Dupa episodul consumat in luna mai a acestui an, aventura declaratiilor de venit pe anul 2004 se apropie de final.

Dupa ce oamenii au trimis documentele catre Fisc, acum cei de la minister trimit contribuabililor deciziile prin care comunica daca au bani de primit sau de dat. Adica niste adevarate lozuri. Plicul primit de la Finante da fiori inca de la citirea expeditorului. Poate sa fie de bine sau de rau...

Dupa desfacerea plicului, esti pus in fata a doua variante. Prima varianta presupune faptul ca aveti bani de dat la Fisc. In principal, daca sunt sume mici, pentru a nu avea contribuabilul impresia ca mai da ceva, Fiscul poate apela la varianta reportarii pentru anul urmator.

Cea de-a doua varianta poate fi cea fericita: contribuabilul are de luat bani. Considerati-o ca o promotie. Statul va da ceva bani inpoi, un fel de fidelizare a clientului. In acest mod, va incurajeaza sa contribuiti si la anul si sa nu va duceti la concurenta (Spania, Italia, Germania).

Ultimul anotimp al calendarului fiscal

Anul fiscal romanesc incepe la 1 ianuarie si se termina la 31 decembrie. Corespunde cu anul calendaristic. Exista si alte tari care au anul fiscal pe alta perioada. Anul fiscal american, de exemplu, incepe la 1 septembrie si se incheie la 31 august.

Dar acolo sunt alte socoteli si contribuabilii jongleaza cu alte sume. Anul nostru fiscal are - din punctul de vedere al declaratiilor de venit - anotimpurile sale. Pana la 28 februarie sunt trimise de la angajatori catre Fisc si catre contribuabili fisele fiscale.

Intre 25 martie si 15 aprilie Fiscul trimite prin posta catre contribuabili formularele de declaratii de impozit de pe venit.

Intre 1 aprilie si 15 mai, contribuabilii trimit declaratiile completate spre administratia financiara in raza careia locuiesc. Intre 16 mai si 15 iunie Fiscul trimite spre uituci o scrisoare de aducere aminte. Intre 16 mai si 31 august, oamenii de la Fisc calculeaza impozitul corect, in timp ce noi, restul, putem sa trimitem declaratiile rectificative.

Acum ne aflam in ultima perioada, in care Fiscul trimite deciziile de impunere catre contribuabili.

Reintregirea portofelului

La nivelul municipiului Bucuresti, Fiscul are de inapoiat diferente de 73.740.096 lei noi, ce rezulta din sumele colectate in 2004. Din total, 54.417 lei noi reprezinta sume mai mici de cinci lei noi. Urmatorul prag, al sumelor cuprinse intre 5 si 150 lei noi se cifreaza la 7.674.387 lei noi. Restul din suma totala reprezinta valori ce depasesc 150 lei noi.

La nivel national, cifrele arata astfel: Fiscul are de primit 209,32 milioane lei noi si are de restituit 387,63 milioane lei noi.

In afara de sumele rezultate din regularizare, mai intra la calcul si 46,16 milioane lei noi pentru deducerea aferenta reabilitarii locuintei, 3,8 milioane lei noi pentru finantarea entitatilor nonprofit, 2,42 milioane lei noi pentru deducerea primei de asigurare a locuintei si 70.000 lei noi pentru finantarea unor burse private.

Modalitatea de incasare a banilor difera in functie de suma. Cei care au de luat sub 5 lei noi ii pot ridica personal de la trezorerie. Sumele uitate vor fi reportate pentru anul viitor.

Sumele intre 5 si 10 lei noi vor pimi banii prin posta. Fie prin intermediului factorului postal, fie la oficiu. Pentru sumele de peste 150 lei noi, restituirea se face fie la trezorerie, fie prin posta, fie sunt virati in contul bancar indicat in declaratie.

Pentru sumele neridicate, contribuabilii au dreptul la o dobanda ce se acorda numai pentru primele doua luni. Acordarea dobanzii se face la solicitarea cetateanului.