Sud-coreeanul Kim Koellner este din 15 noiembrie noul director general al Domo Retail, a treia retea de magazine de pe piata locala de electroIT, acesta inlocuindu-l pe Dragos Dinu, cel care care a fost sef al companiei timp de aproape un an. L-am intalnit intr-un birou spatios, luminat natural – imbracat casual business, cu gesturi largi, relaxate; doar la cele mai dificile intrebari l-am surprins “incruntandu-se usor”, in rest a arborat aproape tot timpul un zambet amabil, prietenesc.

“Imi place Romania! Sunt aici de patru ani, natura este superba, oamenii amabili. Ar mai trebui lucrat la infrastructura, intr-adevar, traficul este infernal… Mi-e teama sa ies cu bicicleta pe strada!”, spune el, caracterizand romanii ca fiind “foarte deschisi spre nou”.

Zambetul sau se largeste si mai mult cand spune ca intr-un an cota de piata a Domo va fi de 50%... si ca nu il intereseaza ce parere au concurentii despre acest lucru.

Wall-Street.ro: Sa incepem cu lucruri pozitive – ce doua lucruri ai realizat de la numirea in functie, pentru Domo?
Kim Koellner: Aproape am finalizat restructurarea companiei, asa cum o gandisem de la inceput. Am reusit sa integram offline-ul cu online-ul intr-un singur canal, acestea urmand sa se intrepatrunda din ce in ce mai mult in viitor. Domo detine in prezent 100% DigiStore si acest lucru face totul mai usor, ca strategie – este un concept unificat, desi canalele sunt diferite.

Domo a lansat o companie pentru online. Se numeste Digistore si e condusa de Lorand Szarvadi

Domo a lansat o companie pentru online. Se numeste Digistore si e...

In viitor, de altfel, nu va mai exista o linie atat de clara care sa delimiteze online-ul de offline si in aceasta directie vrem sa mergem. Beneficiile aduse de online, digitalizarea, se vor vedea si in retailul traditional si eu cred ca putem sa facem foarte bine acest lucru. Ma consider un om cu o gandire avangardista, deschisa catre inovatie.

In primul trimestru am crescut capitalul companiei cu 6 milioane de euro

W-S.ro: Si cum anume se va vedea acest lucru “in dreptul rafturilor”?
KK: O sa vedeti, pe parcurs, bineinteles! Nu pot inca divulga amanunte. Online-ul va acoperi circa 20% din totalul vanzarilor, insa este greu de estimat intrucat vrem sa realizam aceasta contopire intre offline – online. Rezultatele se vor vedea in jumatate de an, exista multe tehnologii pentru a realiza acest lucru – pop up-uri in magazine fizice, iLance… Sunt absolut convins ca cine va reusi contopirea mediilor, va conduce piata.

W-S.ro: Cum va arata peisajul retailului electroIT in 3-5 ani de acum?
KK: (razand) Asta ar insemna sa iti spun foarte clar ce planuri avem noi si acest lucru ar da un avantaj concurentilor nostri. Ce pot spune insa este ca felul in care clientii cumpara va fi mult mai usor si ghidat. Ghidat, in sensul in care stii ce iti doresti, la ce pret, si oriunde te vei afla, vei putea avea acces la informatii si la produsul respectiv.

W-S.ro: Este totusi o diferenta destul de mare intre Domo si cei doi concurenti principali, Altex si Flanco, mai ales pe o piata foarte concurentiala. Cum anume o sa acoperiti distanta?
KK: Estimam ca vom creste cu un minim de 35%, ca venituri, anul acesta, pana la 175 de milioane de euro si aceste date sunt sustinute de evolutia din lunile inceputului de an. Vanzarile pe metru patrat au crescut cu 23% si cu 16% pe angajat. O sa creasca atat offline-ul, cat si online-ul dar si exporturile, pe fondul unei evolutii a intregii piete de electroIT de circa 5-6% anul acesta.

W-S.ro: OK, si totusi, care sunt segmentele pe care urmariti sa cresteti? Cu alte cuvinte, unde nu sunteti inca bine pozitionati?
KK: Dintotdeauna am fost puternici pe segmentul de electrocasnice dar in ultimii trei ani am fost “plati” pe segmentul de IT&C, am ratat dezvoltarea acestei zone. Vorbim de notebook-uri, GSM, tablete, zone unde concurentii nostri au fost si sunt mai puternici. Deci ne vom axa si pe aceasta zona, incercam sa recuperam, fara sa pierdem din vedere zonele unde deja suntem puternici.

W-S.ro: Incercati sa duceti o “batalie a preturilor”?
KK: Nu, nu vom intra in aceasta batalie. Nu este strategia buna – daca toti ar intra in acest joc, toti ar pierde, in final. Piata este, intr-adevar, foarte puternic influentata de preturi, cu totii stim asta, clientii cauta ofertele cele mai bune, dar acestea nu inseamna doar pret + produs! Cred in “calitate la cel mai bun pret”, nu “cel mai mic pret”. Poti oferi asa ceva, dar calitatea serviciilor de vanzare/post-vanzare pot lasa de dorit.

Super Kim Koellner!

W-S.ro: Sa presupunem ca ai super puteri si poti schimba DOUA lucruri in cadrul Domo, acum, pe loc. Ce anume ai face?
KK: Mi-ar placea sa avem deja “in picioare” Domo University, un loc unde sa ne instruim angajatii foarte bine, sa avem toate procesele dezvoltate in aceasta directie pentru a putea inova in viitor. Deja facem asta, dar pentru a pune in picioare o astfel de organizare nu iti sunt de ajuns trei luni ci ai nevoie de mai mult timp. Trebuie sa creezi zile speciale de recrutare, un sistem pentru a verifica de ce calitati dispune fiecare angajat, ce pozitie i s-ar potrivi cel mai bine si asa mai departe.

Vreau jumatate din piata. 50%. Intr-un an.

W-S.ro: Si al doilea lucru?
KK: Mi-as dori ca fiecare entitate si departament din companie sa aiba o comunicare excelenta una cu cealalta, sa “curga” datele fara nicio intrerupere. Ar creste eficienta in mod clar. Deocamdata, am renuntat la peretii despartitori din cadrul departamentelor, acest lucru ajuta mult la nivel de comunicare – am creat un “open space” eficient.

W-S.ro: Deci mai mult spre o companie antreprenoriala?
KK: Un mix intre cele doua – consider ca tebuie sa ai aceste proceduri organizationale, un mediu corporate, dar sa oferi oamenilor posibilitatea de a fi inovativi, rapizi. Este o provocare. Suntem in procesul de a construi bazele unui astfel de mediu, trebuie sa gandim procesele, sa le stabilim, sa instruim team leaderii si asa mai departe. In Google, de exemplu, este o intreaga arhitectura corporatista, dar totodata angajatii sunt incurajati sa gandeasca inovativ, “out of the box”. Domo se va schimba puternic.

Diferente Germania, Franta vs Romania

W-S.ro: Inainte de a veni in Romania, ca manager al Decathlon si acum la Domo, ai activat in retail-ul german si francez. Care sunt diferentele intre consumatorii de acolo si Romania?
KK: Si Germania si Franta sunt diferite intre ele. Ce am remarcat insa in Romania este ca oamenii sunt foarte atenti la pret, cauta foarte mult cele mai bune oferte.

In urmatoarele 12 luni am putea ajunge de la 1.100 de angajati la 1.300.

W-S.ro: Nu se asteapta la prea mult, pentru un pret redus?
KK: Nu. Daca as fi client si as da un ban din buzunar, m-as astepta sa cumpar un produs si un serviciu de calitate! Chiar si daca este foarte ieftin.

W-S.ro: Veti mai angaja?
KK: (fara sa ezite) Da, da, da. Numarul depinde de viteza cu care dezvoltam diversele parti ale business-ului. Pentru cei nou angajati, pe pozitii de conducere, am pus deja in functiune un program de coaching de sase saptamani, timp in care castiga experienta si invata multe lucruri utile. In urmatoarele 12 luni am putea ajunge de la 1.100 de angajati la 1.300.

Focus si pe alte segmente de activitate

W-S.ro: Incercati sa intrati si pe alte segmente de activitate, pe langa IT&C, electronice/electrocasnice, jucarii?
KK: Absolut, este ceva normal. Deja concurentii nostri nu se mai limiteaza doar la ITC si online-ul iti ofera posibiltiatea de a vinde practic orice. Unica provocare este de a gasi produsele bune, resellerii buni si mai ales servicii adiacente excelente. In urmatoarele sase luni vom mari gamele de produse disponibile. Deja ne aflam in discutie cu potentiali parteneri – nu pot spune inca despre ce este vorba.

Citeste si:

W-S.ro: Care este influenta actionarilor companiei prezenti in Romania in deciziile pe care le iei?
KK: Au un interes major pentru piata si pentru companie. Sprijina procesul de restructurare – de exemplu in primul trimestru am crescut capitalul companiei cu 6 milioane de euro. Totodata, am investit un milion de euro – deci in mod clar poti vedea ca este un interes foarte mare din partea actionarilor. Alte investitii vor mai urma.

W-S.ro: Care este cota de piata a Domo?
KK: 26%.

W-S.ro: Si doriti sa atingeti…
KK: (razand) Mai mult!

W-S.ro: Cat anume?
KK: Vreau jumatate din piata. 50%. Intr-un an.

W-S.ro: Si concurentii ce parere au de procentul acesta? Ati vorbit intre voi, tineti legatura intr-un fel sau altul?
KK: Nu discut cu concurentii mei, nu ma intalnesc cu ei, nu. Fiecare ar trebui sa se concentreze pe business-ul lor, pe dezvoltarea solutiilor.

W-S.ro: Cand va deveni Domo profitabil?
KK: La sfarsitul anului vom vorbi de profit net.

W-S.ro: Cum arata, in perspectiva ta, un retailer aproape de perfectiune?
KK: Felul in care functioneaza in prezent mare parte din retail este depasit. Ar trebui implementat un nou model, dupa cum spuneam si anterior, unul care sa imbine tehnologiile, sa uneasca online-ul/virtualul cu traditionalul. Un nou model de business. Cheia pentru mine este sa nu ma mai gandesc la categorii, ci la procese noi.

Intri intr-un hipermarket si vrei mancare, haine, bautura. Cat timp pierzi pentru a le gasi? Cateva zeci de minute, probabil. Este esential, de exemplu, sa schimbam pozitionarea produselor in magazine astfel incat clientii sa gaseasca rapid si usor ceea ce vor – lucram si la acest aspect. Este o arta si acest lucru.

W-S.ro: Numeste-mi un retailer care iti place in mod special.
KK: Imi place Tesco. Este foarte inovativ, i-am vazut si in Asia si mi se pare ca incearca lucruri noi, in mod constant.

Informatii financiare Domo

Cifra de afaceri in luna aprilie : crestere cu 19%
EBITDA in luna aprilie: cu 58% mai bun decat in aprilie 2013
Vanzarile pe angajat: crestere cu 16%
Vanzarile/m2: cu 23% mai mari decat in aprilie 2013

Pe parcursul anului 2014 sunt in plan, in total, 20 de relocari, reamenajari si deschideri de magazine, avand ca target mentinerea a 100 de magazine Domo.

Actionariat la 31 martie 2014: 100% Avarike Ltd