"In acest moment stim sigur ca vor reusi sa atragem 30% din bani prin fondurile structurale, prin fonduri ISPA, prin imprumuturi de la BEI si BERD si prin alocari de la buget", a afirmat Berceanu. Berceanu a propus finantarea din fonduri europene a portiunilor de autostrada „interesante pentru Uniunea Europeana” - concentrarea tuturor sumelor pe acele portiuni – si posibilitatea realizarii de concesionari – acolo unde exista trafic foarte important si interes din partea firmelor sau a consortiilor.

Premierul Tariceanu a declarat, marti, ca i-a cerut ministrului Berceanu sa faca o evaluare rapida a legislatiei si sa propuna solutii care sa permita reducerea termenelor pentru constructia unei autostrazi. "De la luarea deciziei politice pana la inceperea lucrarilor unui kilometru de autostrada termenul este de cinci ani, a explicat premierul, potrivit NewsIn.

In plus, Romania va insista pe langa Comisia Europeana pentru o scurtare a procedurilor, astfel incat unele proceduri sa se poata desfasura in paralel. "Nu exista decat un accept de principiu, care nu e formalizat”, a spus Tariceanu.

Berceanu a afirmat ca sumele provenite din fondurile structurale vor fi concentrate pe culoarul IV de transport Pan european, pe portiunea Nadlac-Sibiu. "Banii de la buget ar urma sa fie utilizati pentru proiecte care au si o puternica componenta sociala. Vom folosi bani de la buget, pe un sistem multianual, si pentru a face o autostrada care sa uneasca Moldova cu Transilvania", a spus ministrul transporturilor.

Autostrada Moldova-Transilvania va fi realizata intr-un sistem nou: in perioada 2007-2013 se va construi un sens de mers apoi, pe masura ce traficul va creste, celalalt sens de mers. Proiectul si terenurile vor fi deja achizitionate in prima faza a proiectului. Ministrul Berceanu a anuntat ca pentru concesiune sunt prevazute: inelul mare de centura al Bucurestiului - 105 km, portiunea Ploiesti-Brasov si Pitesti-Sibiu.

Citeste si:

Ministrul transporturilor a precizat ca si in acest mod ar ramane anual de acoperit de la bugetul statului pentru constructia de autostrazi circa 550 milioane euro. "Bugetul, in perspectiva urmatorilor ani, nu are cum sa aloce astfel de sume. Noi din buget avem sub 100 milioane euro anul acesta”, a spus Berceanu, precizand ca din acest motiv a mers pe ideea de finantari multianuale de lunga durata (5-6 ani perioada de gratie si 20 de ani perioada de rambursare a creditelor) – „sa avem intai autostrazi si apoi sa platim ratele la credite”.

Ministrul Radu Berceanu a adus in discutie si problema taxelor de autostrada si a explicat ca „orice sistem de finantare s-ar aborda autostrazile se platesc tot de la buget”. Chiar si fondurile alocate de la UE vor fi „recuperate” din contributia viitoare a Romaniei la bugetul UE.

Ministru transporturilor a spus ca daca nu ar fi introduse taxe de autostrada, prin impozitele si taxele pe care le platesc, toti cetatenii ar contribui la finantarea lucrarilor de constructie, „intr-un mod oarecum egalitarist, inclusiv cei care nu au masina”.Ministrul Radu Berceanu a subliniat ca peste tot exista acest sistem de plata. „Cei care nu vor sa plateasca merg pe drumuri nationale”, a spus Radu Berceanu.

Nivelul taxelor nu a fost discutat. „Vom discuta atunci cand pentru cele cateva portiuni pe care le-am propus prin concesionare vor fi lucrurile mai clare”, a spus ministrul transporturilor.Ministru Radu Berceanu a precizat ca a propus aceasta abordare pentru constructia de autostrazi intrucat proiectele de pana acum „au fost o colectie de dorinte bine intentionare, pentru ca nu mergeau mai departe, pana la solutii de finantare”.„Acum am facut o analiza pana la cele mai mici amanunte”, a subliniat Berceanu.

O problema cu care Romania se confrunta este legata de constructori: acestia nu sunt foarte multi, nu sunt foarte bine dotati cu utilaje si echipamente si nu dispun nici de personal, a spus ministrul Radu Berceanu.