Sondajul de opinie, intreprins in luna octombrie 2006 cu participarea unui numar de 200 de directori executivi ai unor companii din intreaga lume, arata ca Romania este alegerea preferata pentru investitii viitoare in regiunea Europei de Sud-Est si ca perceptia de ansamblu a investitorilor cu privire la regiunea Europei de Sud-Est s-a imbunatatit in mod constant.

Astfel, 58% dintre repondenti au apreciat ca au in vedere investitii in Romania in acest an, in timp ce 68% dintre acestia au indicat piata romaneasca ca o destinatie potentiala pentru investitii in urmatorii trei ani.

Alte state care au fost indicate de investitori ca destinatii preferate pentru extindere au fost Turcia, aleasa de 49% dintre intervievati, Grecia, cu 48% si Bulgaria, cu 44%. Doar un sfert sau chiar mai putin din cei intervievati au considerat atractive Serbia, Cipru si Moldova, celelalte trei tari din regiunea Europei de Sud-Est incluse in sondaj.

Aproximativ doua treimi din participantii la sondaj (63%) au afirmat ca perceptia lor asupra Europei de Sud-Est s-a imbunatatit in ultimul an si peste jumatate au precizat ca atractivitatea Bulgariei, Greciei, Romaniei, Serbiei si Turciei se va imbunatati in urmatorii trei ani.

"Romania, impreuna cu celelalte piete europene in formare, atrage infuzii de capital datorita echilibrului oferit intre posibilitatile de crestere economica si riscuri; iar Europa de Sud-Est pare a fi un concurent major cu alte piete emergente pentru investitiile straine directe", a declarat Camelia Horlaci, country managing partner, Ernst & Young Romania.

Vorbind despre operatiunile curente si planurile de viitor pentru Europa de Sud-Est, o treime dintre respondenti au afirmat ca intentioneaza realizarea de investitii noi sau extinderea celor existente, 28% au mentionat Romania, 23% Turcia, 14% Bulgaria si 12% Serbia ca destinatie pentru aceste investitii.

"Legislatia fiscala se stabilizeaza, iar modificarile sunt din ce in ce mai rare. Apreciem ca legislatia se va stabiliza in urmatorii trei ani", a explicat Alexander Milcev, partner in cadrul companiei.

In ceea ce priveste instabilitatea politica, Marc Lhertmitte, partner in cadrul companiei Ernst&Young, a apreciat ca este un element care nu afecteza atractivitatea unui stat.

Citeste si:

"Probleme politice au fost si in Franta si in Ungaria. Investitorii nu se tem de riscurile politice. Romania trebuie sa rezolve mai intai problemele legate de infrastructura, de activitatea de cercetare-dezvoltare pentru a putea trece din Divizia a II in Prima Liga in ceea ce priveste proiectele de investitii", a spus Lhermitte.

Europa de Sud-Est s-a clasat inaintea Europei Centrale ca destinatie pentru investitii viitoare, datorita competitivitatii sale in ceea ce priveste costul fortei de munca, flexibilitatea legislatiei muncii dar si potentialul de crestere al productivitatii.

Romania atrage infuzii de capital datorita echilibrului oferit intre posibilitatile de crestere economica si riscuri" a declarat miercuri Cornelia Horlaci, analist Ernst & Young.

Potentialii investitori au identificat si o serie de puncte slabe ale Romaniei, dintre care cele mai importante sunt centrele de cercetare, infrastructura si telecomunicatiile. De asemenea au fost desemnate principalele asteptari ale investitorilor care in ordinea importantei vizeaza infrastructura, simplificarea procedurilor administrative si stabilitatea mediului politic. Investitorii se uita mai mult la costuri, productivitatea si pregatirea fortei de munca decat la stabilitatea politica, aceasta din urma fiind considerata un risc asumat si controlabil, au precizat reprezentantii Ernst&Young.

Ernst & Young a realizat sondajul de opinie privind atractivitatea Europei de Sud-Est in parteneriat cu CSA, o agentie independenta de sondare a pietei, care a folosit sistemul CATI (Interviuri Telefonice Asistate de Calculator).

13% din companiile reprezentate in sondaj au o cifra de afaceri anuala de peste 1,5 miliarde de euro, 27% au o cifra de afaceri intre 150 milioane de euro si 1,5 miliarde de euro, iar 60% au declarat o cifra de afaceri anuala mai mica de 150 milioane de euro.

Reprezentativitatea sectoarelor economice este de asemenea diversa: bunuri de consum (29%), industria grea/industria auto/industria energetica (23%), servicii (22%), tehnologie si telecomunicatii (12%), produse farmaceutice si chimice (9%), precum si constructii si imobiliare (4%).