UPDATE 1 - Reactia Garanti Bank cu privire la comisionul de 0,3% practicat in relatie cu eMAG:

"Informatia conform careia Garanti Bank a practicat sau ar practica comisioane la POS-uri sau online, pentru comercianti, care nu ar acoperi comisionul de interchange, este incorecta. Ofertele bancii acopera si au acoperit si in trecut comisioanele de interchange. Actualmente, oferta Garanti Bank contine taxe fixe, iar preturile practicate au la baza o analiza foarte amanuntita a costurilor.

De asemenea, mentionam ca Garanti Bank nu practica si nu a practicat niciodata un cost de 0,3% cu eMAG, pentru tranzactiile efectuate online si la POS. Garanti Bank este o banca activa in domeniul tranzactiilor cu carduri si la POS (fizice si online), care utilizeaza un model de business pornind de la costurile activitatii de atragere de comercianti parteneri, urmand modelul interchange++"

UPDATE 2 - Reactia eMAG cu privire la informatiile prezentate in articol:

"Reprezentantii eMAG infirma informatiile prezentate in articol care fac referire la eMAG".

UPDATE 3: Reactia ING Bank cu privire la comisioanele practicate in prezent

"In stabilirea comisioanelor practicate pentru serviciul de acceptare la plata a cardurilor, ING Bank are in vedere toate costurile variabile si fixe asociate acestui serviciu. Astfel, comisionul procentual perceput la valoarea tranzactiei are menirea de a acoperi costurile variabile: comisionul interchange, taxele percepute de schemele de plata Visa si MasterCard, costurile de procesare interna a tranzactiilor etc., in vreme ce costurile fixe cu terminalele POS : chiria, comunicatia, mentenanta, etc sunt acoperite de taxa de administrare (mentenanta) a POS. Aceasta taxa de administrare poate face obiectul unor scutiri in cazul in care clientii opteaza pentru un pachet de cont curent", se arata in precizarea ING.

Mai sus sunt comisioanele practicate in prezent de banca olandeza pentru tranzactiile si administrarea POS-urillor proprii, dar precizeaza ca nu a practicat si nu practica costuri de dumping, iar decizia de scadere a comisioanelor practicate pentru serviciul de acceptare la plata a cardurilor in anul 2015 s-a datorat plafonarii comisionului interbancar (interchange) de catre Uniunea Europeana pentru tranzactiile efectuate cu carduri emise in UE pentru persoane fizice la 0,2% pentru cardurile de debit, respectiv 0,3% pentru cardurile de credit.

"Consideram ca o reducere de pana la 5 ori a valorii acestui comision era firesc sa se reflecte in comisioane mai mici pentru comercianti, in stabilirea carora insa, ING Bank a tinut si tine cont de toate costurile, fixe si variabile asociate acestui produs, oferind in acelasi timp un pret accesibil pentru servicii de calitate superioara", a completat banca.

Citeste si:

STIREA INITIALA:

Cele trei banci sunt criticate de competitori pentru nivelul foarte jos la care au coborat comisioanele cerute comerciantilor pentru instalarea si tranzactionarea prin POS-uri, care nu acopera nici pe departe costurile reale pe acest segment.

Potrivit unor surse din piata, daca o banca instaleaza un POS la care nu percepe chirie lunara, ci merge doar pe procent din volumul tranzactiilor, pe segmentul clientilor micro "orice nivel sub 1,2% este cost de dumping". Astfel, banca este cea care trebuie sa acopere comisionul de interchange - redus in decembrie 2015 semnificativ, la 0,2% pe cardurile de debit si 0,3% pe cele de credit - dar si comisionul catre schemele de plata (Visa sau MasterCard

"Daca aduni comisionul de interchange, cel catre schema de plata, costul de mentenanta, cel cu resursa interna, ajungi usor la 0,9%. Pe segmentul micro, unde nu sunt volume mari, orice nivel sub 1,2% este cost de dumping", a explicat sursa citata.

In plus, bancile trebuie sa amortizeze si costul POS-urilor, Romania fiind o piata in care comerciantii au fost invatati sa primeasca gratuit sau cu chirie dispozitivele de acceptare a platilor cu cardul. Avand in vedere ca pretul unui POS este cuprins intre 180 si 250 de euro, iar acesta se amortizeaza in 3-4 ani, in cazul segmentului micro si IMM costurile de achizitie si instalarea POS-ului nu sunt acoperite nici pe departe de comisioanele incasate de banca la costuri sub 1,2%.

Competitia acerba pe segmentul de POS-uri a determinat o reducere constanta a comisioanelor percepute comerciantilor, cel putin procentual. Pentru a nu pierde bani pe aceasta linie de business, unele banci percep insa o chirie pentru dispozitiv, o taxa din instalare sau un comision fix pe fiecare tranzactie, mai ales in cazul firmelor mici unde nu vor reusi sa faca volume suficiente.

In dorinta de a aduce in portofoliu cei mai mari comercianti din piata, care realizeaza volume considerabile la plata cu cardul, cele mai agresive banci au inceput sa ofere pachete complexe la instalarea POS-urilor, cu beneficii suplimentare in relatie cu banca, pe langa comisioanele foarte mici pe tranzactionarea la POS sau online.

ING Bank a surprins la un moment dat piata cu un comision de numai 0,7% la tranzactiile la POS, in timp ce Garanti Bank a mers chiar mai jos la un moment dat in relatie cu gigantul eMAG, oferindu-i un cost de doar 0,3% pentru tranzactiile efectuate online si la POS.

Acum, OTP Bank a intrat in hora costurilor de dumping, cel putin pentru 6 luni, reducand la jumatate comisionul pentru tranzactiile la POS sau de ecommerce, de la 0,7% la 0,35% (pentru rulaje de peste 10.000 lei pe luna). In cazul unor volume mai mici, comisionul va fi de 0,45%, tot pentru primele 6 luni de relatie cu banca maghiara.

In plus, ungurii de la OTP nu percep comision de instalare sau de gestiune a POS-ului, iar in cazul comerciantilor din industria de ecommerce acorda gratuitate de 3 luni la pachetul POS. Totodata, OTP face si ea cross selling, oferind beneficii suplimentare (ordine de plata gratuite, abonamente la internet banking si POS-uri contactless), pentru a convinge companiile sa acceseze ulterior mai multe produse din oferta bancii.