Compania romaneasca detine centre de dezvoltare software la Cluj-Napoca si Brasov, sediul central la Frankfurt am Main si birouri de consultanta la Bucuresti, Budapesta, Paris si Göteborg.

Potrivit studiului Cei mai doriti angajatori, publicat la incepul acestui an de catre compania de consultanta Catalyst, iQuest este intre primii 5 cei mai doriti angajatori din Cluj Napoca pentru tinerii cu profil tehnic.

Wall-Street.ro: Ce factor consideri ca este important pentru un tanar care doreste sa isi lanseze propriul proiect, dupa iesirea de pe bancile facultatii?
Cornelius Brody: Depinde foarte mult de ce anume faci cu facultatea, de profesori. Dar consider ca este important sa iti gasesti un mentor bun. Daca nu iti gasesti un mentor bun, poti sa risti sa pierzi vremea. M-as feri de generalizare insa cred ca marea tema este sa iti gasesti un mentor. Consider ca acest lucru este un catalizator infinit de puternic pentru cineva tanar care are energie, pasiune. Acesta ar fi un “sfat instant” pe care l-as da tinerilor.

W-S.ro: Si tu ti-ai gasit, la vremea respectiva?
CB: Eu nu mi-am gasit, din pacate, si asta cred ca m-a costat ceva energie in plus. M-am lovit cu capul si cu nasul de tot felul de usi si de pereti. Chiar am cautat si n-am gasit pe cineva care sa ma inspire cu adevarat. Din punctul meu de vedere un mentor este un “role model” – nu cineva neaparat numai cu experienta de business, din aia gasesti, trebuie sa fie si om, vertical, sa vrei sa ajungi ca el si din punct de vedere business dar si din punct de vedere uman.

W-S.ro: Dar o carte, de business, ceva care sa inspire, ce ati recomanda?
CB: Sunt multe carti pe care le-am lecturat, acum imi vine in minte Jack Welch – Straight from the Gut. Depinde insa ce vrea omul, care este zona lui de atractie.

Piata de IT “mai sub presiune”


W-S.ro:
Cum vedeti evolutia antreprenoriatului IT in Romania, din ultimii ani?
CB: Va pot spune o impresie pe care o am. Am senzatia ca piata de IT, azi, pentru un antreprenor, a devenit mult mai dificila. Piata e mai complexa, mai sub presiune, salariile sunt mai mari, concurenta e mai mare, totul e mai dificil. Acum, sa te apuci sa faci de la zero o firma in IT, fara un concept extrem de clar si diferentiator, n-as sfatui. Daca insa este inovativ, asta se poate oricand, si intr-o piata sugrumata. Diferentierea se poate face oriunde. Azi toata lumea vorbeste de Web 3.0, de Semantic Web si altele. Poti inova insa si intr-un mod nou de a face contabilitate, daca iti vine ideea, nu conteaza. Important este sa vezi cine esti. Sa nu te lasi dus de un slogan, de un trend. Trebuie sa te intrebi cine esti, sa ai viziune, sa fii capabil sa risti, sa te focusezi. Viziunea trebuie sa o ai tu, nu sa-ti fie indusa de altii.

W-S.ro: Daca ar fi sa o luati de la zero, ce ati face?
CB: (dupa un timp de gandire) Nu stiu, in conditiile de astazi, nu stiu. Ar trebui sa ma asez si sa caut acel diferentiator.
Romanii, istoric mai creativi

W-S.ro:
Cum sunt perceputi romanii din IT in afara, in vest?
CB: Foarte creativi.

W-S.ro:
Multi spun asta insa pana la urma tot limbajul ala de programare este, noi nu am inventat ceva cu adevarat “ground braking”. Unde se vede aceasta creativitate?
CB: Vin cu niste teze care insa nu pot fi verificate. Cred ca, undeva, exista in gena romanilor o calitate mare de adaptare. Am fost expusi tot timpul la tot felul de vitregii, cotropiri, asalturi, schimbari, de la tatari la rusi la greci si unguri si altii. Si tot timpul a trebuit sa gasim solutii. Asta, daca se intampla la 20 de ani, nu lasa urme. Daca se intampla insa la nivel de 2.000 de ani, lasa urme, si adaptabilitatea asta se poate translata in tot felul de lucruri si genereaza ceea ce se poate numi creativitate.

W-S.ro: Care ar fi principala provocare in urmatorii patru ani pentru companie?
CB: Sa gasim mai mult talent. Sunt oameni talentati, dar nu sunt destui. Sa gasim suficient de multi pe cat avem nevoie in cresterea noastra.

W-S.ro: Ar trebui oare mai multe Universitati care “sa scoleasca” lumea in IT?
CB: Nu stiu daca mai multe dar am senzatia ca numarul de oameni disponibili in piata nu este suficient. S-ar putea sa trebuiasca mai multi studenti in Universitati, sau programe speciale care sa promoveze, sa creasca anumite aptitudini de care are nevoie piata. In orice caz, rezultatul este ca nu sunt destui.

Principala provocare – cresterea culturii organizationale


W-S.ro:
Care a fost provocarea cea mai mare la inceputul iQuest, prin 1997?
CB: Eram singur sa definesc si sa duc toata caruta. Nu aveam niciun fel de baza de clienti, niciun fel de referinte, niciun fel de track record. Eram la inceput total si trebuiau definite in paralel modul de lucru si cultura unei firme pe care o voiam de mare valoare, insa fara clienti. Deci jale.

W-S.ro: Si care a fost punctul in care ati realizat ca o sa reusiti?
CB: Primul client din Germania. Acum suntem doi in actionariat – eu si Octav Chicinas.

W-S.ro: Si acum, in prezent, care este principala provocare?
CB: In momentul in care ai clienti mari, cu rata de retentie de aproape 100%, deja nu mai ai nevoie de eforturi mari de vanzare, devine ceva natural, dar ai nevoie de mentinerea culturii organizationala care genereaza o unitate importanta. Aceasta trebuie sa creasca. Practic, cultura organizatiei inseamna prioritatile sale – ce este important si ce nu este important. Conteaza cum functionam intre noi, valorile, cum ne tinem de promisiuni, cum merg lucrurile odata ce pasii sunt definiti. Noi nu ne definim ca o corporatie ci ca o structura antreprenoriala, incurajam libertatea de actiune, responsabilitatea interioara dar ai si libertatea de a gresi.

Citeste si:

W-S.ro: Aveti exemple concrete?
CB: Da, un grup de angajati a facut, din proprie initiativa, acea aplicatie Trip Journal, multiplu premiata international.

W-S.ro: Si ce a primit echipa, pentru initiativa?
CB: (zambind)Nu vorbesc de salarii si de premii. Ideal este sa castige si angajatul si compania, in situatii de acestea.

“Suntem solid profitabili”

W-S.ro: Ati anuntat ca doriti cresterea afacerilor cu circa 40%. Marja de profit cam la cat se ridica?
CB: Suntem foarte solid profitabili.

W-S.ro: Ce inseamna, mai exact, “solid profitabili”?
CB: Marja buna. Nu am vorbit niciodata despre asta.

W-S.ro: Peste 10%?
CB: Da.

W-S.ro: Pe ce segmente ati crescut si ce nise scad?
CB: Cele mai multe cresc. Avem retentie buna, baza stabila si clientii au tendinta de a creste. Avem 15-20 de clienti mari si ei cresc si noi cu ei.

W-S.ro: Aceasta evolutie a clientilor majori poate insemna o revenire a pietelor, revigorare, sau in continuare ei cauta solutii mai ieftine, de IT?
CB: Raspunsul meu nu poate fi interpretat generic. Noi suntem peste 90% in pietele din vest si sub 10% in Romania, astfel incat raspunsul meu va interpreta mai degraba tarile din Europa de Vest. Acolo lucrurile functioneaza foarte bine, sunt cresteri importante. Si Romania este ok. Ne uitam si la zona de mijloc, la IMM-uri, intrucat intr-o economie sanatoasa ele sunt motorul, nu marea corporatie care vine si-si deschide filiala.

W-S.ro: Romania nu prea sta bine la capitolul IMM-uri.
CB: Cam stagneaza, da, insa daca te uiti in ele si te uiti la motive, care este problema, vezi cateva lucruri generice. Uneori, un antreprenor genial a vazut oportunitatea in piata, a inceput sa faca firma, evolueaza, dar dupa aia undeva la mijloc se opreste. Cresterea il debusoleaza, ADN-ul sau nu mai poate si se opreste. Si atunci ajungi la o dihotomie intre ce face firma si unde a ajuns ea si ce poate el “sa duca”. Asta este. Un om care nu recunoaste si nu simte treaba asta, isi plafoneaza firma. Noi venim cu niste instrumente de gestiune a firmei, care il ajuta pe acel manager de IMM sa lege lucrurile, sa le masoare, sa le gestioneze.

W-S.ro: Cam ce pondere din afacerile din Romania sunt facute cu IMM-uri?
CB: Deocamdata destul de redusa, undeva la 20-30%, dar e in crestere, pe masura ce lansam solutii din ce in ce mai performante.