Industria telecom autohtona a ajuns in era triple-pay, se dezvolta rapid si accelereaza in lansarea de noi servicii. Cum se explica aceasta insistenta? Companiile prezente in Romania au de recuperat o distanta enorma fata de o piata occidentala in continua dezvoltare.

Jucatorii se intrec in oferte cat mai tentante oferind o multitudine de servicii clientilor pentru a ii atrage de la concurenta. Operatorii de cablu TV au intrat pe piata telefoniei fixe si de transmisie de date, jucatorii din telefonia mobila ofera servicii video si Internet pe terminale tot mai sofisticate iar 'batranul' Romtelecom a declansat de mult timp atacul pe segmentul de Internet. Care va fi urmatorul pas?

Se pare ca reducerea veniturilor din activitatea de principala a companiei, si anume telefonia fixa, i-a determinat pe reprezentantii Romtelecom sa abordeze si alte segmente de piata. Astfel, Romtelecom a investit 15 milioane euro pentru lansarea unui serviciu de televiziune digitala, potrivit directorullui general al operatorului, James Hubley.

Noul pachet de televiziune digitala prin satelit, Dolce, se adreseaza in principal clientilor actuali ai companiei, adauga James Hubley.

Platforma de televiziune digitala de la Romtelecom, Dolce, contine un program de baza cu 45 de posturi TV numit Variety, precum si alte sapte optiuni de programe suplimentare, potrivit declaratiilor reprezentantilor companiei.

Celelalte sapte optiuni oferite de platforma Dolce sunt: Explorer (Discovery Civilization, Discovery Science, Discovery Travel), Active (Telesport), Style (MTV Base, MTV 2, VH1 Classic, Fashion TV, Trace TV, Travel Chanel) si Midnight (Private Spice, Free-X TV, Free-X TV2, X-Dream TV), care vor costa cate 1,4 euro pe luna, HBO a la carte, care ofera postul HBO pentru 2,9 euro pe luna, Cinema a la carte (Cinemax) pentru 2,2 euro pe luna si MaxPak (HBO, Cinemax, Cinemax 2) pentru 3,9 euro pe luna, potrivit ofertei lansate miercuri. Valorile exprimate nu includ TVA.

Abonatii actuali ai Romtelecom vor beneficia de gratuitate pentru antena de satelit, receptor si instalare.

Cei care nu sunt clienti Romtelecom vor putea instala platforma TV in schimbul a 35 de euro si vor plati 5 euro pe luna pentru abonament, fata de 3,9 euro cat vor plati actualii clienti ai companiei.

Noua platforma de televiziune de la Romtelecom ofera serviciul EPG (Electronic Programming Guide), care este un nou tip de teletext ce ofera posibilitatea de a selecta limba in care vor fi subtitrate emisiunile si orarul tuturor programelelor TV, cu sase zile in avans.

Cat de profitabil va fi serviciul?

Citeste si:

Reprezentantii Romtelecom nu au dat mai multe detalii despre cota de piata tintita ori profitabilitatea serviciului. Cu toate aceastea, firma va fi foarte agresiva in ceea ce priveste promovarea serviciului.

Reprezentantii Romtelecom au spus ca lucreaza la noi oferte de servicii cu valoare adaugata, printre care Interactive Gaming (jocuri) si Pay per View (emisiuni platite), ce vor fi lansate la anul si IPTV (televiziune pe internet), care va fi lansat peste aproximativ 18 luni.

Aglomeratie mare pe piata serviciilor TV digitale

Piata locala a televiziunii prin satelit (DTH - Direct To Home) devine tot mai aglomerata. Astfel, pe aceasta mai activeaza jucatori precum RCS&RDS, cu serviciul DigiTV , Digital Cable System (serviciul Max TV, disponibil din iunie 2005), DTH Television Group (serviciul Boom TV) si Focus Sat Romania, care a intrat pe acest segment de piata in noiembrie 2004.

Ulterior, firma Focus Sat Romania a fost achizitionata de operatorul de cablu TV UPC Romania, in iunie 2005. Finalizarea achizitiei Focus Sat s-a facut in luna aprilie a acestui an prin cumpararea celor 50% din actiunile pe care le mai detineau fondatorii companiei. In mai 2005, Liberty Global Inc. a cumparat 50% din Focus Sat, unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii de televiziune digitala prin satelit (DTH) din Romania, ca urmare a strategiei Liberty Global de a-si intari prezenta in industria de retransimisie video din Europa de Est.

Numarul abonatilor serviciului DigiTV oferit de operatorul de cablu RCS&RDS a ajuns dupa primele sase luni ale acestui an la aproximativ 70.000 potrivit datelor furnizate de companie. Strategia de extindere a serviciului pe piata regionala a cuprins adaptarea pachetelor de programe si a continutului la piata locala, incluzand canale tv traduse si subtitrate in limbile tarilor in care sunt difuzate. Ofertele de programe si pachetele au la baza o structura similara serviciului Digi TV din Romania.

Pentru transmisia programelor, DTH foloseste satelitii administrati de compania Amos Spacecom, care pana in 2014 ar urma sa investeasca trei sute de milioane de dolari in amplasarea pe orbita a altor patru sateliti, Amos 3 urmand sa fie lansat la sfarsitul anului 2007 pentru a-l inlocui pe Amos 1 care transmite in prezent.

"Dorim ca Boom sa devina cea mai puternica marca din industria multi-Chanel TV romaneasca adresata romanilor de toate varstele deschisi la inovatie si tehnologie. In urmatorii trei ani, ne asteptam sa avem un numar de peste 500.000 de clienti", a declarat, la lansarea serviciului, presedintele DTH Television Group, Isaac Waldman.

Peisajul actual arata ca jucatorii cei mari au ales sa isi dezvolte serviciile oferite clientilor, pentru a rezista pe piata si pentru a sustine o crestere constanta. Iar concluzia este evidenta: televiziunea cu plata face ochi si in pe meleagurile autohtone.