Nicolae, absolvent al Facultatii de Calculatoare din cadrul Universitatii „Dunarea de Jos” din Galati, si masterand in Business la ASE, a lucrat in IT in diverse domenii – de la banking la telecom si document management. Anterior, a co-fondat Conibio Online SRL, companie ce a detinut bio-bazar.ro, un e-shop de produse cosmetice organice, pe care l-a si vandut in 2013.

In 2015 a creat Sergentro Software, o mica companie de software outsourcing pentru clienti internationali, banii obtinuti fiind investiti in crearea Echoz.ro, platforma de afiliere care isi propune sa gaseasca angajati competenti pentru companiile inscrise in program.

Ai o afacere si vrei sa primesti sfaturi de la specialistii in investitii si antreprenori cu experienta? Inscrie-te la M&A Outlook si vei avea sansa sa participi la un speed dating cu o serie de experti in tranzactii si investitii, printre care fondatorul Regina Maria, Wargha Enayati, si Ioana Mihai, director in cadrul EY Romania.

Cum i-a venit ideea Echoz

Lucrand in IT de peste 11 ani, atat ca angajat cat si ca angajator, tanarul a inteles foarte bine frustrarile pe care le au atat IT-istii, cat si companiile ce incearca sa-i angajeze.

IT-stii cu experienta au ajuns sa fie bombardati zilnic cu oferte de angajare, majoritatea irelevante pentru experienta si calificarile lor.

De-a lungul a numeroase interviuri sustine de wall-street.ro cu manageri si owneri de business-uri care lucreaza cu multi specialisti IT, am sesizat (cel putin) un numitor comun – dificultatea cu care gasesti oameni pregatiti pentru acest domeniu.

„Din pricina concurentei foarte mari pe angajatii in domeniul IT, in special pe nivel de middle si senior, companiile au mari dificultati in a atrage potentialii angajati, mai ales ca mediile clasice de promovare, platformele de job-uri, au eficienta aproape de zero in atragerea acestora”, puncteaza, la randul sau, si Nicolae Andronic.

„Din pacate, in momentul de fata companiile sunt nevoite sa apeleze la agentii de recrutare ce folosesc diverse tertipuri, ajungandu-se ca CV-urile de IT-isti sa fie tranzactionate intre ele, chiar daca acestia nu si-au dat acordul pentru asa ceva. Astfel, IT-stii cu experienta au ajuns sa fie bombardati zilnic cu oferte de angajare, majoritatea irelevante pentru experienta si calificarile lor”, continua tanarul antreprenor.

Astfel, se simtea nevoia unui mediu nou de promovare al anunturilor de angajare, unul natural, ce trateaza IT-stii cu respect si care sa limiteze multe dintre aceste probleme.

„Ne-a venit ideea sa apelam la afiliati, persoane ce au acces la un “trib”, un grup de oameni specializati pe un anumit domeniu. Acestia sunt fie bloggeri, fie publicatii online, fie grupuri pe retelele sociale, fie diversi influenceri - ce vor sa monetizeze aceste “triburi” intr-un mod natural. In decembrie 2015 am lansat un MVP cu primul job de test pe plaforma, iar in luna martie am facut lansarea publica, ajungand la punctul in care orice companie poate pune un anunt de angajare iar orice afiliat il poate prelua, promova si, (ca in 2Parale si Profitshare – n.r.), castiga bani”, explica Nicolae.

Ce face, practic, Echoz?

Echoz pune in legatura companiile ce au pozitii deschise pe IT si afiliatii ce doresc sa le promoveze. Afiliatii primesc un comision consistent in cazul unei angajari reusite.

Proiectul se adreseaza in primul rand companiilor ce doresc sa-si promoveze anunturile intr-un mod etic si natural si sa plateasca doar performanta, adica doar in cazul in care reusesc sa faca o angajare.

In al doilea rand, Echoz se adreseaza afiliatilor, celor care promoveaza aceste anunturi de angajare.

Ei castiga comisioane importante, comparativ cu platformele clasice de “affiliate marketing”. Ca un exemplu, presupunem ca o companie publica un anunt de angajare a 3 programatori Java, iar afiliatul, sa spunem un blogger, promoveaza acest anunt. In cazul in care macar un programator este angajat, afiliatul primeste un comision de, sa spunem, 400 euro. Insa, daca toti 3 sunt angajati, banii pe care ii va incasa afiliatul ajung la 1200 de euro”, subliniaza antreprenorul.

Citeste si:

Tanarul a pornit de la ideea ca IT-istii de nivel middle si senior nu mai trebuie considerati “candidati”, caci in urma concurentei foarte mari de pe piata, companiile sunt cele care “candideaza” pentru a-i avea angajati pe acestia.

In Romania, in orice moment sunt deschise in IT in jur de 3.000 de pozitii, din care peste 50% sunt de nivel middle si senior.

„Asa ca modul de prezentare al job-urilor este facut in jurul preferintelor acestora, pentru a le oferi cat mai multe informatii relevante. Le prezentam poze din birou, tehnologiile cu care vor lucra, cum este mediul de lucru, unde se mananca la pranz, care sunt pasii exacti ai procesului de recrutare, etc, lucruri normale, umane, de care viitorilor angajati le pasa mai mult decat valoarea la bursa a companiei. Un exemplu de cum vedem la Echoz un anunt de angajare este acesta”.

De asemenea, tanarul a incercat sa faca procesul de aplicare la job cat mai simplu, IT-stii neavand nevoie sa completeze informatii detaliate si nici macar sa se inregistreze pe platforma. „Facand acest lucru, tinem cat mai putine informatii personale pe plaforma si garantam ca detaliile IT-istilor vor ajunge strict la compania unde acestia au aplicat, alte companii neavand acces la informatiile lor”.

Provocari

Principala provocare cu care echipa Echoz s-a confruntat si cu care inca se confrunta este
reprezentata de lipsa resurselor financiare necesare pentru dezvoltarea mai rapida a platformei si promovarea ei. In momentul de fata sunt in cautarea unei investitii de tip “seed” care ar urma sa ii ajute sa treaca cu bine peste perioada de inceput si sa ajunga in punctul in care platforma se sustine singura.

„Operational, principala provocare este reprezentata de reticenta afiliatilor in a promova job-uri. Ca sa glumesc un pic, as spune ca sumele mari oferite ca comision in cazul unei angajari reusite ii sperie. Din fericire, datorita specificului plaformei, in momentul in care un afiliat promoveaza un job acesta va atrage atentia si altor potentiali afiliati ce vor dori sa castige de asemenea bani in acest mod”, considera Niculae.

O alta provocare o au cu companiile care inteleg mai greu ca trebuie sa se adapteze la concurenta crescuta si ca trebuie sa atraga un potential angajat oferindu-i cat mai multe informatii legate de viitorul job. „Asa ca ducem si o munca de educare cu acestea, facandu-i sa inteleaga ca vremurile in care publicau un “job description” sec pe o platforma clasica de job-uri si asteptau sa primeasca zeci de CV-uri au trecut de mult. Intr-adevar, pentru o companie, crearea unui anunt de angajare atragator, cu multe informatii intr-adevar utile, presupune un efort in plus, insa doar astfel se pot diferentia in marea de oferte de angajare existente pe piata”, considera Niculae. „II convingem usor insa cand le spunem ca folosind un astfel de anunt si folosind Echoz vor plati doar in cazul unei angajari reusite, economisind astfel sume importante de bani din campanii nereusite de promovare”.

Monetizare

Platforma percepe un comision de la companii la fiecare angajare reusita. Pana in prezent, investitia se ridica in jurul a 15.000 de euro, bani ce s-au dus in dezvoltarea platformei si diferite cheltuieli operationale. Tanarul estimeaza ca investitia va fi recuperata in maxim 9 luni.

In prezent, pe platforma s-au inscris patru companii care isi promoveaza anunturile de angajare prin ei, cautand sa angajeze peste 200 de persoane. „Acest lucru inseamna, pentru afiliati, 200 de potentiale comisioane”.

„Ne mandrim cu faptul ca afiliatii ce au promovat anunturile au avut o rata de succes initial de 4%. Acest lucru inseamna ca la fiecare 100 de oameni ce au vazut anuntul promovat de ei, 4 au trimis CV-uri relevante si se afla in proces de recrutare cu respectivele companii.

In Romania, in orice moment sunt deschise in IT in jur de 3.000 de pozitii, din care peste 50% sunt de nivel middle si senior. Tinta noastra in acest an este sa ajungem la 5% din aceste pozitii”, detaliaza Nicolae Andronic.

Canale de marketing pentru promovare

Deoarece este o platforma de “affiliate marketing”, chiar daca una speciala, Echoz se bazeaza foarte mult pe promovarea indirecta. Adica, in momentul in care un afiliat va promova un anunt de angajare de pe Echoz, acest anunt va fi vazut fara indoiala si de alti potentiali afiliati, si de asemenea, de catre alte companii ce vor dori sa-si promoveze propriile anunturi in acest mod.

„Pentru noi, evident, cei mai potriviti pentru promovarea job-urilor sunt blogerii tehnici si alti influenceri ce au acces la canalele pe care se afla IT-istii. Cu cat canalul este mai nisat, cu atat mai bine. Un blogger ce scrie despre programarea in Java, va fi vizitat doar de programatori Java, deci sansele sa fie cineva angajat dintre cititorii blogului sunt mari. Insa, sa nu uitam ca programatorii urmaresc de asemenea si canalele generaliste, iar de exemplu, o publicatie online cu un numar mare de vizitatori poate castiga de asemenea sume importante din comisioane folosind Echoz”, sustine tanarul.

El mai spune ca platforma este sprijinita si a primit feedback extrem de pozitiv din comunitatea IT-istilor, deoarece rezolva probleme cu care acestia se confrunta: contactarea pentru pozitii nepotrivite cu abilitatile, lipsa informatiilor relevante legate de job-uri, protectia datelor personale, etc.

Cum ti se pare ideea de afiliere pentru specialistii IT? Dar realizarea platformei? Te invitam sa comentezi.