Perioada de prescriptie a unei datorii catre ANAF

Codul de procedura fiscala reglementeaza in doua capitole distincte prescriptia dreptului de a stabili creante fiscale, respectiv prescriptia dreptului de a cere executarea silita si a dreptului de a cere restituirea.

"In cazul dreptului de a stabili obligatii fiscale, termenul general de prescriptie in care autoritatile fiscale au dreptul de a stabili creante fiscale este de 5 ani de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala. Dreptul autoritatilor fiscale de a cere executarea silita a creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept, adica 1 ianuarie a anului urmator celui in care obligatia fiscala a devenit scadenta", afirma Gheorghe Enache, director in cadrul Taxhouse.

Prin execeptie, termenul de 5 ani pentru prescriptia datoriilor fiscale poate fi extins la 10 ani in cazul in care creantele fiscale rezulta din savarsirea unei fapte de evaziune prevazute de legea penala. Acest termen curge de la data savarsirii infractiunii, sanctionata ca atare printr-o hotarare judecatoreasca definitiva.

ANAF a publicat lista cu datornicii persoane fizice

ANAF a publicat lista cu datornicii persoane fizice

Datoriile care se pot prescrie sunt creantele fiscale si creantele care sunt asimilate acestora (drepturi vamale, redevente datorate statului etc.). In mod specific, termenul de prescriptie in ceea ce priveste dreptul autoritatilor fiscale de a solicita executarea silita, se aplica in mod corespunzator si pentru creantele provenind din amenzi contraventionale.

Ce faci daca ANAF te cauta cu o datorie mai veche de 5 ani

Legislatia prevede ca, dupa indeplinirea termenului de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale, autoritatile fiscale ar trebui sa procedeze la incetarea procedurii de emitere a titlului de creanta.

"In cazul emiterii unei astfel de notificari din partea ANAF, autoritatile fiscale nu se afla in situatia urmaririi unui scop legitim, ci se pune problema imbogatirii fara justa cauza a statului, in conditiile in care nu poate fi vorba de responsabilizarea/disciplinarea contribuabilului sau de sanctionarea comportamentului sau, ci mai cu seama de diminuarea corspunzatoare a patrimoniului acestuia. In cazul primirii unei notificari de plata de la ANAF pentru o datorie mai veche de 5 ani, contribuabilul poate proceda la contestarea actul administrativ fiscal emis de ANAF pentru respectiva creanta, in termen de 45 de zile de la data comunicarii. Daca raspunsul la contestatie nu este favorabil, contribuabilul se poate adresa instantei pentru obtinerea anularii titlului de creanta emis in mod nejustificat de autoritatile fiscale", a declarat Gheorghe Enache.

In mod similar cu perioda de stergere a datoriilor pe care o persoana le are la ANAF, cei care au de recuperat bani de la agentie pierd acest drept in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere acest drept.

Ce trebuie sa NU faci ca sa nu intrerupi perioada de 5 ani dupa care se sterge datoria

Intreruperea termenului de prescriptie intervine in anumite cazuri prevazute in mod expres de legislatie, printre care: cazul in care contribuabilul depune declaratia de impunere dupa expirarea termenului legal de depunere a acesteia, daca acesta corecteaza declaratia de impunere sau efectueaza alt act voluntar de recunoastere a creantei fiscale datorate, etc.

Conformarea voluntara a persoanelor fizice cu averi mici-medii si mari

Conformarea voluntara a persoanelor fizice cu averi mici-medii si mari

Citeste si:

"In plus, asupra termenului de prescriptie intervine si suspendarea, pentru anumite perioade precum perioada cuprinsa intre data inceperii inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale si data emiterii deciziei de impunere, in conditiile respectarii duratei legale de efectuare a acestora, pe perioada cuprinsa intre data declararii unui contribuabil/platitor ca inactiv si data reactivarii acestuia, precum si pe perioada in care contribuabilul se sustrage de la efectuarea inspectiei fiscale/verificarii situatiei fiscale personale", a spus Georgiana Chirila, senior tax consultant la Taxhouse.

In acest sens, persoanele care s-au inregistrat in Spatiul Privat Virtual al ANAF trebuie sa-si verifice contul la intervale scurte de timp, intrucat publicarea de catre ANAF de documente in Spatiul Privat Virtual echivaleaza cu notificarea oficiala a contribuabilului.

Spatiul Privat Virtual este echivalent cu notificarea de catre ANAF

Spatiul Privat Virtual este echivalent cu notificarea de catre ANAF

Daca platesti din datorie dupa cei 5 ani, nu primesti banii inapoi

In situatia in care contribuabilul a efectuat plata unei datorii fiscale dupa ce aceasta s-a prescris, nu va mai putea beneficia de restituirea sumei achitate, intrucat Codul de procedura fiscala in vigoare instituie regula potrivit careia "Sumele achitate de debitor in contul unor creante fiscale, dupa implinirea termenului de prescriptie, nu se restituie".

Din perspectiva legislatiei de procedura fiscala, nu exista diferente intre creantele datorate de persoanele fizice si cele datorate de persoanele juridice, precizeaza expertii Taxhouse.

Cum se calculeaza penalitatile si dobanzile de catre ANAF

Pentru neachitarea la termenul de scadenta a obligatiilor fiscale principale exprimate in lei, contribuabilii datoreaza dobanzi de 0,02%/zi si penalitati de intarziere de 0,01%/zi, determinate in functie de numarul de zile de intarziere.

Incepand cu 1 ianuarie 2016, noul Cod de procedura fiscala prevede ca pentru obligatiile fiscale principale nedeclarate sau declarate incorect de contribuabili si stabilite de organul de inspectie fiscala prin decizie de impunere se datoreaza si o penalitate de nedeclarare de 0,08%/zi – totusi, aplicarea penalitatii de nedeclarare inlatura obligatia de plata a penalitatilor de intarziere, insa nu are efect asupra dobanzilor de intarziere, care se datoreaza suplimentar de aceasta penalitate.

Inventarul principalelor modificari fiscale la inceput de 2016

Inventarul principalelor modificari fiscale la inceput de 2016

Statul acorda cateodata facilitati la plata datoriilor

In sprijinul contribuabililor care au debite restante pentru care se datoreaza obligatii fiscale accesorii a fost instituita in 2015 o masura temporara de acordare a unei facilitati fiscale prin care se anuleaza in proportie de 100% penalitatile de intarziere, precum si o cota de 54,2% din dobanzile de intarziere aferente obligatiilor de plata principale datorate bugetului general consolidat, restante la 30 septembrie 2015 inclusiv, si administrate de ANAF, in masura respectarii anumitor conditii.

Masura a fost instituita cu scopul de a sprijini contribuabilii aflati in dificultate si totodata de a stimula achitarea voluntara a obligatiilor de plata restante la buget, prevenind acumularea de noi datorii la bugetul general consolidat si evitand in acest mod un comportament de intarziere intentionata a indeplinirii obligatiilor de plata la termen de catre contribuabilii susceptibili de a beneficia facilitatea fiscala.

"Efectele masurii au putut fi cuantificate de autoritati in cursul acestui an iar oportunitatea unor astfel de masuri viitoare va putea fi analizata in baza efectelor masurilor similare anterioare", a declarat Georgiana Chirila, senior tax consultant la Taxhouse.