Anul trecut a reprezentat cea mai pesimista perioada din ultimul deceniu pentru romani, indicele general de incredere a populatiei masurat de Barometrul de Incredere a Consumatorului atingand o medie anuala de -54, arata cel mai recent studiu realizat de GfK pentru Comisia Europeana.
Indicele de incredere, a carui valoare in decembrie a fost de -54, este calculat pe baza a patru indicatori masurati de Barometrul de Incredere a Consumatorului, fiind astfel, media aritmetica a raspunsurilor la intrebarile privind situatia financiara a familiei, situatia economica generala, asteptarile privind somajul si estimarile romanilor legate de cat vor reusi sa economiseasca in urmatoarele 12 luni. Insa, ca de obicei, luna decembrie aduce insa o ameliorare a perceptiei romanilor, unda de optimism resimtindu-se chiar si in acest an extrem de greu.

Mai mult de doua treimi dintre romani spuneau luna trecuta ca situatia financiara a familiei lor este mai dificila decat in urma cu 12 luni, in vreme ce doar 6% credeau ca aceasta este mai buna. In privinta perspectivelor financiare, mai mult de jumatate dintre romani spun ca acestea se vor inrautati, cu 20 procente mai multi decat in decembrie 2009, dar cu 10% mai putini decat in lunile de vara 2010, cele mai pesimiste din tot anul. Exista totusi si aproape 15% optimisti.

87% dintre cei chestionati afirma ca starea generala a economiei a cunoscut un regres anul trecut fata de 2009. Numai pentru 1,5% dintre romani situatia a cunoscut o imbunatatire in ultimul an, in vreme ce sperantele pentru 2010 sunt si ele destul de reduse, 8% asteptand sa le mearga mai bine.

Si in ceea ce priveste asteptarile privind evolutia inflatiei se remarca o tendinta negativa. Mai multi romani decat in decembrie 2009 estimeaza o crestere de preturi in 2011 - 72% fata de doua treimi care credeau acest lucru in urma cu un an. Si referitor la inflatia pe anul trecut, cu 10% mai multi concetateni decat in decembrie 2009 constata in ultima luna din 2010 ca preturile au fost mai ridicate fata de anul anterior.

Luna decembrie este o luna usor mai optimista atunci cand vine vorba de perspectivele privind somajul. Cifrele din 2009 si 2010 arata aproape identic - cu o medie a pesimistilor plasata in lunile ianuarie - noiembrie la 84% sau 85% versus cea din luna decembrie, cu procente ale celor care vad o inrautatire a situatiei in urmatoarele 12 luni reduse la 78%, respectiv la 80%.

Atunci cand se refera la realizarea de investitii in bunuri de folosinta indelungata, numarul celor care nu considera in decembrie ca este un moment bun pentru acestea este ceva mai ridicat fata de media anuala, peste doua treimi afirmand ca nu intentioneaza sa cumpere un obiect important pentru locuinta in urmatorul an. Nici atitudinea fata de economisire nu a inregistrat schimbari majore. 80% dintre romani considera ca nu este o perioada favorabila pentru a pune bani deoparte, in vreme ce mai bine de un sfert dintre romani (26%) spun ca au datorii - cel mai mare procent din ultimii 7 ani - si doar 12% reusesc sa economiseasca.

Informatiile provin din Barometrul de Incredere a Consumatorului, studiu cofinantat de Comisia Europeana si realizat lunar de GfK Romania. Datele sunt reprezentative pentru populatia Romaniei in varsta de 15 ani si peste, esantionul fiind de 1000 de persoane.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri