Printre masurile "compensatorii" luate de Guvern pentru echilibrarea bugetului ca urmare a introducerii cotei unice de impozitare a veniturilor de 16% si a reducerii impozitului pe profit de la 25% la 16% se numara dublarea impozitului aplicat microintreprinderilor, de la 1,5% din cifra de afaceri in 2004 la 3% in acest an.

Diversi oficiali sau oameni de afaceri au inceput atunci sa anunte, pe un ton apocaliptic, faptul ca acest lucru va duce la disparitia catorva sute de mii de microintreprinderi, cu efecte negative atat asupra populatiei, cat si asupra bugetului statului. Unii analisti estimeaza ca masura guvernamentala va determina o stagnare, daca nu chiar o reducere a veniturilor pe care statul le va incasa de pe urma microintreprinderilor, incasari care anul trecut s-au ridicat la aproximativ 5.400 miliarde lei. O suma, de altfel, deloc neglijabila, mai ales ca aceasta a fost colectata in conditiile in care impozitul era de 1,5% pe cifra de afaceri. Previziunile alarmiste sunt insa infirmate chiar de catre reprezentantii Consiliului National al IMM-urilor.

"In prezent, exista aproximativ 456.000 de IMM-uri, din care circa 440.000 intra in categoria microintreprinderilor. Este adevarat ca va exista o crestere a impozitarii, insa nu se pune problema disparitiei acestora", ne-a declarat Ovidiu Nicolescu, presedintele CNIMM, care s-a aratat de acord cu spusele lui Ionut Popescu, ministrul Finantelor, potrivit carora microintreprinderile care socotesc prea mare impozitul de 3% pe cifra de afaceri pot opta pentru plata impozitului pe profit de 16%. "Problema noastra este legata de faptul ca statul actioneaza asupra microintreprinderilor care isi platesc constiincios darile, in loc sa se concentreze asupra firmelor care, indiferent de dimensiune, nu-si platesc nici macar impozitul pe profit. Astfel, chiar daca nu vor disparea, microintreprinderile vor fi totusi mai putin performante", a mai spus Nicolescu. Cu toate acestea, surse din Ministerul Finantelor ne-au declarat ca o parte dintre microintreprinderi ar putea sa dispara, insa nu neaparat din cauza unei impozitari excesive. "Multe astfel de microintreprinderi au fost utilizate, pentru ca legea permite acest lucru, pentru plata mascata a salariilor mari. Astfel se evita plata contributiilor sociale si a unei cote de 40% din impozitul pe venit. Unii ar putea ajunge acum la concluzia ca este mai rentabil sa primeasca salariile ca atare, fiind impozitati cu 16% impozit", ne-au precizat sursele citate. Potrivit legii, in categoria microintreprinderilor intra societatile cu pana in 10 salariati si cu o cifra anuala de afaceri ce nu depaseste 100.000 euro.

Scaderea taxelor va diminua sumele recuperate din profitul reinvestit, sustin reprezentantii IMM-urilor

Diminuarea impozitului pe profit de la 25% la 16%, intrata in vigoare la inceputul acestui an, va determina si scaderea ajutorului de care pot beneficia intreprinderile mici si mijlocii pentru investitiile realizate din profitul reinvestit. Prin program, beneficiarii eligibili pot recupera de la bugetul de stat fonduri in limita impozitului aferent profitului reinvestit. intrucat cota de impozit a fost diminuata, IMM-urile vor recupera de la stat cel mult 16% din valoarea investitiilor realizate in acest an, fata de 25% anterior. Totusi, masura nu va afecta investitiile realizate anterior datei de 1 ianuarie 2005.

Firmele pot recupera, in 2005, impozitul de 25% platit pentru profitul reinvestit in ultimul trimestru al anului trecut. H.G. 1.461 prevede ca facilitatea se aplica firmelor care au cumparat active dupa 1 octombrie 2004 si le-au pus in functiune pana la sfarsitul anului trecut, cu conditia sa nu fi utilizat pentru acestea metoda de amortizare accelerata. Schema de ajutor de stat mentionata a fost aprobata de Consiliul Concurentei la sfarsitul anului trecut. Institutia a considerat ca facilitatea este compatibila cu mediul concurential normal si nu va afecta nejustificat comertul cu statele membre ale Uniunii Europene. Astfel, sunt considerate eligibile investitiile in capital fix in legatura cu crearea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente sau demararea unei activitati care implica o schimbare fundamentala in produsul sau procesul de fabricatie al unei unitati existente, prin rationalizare, diversificare sau modernizare. in schimb, vor fi excluse investitiile de inlocuire, destinate conservarii potentialului de productie, care nu aduc un spor de venit, ci au functia economica de a-l mentine, precum si masurile destinate restructurarii financiare a unei intreprinderi aflate in dificultate.

Reprezentantii Ministerului Finantelor sustin insa ca aceasta problema este falsa. "Este adevarat ca, inainte, unei firme care isi reinvestea profitul statul ii scutea impozitul datorat in limita a 25%. Dar aceasta era atunci cota impozitului pe profit. Acum, cu o cota de 16%, firma are un profit net mai mare, din care poate face investitia pe care o doreste, asta in cazul in care nu doreste sa dea dividende. Dar si cand cota de impozit era de 25%, se aplica mai intai impozitul pe dividende de 10%", ne-au mai precizat sursele citate. Reamintim ca Legea 346/2004 privind regimul IMM-urilor defineste aceste firme ca fiind societatile cu mai putin de 250 de salariati, o cifra anuala de afaceri de cel mult 8 milioane de euro sau active de maximum 5 milioane de euro.