Comisia de Supraveghere a Asigurarilor (CSA) a renuntat la unificarea politei de asigurare obligatorie auto RCA cu polita Carte Verde ce trebuie incheiata in prezent pentru autovehiculele care parasesc tara. In plus, recent introdusa vinieta ar putea fi inlocuita, de la 1 ianuarie, chiar de polita RCA, care va fi lipita pe parbriz.

Integrarea in Uniunea Europeana aduce schimbari majore si in cazul asigurarilor auto. Dupa ce s-a vorbit aproape un an de unificarea RCA cu Carte Verde, CSA a anuntat recent ca renunta la aceasta masura, urmand ca soferii sa fie obligati de la anul sa aiba doar RCA. Asigurarea Carte Verde va mai fi necesara pentru autovehiculele romanesti care circula in afara teritoriului Comunitatii Europene, in Islanda, Norvegia, Lichtenstein sau Elvetia.

Surse din domeniul asigurarilor sustin ca firmele de pe piata nu vor accepta sa piarda bani din cauza disparitiei asigurarii tip Carte Verde pentru Spatiul Economic European, asa ca vor scumpi proportional asigurarile tip RCA. La aceasta se adauga si scumpirea impusa de majorarea plafoanelor de despagubire.

Deocamdata, asiguratorii se feresc sa estimeze cat de mari vor fi aceste cresteri in domeniul RCA, dar sunt voci care afirma ca de la anul ne va costa aproape dublu daca vrem sa scoatem masina din parcare. In aceasta situatie vor fi discriminati cel putin 80% din posesorii de autovehicule care nu si-au pus problema niciodata sa iasa din tara cu masinile. Insa in noile conditii si ei vor plati Cartea Verde, mascat, cu toate ca vor circula doar prin Romania.

Cresc sumele asigurate

Admiterea Romaniei ca membru cu drepturi depline face ca granitele UE sa se mute pe malul Prutului, asa ca, teoretic, cel putin, un sofer roman capata aceleasi drepturi ca si unul german care circula pe strazile Romaniei. Asta a pus in dificultate autoritatile romane pentru ca in Germania limitele de despagubire pentru un accident cu victime, de exemplu, sunt mult mai mari.

Citeste si:

In consecinta, conducerea CSA a hotarat sa majoreze de la 1 ianuarie limitele minime de despagubire la 100.000 de euro pentru daune materiale si de 350.000 de euro pentru vatamari corporale. Mentionam ca acestea sunt limite minime impuse, companiile de asigurari avand posibilitatea sa incheie contracte pentru sume asigurate mai mari, bineinteles si cu prime mai mari.

In prezent, aceste limite se ridica la 200.000 RON pentru fiecare persoana, dar nu mai mult de un milion de RON, indiferent de numarul persoanelor accidentate, in caz de vatamari corporale sau de deces, inclusiv pentru prejudicii fara caracter patrimonial.

Reprezentantii CSA sustin ca gradul de cuprindere in asigurare in ce priveste RCA este, in prezent, de 87%, desi surse din companiile de asigurari sustin ca procentul este sensibil mai mic. Avand in vedere ca UE a cerut ca procentul sa depaseasca 90%, CSA si asiguratorii cauta solutii pentru a pune la punct baza de date comuna a firmelor de asigurare si a politiei, CEDAM.

Baza de date ar fi trebuit sa fie gata inca de la inceputul anului, dar acest lucru nu a fost realizat nici pana in prezent. Pentru a usura verificarile politiei, CSA a hotarat, in primavara, ca politele RCA sa fie vandute obligatoriu cu o vinieta care trebuie lipita in parbriz. Cum majoritatea proprietarilor de autovehicule au incheiat asigurari RCA in ianuarie pentru tot anul, putine masini din trafic poarta vinieta RCA, asa ca, cel putin deocamdata, masura este ineficienta.

Mai mult, CSA vrea, mai nou, sa scoata din ecuatie si vinieta amintita, urmand ca in parbriz sa fie lipita chiar polita RCA. In prezent se poarta discutii referitoare la forma pe care ar trebui sa o aiba aceste polite.