Factoringul se prezinta ca „un contract incheiat intre o parte (denumita aderent), furnizoare de marfuri sau prestatoare de servicii si o societate bancara sau o institutie financiara specializata (denumita factor), prin care aceasta din urma asigura finantarea, urmarirea creantelor si prezervarea contra riscurilor de credit, iar aderentul cedeaza factorului, cu titlu de vanzare, creantele nascute din vanzarea de bunuri sau prestarea de servicii pentru terti”.

In prezent, un numar tot mai mare de jucatori din sistemul bancar tintesc micii intreprinzatori prin crearea de divizii specializate in servicii de factoring. In acest moment, pe piata romaneasca, ofera servicii de factoring ING, BCR, BRD SocGen, Unicredit, Raiffeisen Bank, ABN Amro Bank , BT si Romexterra.

BRD Groupe Société Générale a realizat, in primul semestru, un volum al operatiunilor de factoring de 700 de milioane de lei (circa 210 milioane de euro), in crestere cu 157% fata de aceeasi perioada a anului anterior.

La sfarsitul anului 2006, banca a realizat din derularea operatiunilor de factoring intern si international o cifra de afaceri de 1,12 miliarde lei (328 milioane euro), corespunzatoare unei cote de piata de peste 42%, potrivit datelor publicate de institutie.

Operatiunile de factoring intern au cunoscut in prima jumatate a anului 2007 o crestere semnificativa, de 174% fata de iunie 2006, depasind 520 milioane lei. De asemenea, operatiunile de factoring de import, introduse pentru prima oara pe piata romaneasca de BRD-Groupe Société Générale, au inregistrat o crestere importanta, de 244% fata de aceeasi perioada a anului anterior. in prezent, numarul clientilor care deruleaza servicii de factoring la BRD-Groupe Société Générale a ajuns la 450, numar corespunzator unui portofoliu de peste 1.000 de debitori.

Pentru 2007, banca isi propune consolidarea pozitiei de lider in domeniul operatiunilor de factoring. BRD – Groupe Société Générale a initiat operatiunile de factoring in Romania in anul 1993. Oferta de servicii de factoring a BRD-Groupe Société Générale acopera atat piata interna, cat si cea internationala (export si import).

In functie de necesitati, clientii pot accesa intregul pachet de servicii de factoring: finantare, administrare creante, colectare, acoperire risc de neplata, sau o combinatie de cel putin doua dintre acestea.

Citeste si:

Utilizarea factoringului are un impact imediat asupra cashflow-ului clientului, transformand incasarile la termen in incasari la vedere. Factoringul permite dezvoltarea afacerii fara imobilizarea activelor societatii in garantii materiale si, in egala masura, un management eficient al creantelor.
Compania de Factoring, infiintata in toamna anului trecut de Banca Transilvania si Intermarket Bank Austria, a obtinut in primul trimestru al acestui an o cifra de afaceri 20 de milioane de euro si estimeaza pentru intregul an un nivel de 100-150 de milioane de euro.

Cresterile inregistrate sunt raportate la ritmul de dezvoltare lunar previzionat de companie: 9% crestere lunara a cifrei de afaceri si 17% crestere lunara a numarului de facturi cu plata la termen finantate de Compania de Factoring.

“Ne asteptam la o crestere semnificativa a operatiunilor de factoring in aceste industrii, insa dinamica inregistrata in ultimele luni ne-a depasit asteptarile”, afirma Valentin Chirca, CEO Compania de Factoring. Cu siguranta ritmul se va pastra pentru cel putin 1 an. Motivul este avantul pe care l-au inregistrat aceste doua ramuri in ultima vreme”.

Cresterea factoringului in industria materialelor de constructii in Romania se incadreaza in trendul european al momentului. Sucursalele Intermarket din Polonia, Ungaria, Cehia inregistreaza un ritm de crestere asemanator si se asteapta ca acesta sa se pastreze si pe termen mediu.

Clientii opteaza de obicei pentru produsele de factoring ce au in componenta serviciile de finantare si colectare atat in lei cat si in euro. Circa 90% dintre clientii in zona materialelor de contructii sunt indeosebi interesati de finantari in lei pentru livrarile pe teritoriul Romaniei, iar 10% dintre acestia de finantarile in euro. In cazul transportului intern si international, 80% dintre clienti au contracte de factoring in lei si doar 20% in euro.

Factoringul - avantaje

• reprezinta o solutie de finantare pentru termenele lungi de plata a facturilor;
• se creeaza un avantaj competitiv pentru companii, in special pentru IMM-uri.
• stimuleaza cresterea cifrei de afaceri sau, dupa caz, a realizarii de investitii;
• dezvolta flexibilitatea firmei de a-si asuma termene de plata variate;
• este posibila obtinerea de finantare intr-un termen foarte scurt;
• implica o imbunatatire a „cash-flow”-ului