In nota de fundamentare a proiectului unei OUG privind unele masuri pentru asigurarea spatiilor necesare desfasurarii activitatii confederatiilor sindicale reprezentative la nivel national se precizeaza ca aceste structuri sindicale au sediile in imobile proprietate publica si privata a statului, administrate de regii autonome, prefecturi, institutii si autoritati publice centrale sau locale. Totodata, se mentioneaza ca aceste confederatii reprezentative la nivel national nu beneficiaza de subventii de la bugetul de stat si au venituri "foarte mici, intampinand astfel dificultati majore in ceea ce priveste plata chiriilor si a utilitatilor necesare", relateaza NewsIn.

Initiatorii OUG, Ministerul Muncii, Ministerul Administratiei si Internelor si SGG, noteaza si faptul ca unele institutii publice au refuzat sa incheie noi contracte de inchiriere cu confederatiile sindicale si au emis somatii de evacuare. "Toate aceste aspecte creeaza dificultati majore in ceea ce priveste desfasurarea activitatii sindicale in Romania si pun sub semnul intrebarii modul in care statul permite desfasurarea activitatii sindicale care apara drepturile si promoveaza interesele profesionale, economice si sociale ale membrilor de sindicat", se mentioneaza in nota de fundamentare a OUG.

Astfel, OUG stabileste ca, prin derogare de la prevederile Legii 213/1998 privind proprietatea publica si regimul juridic al acesteia si ale Legii sindicatelor, confederatiile reprezentative la nivel national, semnatare ale contractului colectiv de munca unic la nivel national pe anii 2007-2010, pot primi in folosinta gratuita, pe perioada existentei confederatiei sindicale, imobile aflate in domeniul public sau privat al statului si in administrarea regiilor autonome, prefecturilor, institutiilor publice de nivel national, judetean sau local si a autoritatilor publice centrale si/sau locale. Aceste imobile primite in folosinta gratuita vor putea fi utilizate numai cu destinatia de sedii.

Cheltuielile pe care le suporta confederatiile sindicale ce primesc in folosinta gratuita spatiile pentru sedii vor fi cele cu impozitele si taxele locale, cheltuielile cu amortizarea si cele de intretinere.

OUG prevede ca, in termen de sase luni de la data intrarii in vigoare a acestor reglementari, confederatiile sindicale pot opta pentru cumpararea imobilelor. Pretul imobilelor va fi stabilit la nivelul valorii contabile a acestora, determinate potrivit legii, mai prevede OUG.

Guvernul Tariceanu a adoptat un proiect de Lege ce viza restituirea imobilelor catre sindicate

Si Guvernul Tariceanu a adoptat, in noiembrie 2008, un proiect de Lege potrivit caruia urma sa fie restituite imobilele care au apartinut patrimoniului sindical din Romania si care au fost preluate de statul roman, de organizatiile cooperatiste sau de orice alte persoane juridice, in perioada 6 martie 1945 pana in prezent. Proiectul de Lege nu a fost insa supus adoptarii Parlamentului.

Proiectul reglementa regimul juridic al unor imobile care au apartinut patrimoniului sindical din Romania - Confederatiei Generale a Muncii, Consiliului General al Sindicatelor si Uniunii Generale a Sindicatelor din Romania -, precum si procedura de dobandire a dreptului de proprietate asupra acestora. Actul normativ prevedea infiintarea, de catre confederatiile nationale sindicale reprezentative, a unei Uniuni Nationale pentru Preluarea Patrimoniului Social (UNPPS), avand statut de persoana juridica, in vederea preluarii in proprietate a imobilelor. Conform actului normativ, restituirea bunurilor urma sa se faca in natura, iar in cazurile in care acest lucru nu era posibil, stabilea masuri reparatorii care se vor acorda potrivit Titlului VII din Legea 247/2005 privind reforma in domeniile proprietatii si justitiei.

Dreptul de proprietate al Uniunii asupra proprietatilor care au apartinut patrimoniului sindical, respectiv asupra caselor de cultura, a bazelor de odihna si tratament ale sindicatelor, urma sa fie atribuite prin decizii emise de o Comisie.

Erau exceptate de la prevederile proiectului de act normativ acele constructii, impreuna cu terenurile aferente, care au facut obiectul Legii 18/1991, ale Legii 1/2000 si ale Legii 169/1997.

Organizatiile patronale au solicitat, in mai multe randuri, ca patrimoniul sindical sa fie administrat de un consortiu constituit din confederatiile patronale si sindicale reprezentative, pentru a impiedica vanzarea patrimoniului de catre sindicate.

Alianta Confederatiilor Patronale din Romania (ACPR) sustinea insa, in 2007, ca retrocedarea patrimoniului nu este posibila pentru ca intre sindicatele comuniste si cele din prezent nu exista o continuitate juridica. Totodata, patronatele considera ca patrimoniul sindical trebuie administrat si de asociatiile patronale, pe langa cele sindicale, deoarece in perioada comunista sindicatul era definit ca fiind o "organizatie profesionala care reuneste in randurile sale toti oamenii muncii, in calitatea lor de proprietari ai mijloacelor de productie, de producatori si beneficiari ai bunurilor materiale si spirituale".

Patronatele sustineau ca patrimoniul pe care sindicatele l-au detinut inainte de 1989 trebuie folosit de toti partenerii sociali, in scopul cresterii nivelului de sanatate al salariatilor prin dezvoltarea si modernizarea bazelor de odihna si tratament destinate acestora.