UPC investeste anual in jur de 30 de milioane de euro, insa pentru anii 2013 si 2014 suma este mai mare datorita extinderii acoperirii cu servicii digitale triple play (televiziune, internet si telefonie fixa). Astfel, anul trecut 100.000 de gospodarii care aveau acces doar la servicii de televiziune UPC au trecut la servicii triple play, iar anul acesta se va intampla acelasi lucru cu in jur de 50.000 de gospodarii.

Severina Pascu nu a afirmat insa cu cat peste cele 30 de milioane de euro vor fi investitiile companiei anul acesta.

UPC Romania a avut afaceri de 140 milioane de dolari (106 mil. euro) in 2013, mai mult cu 8% comparativ cu 2012, cresterea fiind determinata de toate cele trei segmente pe care este prezenta compania (televiziune, internet si telefonie), dar mai ales de zona de internet de mare viteza.

Vor sa profite de penetrarea scazuta a internetului fix in Romania

“Avansul penetrarii internetului este un factor de crestere si o oportunitate foarte mare pentru Romania. Pentru noi a fost motorul de crestere anul trecut si va continua sa fie si in 2014. Romania este pe unul dintre ultimele locuri in Europa la penetrarea internetului, iar in 2014 vrem sa capitalizam cat mai mult pe aceasta oportunitate", spune Pascu.

In iunie anul trecut, in Romania erau 3,8 milioane de conexiuni de internet de mare viteza la puncte fixe. Astfel, rata de penetrare a conexiunilor de internet in banda larga la puncte fixe la 100 locuitori era de 18,8% in vara lui 2013, in timp ce rata de penetrare la 100 gospodarii era de aproape 46%.

Astfel, in timp ce in Romania rata de penetrare a internetului fix de mare viteza este sub 50%, la nivel european este in jurul a 75%.

Ponderea serviciilor de internet de mare viteza in Produsul Intern Brut al Romaniei poate ajunge pana la 5-6% in 2018, ajungand in valoare absoluta pana la 8-9 miliarde de euro, in cazul in care se va micsora diferenta dintre gradul de adoptie si utilizare fata de Uniunea Europeana, potrivit unui studiu realizat in octombrie anul trecut de compania de Roland Berger Strategy Consultants. In 2013, influenta broadbanului fix era de 3,5 miliarde de euro la nivelul PIB, adica de 2,5%.

Broadbandul fix poate aduce 8-9 miliarde de euro din PIB in 2018

Broadbandul fix poate aduce 8-9 miliarde de euro din PIB in 2018

Astfel, la inceputul acestui an una dintre principalele directii de investitii ale UPC au fost pentru extinderea geografica a serviciilor de internet de 200 Mbps. In 2013 UPC a lansat servicii de internet de 200 de Mbps, la finalul anului acestea fiind disponibile in 24 de localitati. In prezent, serviciul de 200 Mbps poate fi accesat de clientii UPC din peste 30 de orase, iar compania are de gand ca pana la finalul anului sa extinde serviciile in toata reteaua, adica in peste 50 de orase mari.

De asemenea, in ultimii ani operatorul s-a concentrat pe dezvoltarea serviciilor suplimentare de televiziune, iar in 2013 a lansat aplicatiile UPC TV si HBO Go.

“In primele doua luni ale anului am vazut rezultatele acestor lansari de aplicatii, ceea ce ne-a confirmat datele noastre despre convergenta serviciilor, despre asteptarile clientilor de a avea acces la continut nu doar in casa, ci si in afara ei, iar UPC TV si HBO Go raspund acestor nevoi”.

UPC TV este o aplicatie pentru smartphone-uri si tablete care ofera clientilor posibilitatea de a inregistra programe TV oricand si oriunde s-ar afla. Pe de alta parte, HBO Go permite accesul la continutul HBO pe toate ecranele: PC, smart TV, laptop, tableta sau smartphone.

Cresterea pietei de TV vine din servicii suplimentare

In ceea ce priveste evolutiei pietei fixe de telecomunicatii, Severina Pascu afirma ca aceasta este in continuare extrem de competitiva si preturile sunt sub presiune.

"Dar sunt optimista in privinta nevoii clientilor de a avea acces la servicii integrate. Va creste penetrarea smartphone-urilor si a televizoarelor HD si acest lucru va duce la o majorare a consumului. Dar daca ne uitam pe segmente, de exemplu, pe televiziune nu prea mai este loc de crestere in privinta volumului. In zona aceasta valoarea va veni din zona de servicii suplimentare. Internetul va avansa atat in zona de fix cat si de mobil, iar telefonia fixa este pe un trend de scadere ca urmare a convergentei catre mobil”, afirma sefa operatorului.

In Romania,in iunie anul trecut, erau in jur de 6,1 milioane de abonati la servicii de televiziune, cei mai multi dintre acestia (circa 3,9 milioane) utilizatori de servicii de cablu digital si analogic, conform datelor ANCOM, autoritatea de reglementare in domeniu.

Legat de serviciile suplimentare de televiziune, peste 15% (70.000 de utilizatori) din clientii UPC aveau acces la finalul lui 2013 la continut HD, iar aproximativ 30% dintre ei aveau cel putin un pachet TV extra.

Citeste si:

In ultimii ani in presa au aparut tot mai multe informatii cu privire la lansarea unor servicii mobile de catre UPC, mai ales dupa ce Severina Pascu declara in toamna lui 2012 ca managementul operatorului are de gand sa lanseze servicii mobile in Romania, planurile fiind la acel moment in faza de proiect.

CEO UPC: Vrem sa lansam servicii mobile. Suntem in faza de proiect

CEO UPC: Vrem sa lansam servicii mobile. Suntem in faza de proiect

Incet, incet vom avea servicii mobile

“Pentru noi este importanta mobilitatea si prefer sa vorbesc despre mobilitate decat despre serviciul de telefonie mobila. Pentru ca daca se accelereaza convergenta serviciilor fixe catre mobil, incet, incet vom avea servicii mobile indiferent din cel fel de retea vor fi oferite. Pentru noi este important sa oferim mobilitate si am facut un pas in acest sens pentru ca tot ce inseamna acoperire Wi-Fi in casa este o prioritate pentru noi. De exemplu, 45% dintre clientii nostri (n.red. 170.000 de utilizatori) au internet Wi-Fi", mai spune Severina Pascu.

La sfarsitul anului trecut, UPC oferea servicii de internet catre 381.000 de clienti, 63% dintre ei avand acces la servicii de internet Fiber Power, adica la viteze intre 60 si 200 Mbps.

Un domeniu de crestere pentru UPC in ultimii trei ani a fost segmentul de business.

“Aceasta este o zona care a avut un avans puternic, iar anul trecut chiar am avut o crestere semnificativa fata de perioada anterioara. Potentialul este foarte mare mai ales in zona pe care am pus noi accentul, adica cea de IMM-uri”

Severina Pascu nu a precizat cat inseamna zona de business din cifra de afaceri a UPC.

Managerul conduce operatiunile UPC din Romania din ianuarie 2011, iar din august anul trecut a preluat si businessul din Ungaria, ajungand sa conduca astfel o afacere de aproximativ 300 de milioane de euro si 2,24 milioane de clienti.

Piata din Ungaria este foarte competitiva si asemanatoare cu Romania

“Piata din Ungaria este foarte competitiva, iar acolo suntem lider de piata pe zona pe cablu. De asemenea, in Ungaria vitezele de internet ajung pana la 240 de Mbps. Cele doua piete se aseamana mult pentru ca internetul de mare viteza este prezent de cativa ani buni si domeniul este destul de competitiv. Pe televiziune se pune foarte mult accentul pe continut de calitate, de inalta definitie, video la cerere, sunt servicii asemanatoare in cele doua tari”, afirma Severina Pascu.

In Romania vitezele vor creste la nivelul celor din Ungaria cand piata o va cere, mai spune managerul.

Insa 86% din utilizatorii de internet care au conexiuni de 31-100 Mbps, respectiv 81% din cei care au viteze de 1-30 Mbps, considera suficiente viteza maxima oferita de UPC, potrivit unui studiu efectuat de Roland Berger pentru companie in toamna anului trecut.

Viteza medie contractata de clientii noi de internet Fiber Power in 2013 a fost de130 Mbps, conform UPC.

In ceea ce priveste valoarea investitiilor din Ungaria acestea sunt raportate la cifra de afaceri, ceea ce face ca suma sa fie cu 20% mai mare fata de cea din Romania, ajungand astfel la circa 40 de milioane de euro.

Severina Pascu are in subordine in jur de 2.800 de oameni, dintre care 1.600 lucreaza in Romania. De asemenea, in afara de Severina Pascu sunt si alti manageri care locuiesc in Romania si se ocupa de businessul ambelor tari, dar si sefi care coordoneaza din Ungaria operatiunile UPC din cele doua state.

“Ne concentram foarte mult pe transferul de expertiza dintr-o tara in alta si nu doar in ceea ce priveste Romania si Ungaria. Este una dintre directiile mari ale grupului. Practic daca lucrurile se fac foarte bine intr-o anumita tara, se exporta foarte usor modelul in alte filiale”.

Fotografiile au fost realizate de Mircea Dragos.