Comisia Europeana (CE) a decis sa trimita Romaniei o notificare oficiala, prin care ii cere sa amendeze taxa de prima inmatriculare auto care discrimineaza masinile la mana a doua aduse din alte state membere. Scrisoarea trimisa Romaniei este prima etapa in cadrul procedurii de infrigement prevazuta in Tratatul de aderare, la articolul 226. In cazul in care CE nu va primi un raspuns satisfacator in cel mult doua luni, va trece la a doua etapa si, in cele din urma, va aduce Romania in fata Curtii Europene de Justitie.

"In ciuda discutiilor intense cu autoritatile romane, CE considera ca taxa este, inca, neconforma cu prevederile Tratatului", se arata in argumentatia CE. "In legislatia romaneasca, taxa de inmatriculare pentru masinile uzate nu respecta reglementarile referitoare la gradul de uzura, dimpotriva nivelul taxei creste in functie de vechimea masinii", precizeaza CE. Dat fiind ca taxa de inmatriculare se aplica exclusiv masinilor care intra in Romania, masinile taxate cel mai mult sunt cele la mana a doua aduse din alte tari. In opinia CE, astfel de modele de taxare contravin articolului 90 din tratatul de aderare.

"CE considera, de asemenea, ca sistemul romanesc nu reuseste sa raspunda ingrijorarilor privind protectia mediului, intrucat doar factorul de vechime nu poate sa reflecte in ce masura masina afecteaza mediul, desi taxa este mult mai mare pentru astfel de masini", se subliniaza in notificarea CE.

Documentul aminteste ca, in conformitate cu legislatia comunitara, statele membre trebuie sa incurajeze un comportament care sa duca la protejarea mediului, dar criteriile aplicate in acest scop trebuie sa fie obiective si pertinente astfel incat sa evite orice discriminare impotriva bunurilor din alte state. Oficialii europeni considera ca "legislatia romaneasca nu indeplineste criteriile de completa neutralitate si, din acest motiv, trebuie modificata astfel incat sa fie conforma cu Tratatul de aderare".

CE invoca decizia Curtii Europene de Justitie, potrivit careia un stat membru are voie sa introduca o taxa de inmatriculare daca aceasta respecta articolul 90 din Tratat si ca el nu poate sa impuna o taxa care sa genereze discriminare intre bunurile de pe piata proprie si cele aduse din alte state membre. "Curtea a mai decis ca taxa platita pentru un autoturism nou face parte din valoarea sa de piata si ca un stat membru trebuie sa ia in calcul gradul de uzura al masinii atunci cand aplica o taxa de inmatriculare. Proceduri de incalcare a tratatului au mai fost declansate impotriva statelor: Cipru, Polonia si Ungaria, in momentul in care au devenit state membre.

Sulfina Barbu: O taxa de inmatriculare mai mica, solutia cea mai corecta

Scaderea cuantumului taxei de prima inmatriculare reprezinta solutia cea mai corecta, intrucat nivelul acesteia a crescut in momentul in care Parlamentul a aprobat Codul Fiscal, potrivit ministrului mediului, Sulfina Barbu. "Taxa de prima imnatriculare reprezinta o masura fiscala, iar atunci cand Codul Fiscal a fost aprobat in Parlament, cuantumul acestei taxe a crescut foarte mult. Prin urmare, consider ca solutia cea mai corecta este scaderea cuantumului", a declarat Sulfina Barbu, citata de NewsIn. In opinia sa, taxa de prima inmatriculare reprezinta o masura de mediu corecta, care, in acelasi timp, "ar trebui sa fie suportabila pentru cetatean".

Citeste si:

Potrivit ministrului mediului, angajamentele Romaniei fata de Uniunea Europeana prevad reducerea emisiilor de gaze cu 8% pana in 2012 si cu 20% pana in 2020. "Pentru a atinge aceste obiective, este nevoie de investitii in toate domeniile, transporturi, agricultura, industrie, infrastructura", a precizat ministrul.

De asemenea, Barbu a explicat ca tinta UE in privinta reducerii emisiilor de noxe este de 120 de grame de dioxid de carbon pe kilometru pentru fiecare masina. "Se are in vedere instituirea unui sistem de taxare unic la nivelul UE pentru masinile care depasesc aceasta limita", a explicat ministrul.

Sulfina Barbu a amintit de programul de reinnoire a parcului national auto, pentru care s-au alocat, prin Fondul de Mediu, 25 de milioane de euro, urmand ca in anul 2007, sa fie scoase din circulatie inca 16.500 de masini. Prin programul "Rabla", proprietarii de masini mai vechi de 12 ani, in stare de functionare, pot primi subventii de 3.000 de lei ca o prima rata pentru cumpararea unei masini noi de la importatorii autorizati, cu conditia casarii autoturismului vechi.

Taxa de inmatriculare a autoturismelor, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, a carei incompatibilitate cu Tratatul de aderare a Romaniei fusese mentionata si in Raportul CE din septembrie, a fost introdusa la presiunea Finantelor si a Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Automobile(APIA).

Taxa se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. In mod clar sunt avantajate masinile cu motor mai mic, noi si cu euro 4, categorie in care se incadreaza si masinile Dacia. Autoturismele cu o vechime mai mica de sase luni sunt considerate ca fiind noi.

Cel mai mic mic nivel al taxei, de 68 de euro, este perceput pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cm cubi si dotate cu euro 4. Pentru o masina noua, cu euro 4 si motor de 1400 cmc, taxa este de 160 euro si creste la 183 euro in cazul in care capacitatea cilindrica este de 1.600 cm. Pentru o masina tot noua si cu euro 4, dar cu un motor mare, de 2.000 cmc, taxa ajunge la 535 euro si se tripleaza la un motor de 3.000 cmc.

Comerciantii de masini second hand saluta decizia CE

Comerciantii de masini second hand saluta decizia CE

Comerciantii de masini second hand saluta decizia CE