"Ministerul mediului doreste sa utilizeze cat mai intens resursele financiare rezultate din taxa de prima inmatriculare pentru a dezvolta proiecte de mediu privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de sera", a spus Korodi. Potrivit acestuia, reprezentantii Ministerului Mediului si Dezvoltarii Durabile poarta in acest moment discutii cu cei ai Ministerului Economiei si Finantelor in vederea stabilirii unei formule prin care resursele financiare ale taxei auto sa ajunga la mediu.

"Este un instrument viabil pentru a ne atinge obiectivele stabilite pentru anul 2020 prin protocolul de la Kyoto ( n.r reducerea cu 20 la suta a emisiilor de gaze cu efect de sera fata de anul 1999). In opinia lui Korodi, noua varianta a taxei de prima inmatriculare raspunde la doua necesitati. " In primul rand aceasta varianta de taxa ofera controlul asupra fenomenului de import al masinilor in Romania, din punctul de vedere al protectiei mediului. In al doilea rand, ea reprezinta o structura care sa ofere un instrument viabil pentru directivele europene", a precizat ministrul de resort.

Potrivit lui Korodi, Comisia Europeana a cerut Romaniei ca taxa platita pentru masinile care polueaza sa fie stabilita in corelare directa cu nivelul de poluare. "O prima variabila de calcul o reprezinta standardele Euro si a doua este vechimea masinii. CE a dat de inteles ca, spre exemplu, o masina Euro 3 veche de noua ani polueaza mai putin decat una Euro 3, veche de doi ani", a spus Korodi.

Ministrul mediului a explicat ca argumentul in acest sens il constituie faptul ca masina cu o vechime de noua ani "va mai polua numai sapte ani pana la scoaterea sa din uz, in timp ce cea cu o vechime de doi ani va mai polua pentru o perioada mai lunga". Korodi a mai aratat ca noua varianta a taxei auto ii va determina pe cetateni sa isi calculeze foarte clar capacitatea de a cumpara o masina si aceea de aplati o taxa mare. "Pentru o masina non Euro va avea o taxa foarte mare in raport cu pretul de achizitie, aceasta fiind mai mica pentru masinile cu Euro 3, Euro 4", a spus ministrul mediului.

Ministrul economiei si finantelor a anuntat, miercuri, ca Guvernul va prezenta Comisiei Europene o noua varianta a taxei de inmatriculare auto,care va respecta una dintre cele doua cerinte ale forului european, respectiv diminuarea taxei pe masura ce creste vechimea masinii.

Citeste si:

Potrivit ministrului, executivul intentioneaza sa introduca si o procedura de restituire a taxei de prima inmatriculare in cazul revanzarii masinii intr-un alt stat membru al UE.

Comisia Europeana a declansat, pe 20 martie 2007, procedura de infringement (incalcare a tratatelor) impotriva Romaniei pentru taxa de inmatriculare. Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei pentru masinile vechi si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a masinilor, iar masinile second hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.