"Noua lege privind organizarea Fondului pentru Mediu elimina taxa pentru emisiile de poluanti provenite de la surse mobile, incasate de la operatorii economici, asa-zisa taxa pe teava de esapament. Noua taxa de prima inmatriculare se coreleaza direct cu emisiile de poluanti si nu mai este normal sa se faca mai faca si aceasta taxare pentru ca, din punctul nostru de vedere, s-ar ajunge la o dubla taxare", a explicat ministrul mediului si dezvoltarii durabile, Attila Korodi, citat de NewsIn.

Potrivit acestuia, proiectul de lege privind organizarea Fondului pentru Mediu se afla in circuitul ministerial de avizare.

Conform Ordonantei de Urgenta 196/2005 privind Fondul pentru Mediu, aprobata prin Legea 105/2006, operatorii economici achita la Fondul pentru Mediu o taxa pentru emisiile de poluanti in atmosfera provenite de la surse mobile - masini. Potrivit actului normativ mentionat, operatorii economici platesc 0,02 lei/kg pentru pulberi, 0,04 lei/kg pentru oxizi de azot si oxizi de sulf, 12 lei/kg pentru plumb, 16 lei/kg pentru cadmiu si 20 lei /kg pentru emisiile de mercur si cele de poluanti organici persistenti.

In ceea ce priveste incasarile din aceasta taxa, presedintele Administratiei Fondului pentru Mediu (AFM), Mihai Toti, a declarat, pentru NewsIn, ca valoarea acestora "este mica, pentru ca taxa in sine este una modica".

Ministrul economiei si finantelor, Varujan Vosganian, a anuntat, saptamana trecuta, ca Guvernul va prezenta Comisiei Europene o noua varianta a taxei de inmatriculare auto, care va respecta una dintre cele doua cerinte ale forului european, respectiv diminuarea taxei pe masura ce creste vechimea masinii.

Citeste si:

Comisia Europeana a solicitat guvernului sa modifice taxa de inmatriculare, astfel incat sa fie eliminata discriminarea dintre masinile second-hand inmatriculat in Romania, care sunt vandute fara taxa, si cele din alte tari UE, care sunt taxate. De asemenea, Comisia a cerut ca vechimea sa nu fie considerata un factor care favorizeaza poluarea si, in consecinta, taxa sa nu depaseasca valoarea reziduala a masinii.

Noua formula de calcul a taxei de inmatriculare va fi depusa in Parlament in cursul acestei saptamani.

Comisia Europeana a declansat, pe 20 martie 2007, procedura de infringement (incalcare a tratatelor) impotriva Romaniei pentru taxa de inmatriculare. Comisia Europeana considera ca taxa de prima inmatriculare, intrata in vigoare la 1 ianuarie 2007, contravine jurisprudentei Curtii Europene si Tratatului de aderare a Romaniei la UE. CE contesta modul de calcul al taxei pentru masinile vechi si incalcarea principiului nediscriminarii intre cetatenii UE. Astfel, din cauza sistemului de calcul, nivelul taxei pentru masinile vechi depaseste valoarea reziduala a masinilor, iar masinile second hand vandute de cetatenii romani nu sunt taxate la vanzare asa cum se intampla cu cele vandute de alti cetateni UE.

Taxa de prima inmatriculare, in vigoare de la 1 ianuarie 2007, se calculeaza in functie de trei variabile: vechimea masinii, tipul de catalizator (euro) si capacitatea cilindrica a masinii. Nivelul taxei porneste de la 68 de euro, pentru autovehiculele noi, foarte mici, cu o capacitate cilindrica de 600 cmc, dotate cu euro 4 si ajunge pana la 8.586 euro pentru autoturismele mai vechi de sase ani, fara euro si cu o capacitate cilindrica de peste 3.000 cmc.