Potrivit articolului 2 din OUG, valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 a salariilor personalului didactic din invatamant, stabilit prin Legea de aprobare a OUG 15/2008 privind cresterile salariale ce se vor acorda in anul 2008 personalului din invatamant „se va aplica incepand cu plata drepturilor salariale aferente lunii aprilie 2009, in conditiile prevazute de legea unitara de salarizare a personalului din sectorul bugetar si tinand seama de gradul de indeplinire a criteriilor de performanta, de cresterea competitivitatii si calitatii actului de invatamant”.

In continuare, se adauga articolul care prevede ca „valoarea coeficientului de multiplicare 1,000 a salariilor personalului didactic din invatamant, aplicabila in perioada ianuarie – martie 2009 inclusiv, se va stabili prin actele normative care vor reglementa cresterile salariale ce se acorda in anul 2009 personalului din sectorul bugetar”.

Executivul a motivat si refuzul de a mari salariile cadrelor didactice in conditiile Legii adoptate de Parlament.

Astfel, potrivit preambulului ordonantei de urgenta emise de Guvernul, cheltuielile de personal suplimentare generate de marirea salariilor cadrelor didactice sunt de 711 milioane de lei pentru perioada ramasa din 2008, ceea ce reprezinta 0,14% din PIB, si de 4.265 milioane de lei pentru intregul an 2009, respectiv 0,74% din PIB.

„In actualul context economic mondial extrem de dificil, care se reflecta si asupra Romaniei, efortul financiar al maririi salariilor cadrelor didactice nu poate fi sustinut. O astfel de masura ar obliga la majorarea deficitului bugetar sau la reducerea drastica a cheltuielilor cu investitiile”, se arata in documentul oficial.

Cabinetul Tariceanu a facut si o trecere in revista a consecintelor „extrem de negative”, si anume presiuni sub diferite forme ale celorlalte categorii de personal bugetar pentru alinierea salariului la cel aprobat pentru personalul din invatamant, cresterea inevitabila a salariilor din sectorul bugetar cu 50%, deteriorarea raportului dintre salariul obtinut in sectorul privat si cel din sectorul bugetar, cresterea importurilor ca urmare a schimbarii structurii cererii de consum a populatiei, deteriorarea raportului dintre consum si investitii.

Executivul considera, de asemenea, ca o marire a salariilor cadrelor didactice va duce si la cresterea suplimentara a pensiilor ca urmare a majorarii salariului mediu brut ca baza de stabilire a punctului de pensie, la cresterea castigului salarial mediu brut lunar din sectorul bugetar in anul 2009 fata de media din anul 2008 cu circa 61%.

Citeste si:

In analiza Executivului, majorarea cu 50% a salariilor tuturor categoriilor de personal care se finanteaza din fonduri publice determina cheltuieli bugetare suplimentare in anul 2009 de circa 21 miliarde de lei, ceea ce inseamna 4% din PIB, „la care, daca s-ar adauga si influentele ce decurg din cresterea punctului de pensie ar rezulta un efort bugetar total de 36 miliarde de lei, respectiv 6,2% din PIB”.

Guvernul considera ca majorarea salariala va duce la instabilitate economica si la „irosirea castigurilor” macroeconomice obtinute in ultimii ani, existand riscul intoarcerii la stadiul deceniului trecut, cu „urmari dramatice” asupra nivelului de trai.

In calculele Executivului, cresterile salariale ar antrena cheltuieli suplimentare pentru bugetul asigurarilor sociale de stat de circa 15 miliarde de lei, respectiv 2,6% din PIB, deteriorarea ratei inflatiei cu circa 5 puncte procentuale ca urmare a cresterii salariilor si pensiilor, disponibilizari de personal in jurul cifrei de 300.000 de salariati.

„Asemenea cheltuieli bugetare pun in pericol pe termen scurt echilibrul bugetar al Romaniei, iar pe termen lung obiectivele Romaniei de aderare la zona euro”, se arata in textul Guvernului, in care se adauga ca s-ar incalca si obligatiile asumate fata de Uniunea Europeana, care impune o anumita „disciplina bugetara”.

Legea privind majorarea salariilor cu 50% a cadrelor didactice a trecut de Parlament, fiind votata in unanimitate de catre toate grupurile politice. Ulterior, Guvernul a considerat ca nu are resursele pentru punerea in aplicare a masurii, iar PNL a mandatat Executivul sa gaseasca o cale juridica de a evita o atare majorare salariala.

Presedintele, desi a vorbit despre criza economica iminenta si despre necesitatea conducerii fondurilor bugetare catre investitii, nu catre consum, a apreciat ca invatamantul este o "investitie", astfel ca a promulgat textul Parlamentului. Traian Basescu si-a explicat gestul considerand ca se vor da bani contra reforma. Ulterior, Guvernul a adoptat o OUG prin care a prorogat termenul de intrarea in vigoare a maririi cu 50%, pasand rezolvarea situatiei catre noul Executiv care va rezulta din configuratia politica de dupa alegerile parlamentare din 30 noiembrie.

Ca urmare a deciziei Cabinetului Tariceanu, PD-L a depus deja o motiune de cenzura in Parlament, iar PSD a anuntat ca doreste discutarea de urgenta a textului OUG si respingerea ei, inainte de incheierea mandatului actualului Legislativ.