asemenea, atat tronsonul Cernavoda-Constanta, cat si varianta de ocolire vor fi impartite fiercare in cate doua portiuni care vor fi atribuite la doi antreprenori.

Programul 2007-2013 prevede si constructia autostrazii Giurgiu-Bucuresti Albita, urmand ca portiunea Ploiesti-Focsani sa se faca in sistem de concesiune pana in 2008 cu finalizare in 2013. in plus, va fi reabilitata sectiunea Focsani-Albita (155 km), iar in 2013 va fi facut un studiu de fezabilitate pentru constructia autostrazii.