Insa cum si cat au comunicat 'mobilii' in acest an? Cum a ajuns telecomul in clubul celor mai mari spenderi alaturi de industria serviciilor financiare ori cea auto? Cat de transparenta este piata, mai precis jucatorii din sistem, in ceea ce priveste bugetele de comunicare?

De exemplu, Cosmote Romania a investit in ultimul an peste 220 milioane euro, iar in urmatorii trei ani investitiile grupului elen in Romania se vor ridica la aproximativ 500 milioane euro. Totusi, oficialii greci refuza sa dea mai multe detalii despre procentul pe care comunicarea il detine in aceste sume.

“Promovarea agresiva a brandului Cosmote a fost una din prioritatile acestui an, fiind si anul lansarii pe piata din Romania. Astfel, bugetul de marketing a fost conceput astfel incat sa asigure companiei vizibilitate, ca ultim jucator intrat pe o piata concurentiala, si sa determine includerea Cosmote in topul companiilor cu cele mai semnificative bugete de publicitate din Romania”, a declarat pentru Wall-Street Dana Negoescu, Marketing Communications Manager Cosmote Romania.

In anul 2007 compania intentioeaza sa fie cel putin la fel de prezenta in ochii consumatorilor, sa comunice cel putin cu aceeasi frecventa in cat mai multe puncte de contact cu acestia. “In mod sigur vorbim de o crestere a investitiei noastre in comunicare in anul 2007, atat cat va fi necesar pentru a ne transmite mesajele intr-un mod cat mai eficient pentru a ne atinge obiectivele propuse, respectiv a obtine un raspuns favorabil din partea publiculu”, adauga Dana Negoescu.

Mai multi bani in 2006

Liderul pietei de telefonie mobila, Orange Romania, care estimeaza ca va obtine venituri totale de peste un miliard de euro, in 2006, apreciaza ca intreaga piata a publicitatii a crescut foarte mult in 2006 fata de anul precedent. “Cresterea a fost la nivel de bugete rate card si ca numar de advertiseri care au activat pe piata. In acest context, la nivel de rate card Orange si-a dublat investiile in comunicare in acest an”, ne-a declarat Anca Stancov - Media Specialist in cadrul Orange Romania.

In opinia reprezentantului Orange, bugetul alocat comuncarii este intotdeauna corelat cu obiectivele companiei, cu dinamica pietei. De aceea, acum nu se poate estima cu precizia cresterea bugetelor de comunicare pentru 2007.
2006 - Anul telecom in marketing&comunicareCum se decide, de fapt, bugetul anual de investitii in comunicare? Potrivit Orange, factorii care determina un buget anual investit in publicitate provin din interiorul companiei, dar si din piata.

Citeste si:

Marketerii Cosmote ne ofera o eliplicatie mult mai nuantata. Conform acestora, stabilirea unui buget de promovare este un proces complex ce ia in considerare ambele tipuri de factori, atat interni cat si externi. Obiectivele de business, obiectivele de marketing, analiza si diagnosticul de brand, al stadiului in care este acesta in momentul planificarii, la toate nivelele de marketing, analiza si evaluarea resurselor disponibile intern pentru sustinerea si cresterea marcii, sunt doar cativa din factorii interni ce se iau in considerare.

“Dar bineinteles, totul se analizeaza si in raport cu factorii externi, de la evolutia pietei la nivel macro-economic pana la evaluarea categoriei din care faci parte, cu tot ce presupune aceasta (investitii, evolutie, estimari etc)”, explica Dana Negoescu.

De asemenea, se analizeaza toti factorii externi ce pot influenta valoarea investitiei precum piata de mass media, evolutii, tendinte, si nu in ultimul rand consumatorul insusi. Consumatorul este analizat din punct de vedere al tipurilor de comportamente sau atitudini, schimbari comportamentale sau noi preferinte de consum ce pot afecta structura bugetului si implicit, valoarea investitiei.

Distributia costurilor pe canale media

In cazul Orange televiziunea a avut ponderea cea mai mare in bugetul total de comunicare, insa procente importante au avut presa si OOH. Pentru Cosmote, fiind primul an de promovare pe piata romaneasca, obiectivul de marketing are un anumit nivel de penetrare ca obiectiv de comunicare. Asadar, in mod implicit vorbim aici de un anumit nivel de notorietate a marcii, cea mai mare parte din bugetul de media fiind alocata publicitatii TV (peste 60%), urmata de panotaj stradal, presa, radio, internet.
2006 - Anul telecom in marketing&comunicare
Internetul are un ritm de crestere foarte rapid, iar publicul este mai educat si penetrarea internetului este din ce in ce mai mare, afirma specialistii din telecom. “Orange a fost printre primi advertiseri on-line, inca de pe vremea Dialog. Credem in eficienta lui pentru anumite segmente de public asa ca vom continua sa fim prezenti on-line atunci cand vom avea nevoie”, declara Anca Stancov.

Numarul utilizatorilor de Internet a crescut semnificativ in ultimii ani si cu siguranta aceasta tendinta se va manifesta in continuare. “Strategia de comunicare a Vodafone Romania va tine cont, desigur, de aceasta realitate, iar rolul pe care il va ocupa Internetul in randul canalelor de comunicare utilizate in campaniile noastre va fi corelat cu cresterea numarului de utilizatori de Internet”, ne-au declarat oficiali ai companiei.

Asa cum este normal, companiile din telecom comunica prin intermediul unor companii specializate intermediare. Astfel, partenerii Cosmote sunt pe partea de media United Media, agentia de Bran Ashley & Holmes / Cohn & Jansen si V+O Communication in zona de PR. Orange comunica alaturi de agentiile partenere Tempo, Initiative si Wieden and Kennedy, in tim ce pe partea de publicitate, Vodafone Romania colaboreaza cu agentia McCann Ericsson, iar pe cea de PR, cu DC Communication.