In cadrul unei intalniri informale desfasurate in luna iunie la Bruxelles, la care au luat parte reprezentantii CNA Gabriela Stoica, Gelu Trandafir si Ioan Onisei, s-au discutat modalitatile prin care vor fi realizate atat monitorizarea televiziunilor si radiourilor online, cat si reglementarea continutului pe Internet.

Astfel, o parte din discutiile purtate in cabinetul comisarului european Viviane Reding au vizat viitoarea Directiva a Serviciilor Media. “Una dintre cerintele acestei directive este ca cei care detin licenta pentru posturi TV sau radio online sa isi editeze continutul programelor, care va fi monitorizat”, a declarat, pentru Wall-Street, Gabriela Stoica.

Cu toate acestea, Consiliul National al Audiovizualului nu se va implica in noul proiect al monitorizarii online. “Noi nu ne vom ocupa de mediul online. Nu vom capata atributii noi”, a precizat Gabriela Stoica. Prima pe lista pentru noile indatoriri este Autoritatea Nationala pentru Reglementare in Comunicatii si Tehnologia Informatiei (ANRCTI). O alta varianta ar fi infiintarea unei noi organizatii, care se va ocupa exclusiv cu monitorizarea televiziunilor si radiourilor online.

O directiva mult mai controversata este cea care vizeaza reglementarea continutului pe Internet, intr-un cadru general, cu accent pe drepturile de autor, criminalitatea informatica si teritorialitatea licentei de utilizare a continutului online. Noile reglementari vor acoperi domenii ca blogurile, comertul electronic si publicitatea online.

Cele doua directive europene au ca termen de finalizare 24 octombrie 2007. “Dupa ce vor fi votate in Parlamentul European, directivele vor intra in atributiile statelor membre, care le vor implementa in termen de doi ani. La noi, se va intampla mult mai repede”, a declarat Stoica. Reglemenatrea continutului pe Internet este posibil sa intre tot in sfera ANRCTI.

Contactati de Wall-Street, reprezentantii ANRCTI au declarat ca nu stiau nimic despre existenta vreunei directive si ca este improbabil ca monitorizarea continutului pe Internet sa intre in atributiile lor. “ANRCTI se ocupa de domeniul comunicatii-tehnologie. Noi nu putem reglementa partea de continut. Nu avem resursele necesare si nici atributii in acest domeniu”, a declarat, pentru Wall-Street, un reprezentant al institutiei. Cu toate acestea, ANRCTI are de curand o echipa care se ocupa cu problema pornografiei pe Internet, pe baza sesizarilor de abuz.

Directoarea Directiei de Integrare Europeana si Comunicare ne-a asigurat, insa, ca directiva ce va reglementa Internetul se afla in lucru. “Nu se da nimic publicitatii pentru ca e in santier, dar ca se lucreaza, asta e sigur”, a declarat Gabriela Stoica.

Citeste si:

Reglementarea continutului pe Internet ar fi o actiune ampla, care ar implica multe resurse si ar genera multe controverse. Mediu predilect al liberei exprimari, Internetul se afla, totusi, sub incidenta legii. Incalcari ale legii care privesc siguranta minorilor, afisarea unor simboluri naziste, calomnia, siguranta nationala sau drepturile de proprietate intelectulala se pedepsesc la fel ca in orice alt mediu de exprimare.

“O reglementare generala a Internetului, din punct de vedere al continutului, ar fi foarte greu de facut, aproape imposibil. Mai mult, nici nu cred ca ar fi indicata”, a declarat, pentru Wall-Street, avocatul Alin Popescu, director executiv al Asociatiei IAB Romania. Liberatea de expresie, unul din drepturile fundamentale ale omului, si-a gasit un mediu propice odata cu aparitia blogurilor si a forumurilor. Insa si aici, ea se limiteaza la pragul in care este lezata integritatea psihica sau demnitatea altei persoane.

O alta varianta a reglementarii generale a Internetului, sustinuta de Alin Popescu, este autoreglementarea, ca modalitate prin care o comunitate de afaceri isi fixeaza propriile standarde si practici, pe linia unor principii de conduita. Un exemplu in acest sens este insasi Asociatia IAB Romania, o organizatie profesionala care isi propune sa promoveze interesele profesionale si investitiile realizate pe piata de publicitate online. Un alt exemplu este ARMAD (Asociatia Romana de Marketing Direct), care are ca scop promovarea marketingului direct in Romania.

Pana si blogosfera lucreaza la instaurarea unor principii de conduita, conform carora informatiile publicate pe bloguri vor trebui sa respecte principiile jurnalistice, adica mentionarea surselor si verificarea informatiei, potrivit datelor din domeniu.

Referitor la Directiva Servicilor Media, avocatul Alin Popescu este de parere ca actul vizeaza mai ales publicitatea online, care, in prezent, nu are limita de timp in cazul radiourilor si televiziunilor care emit pe Internet.

Actiuni de reglementare a Internetului au avut loc deja in diferite tari ale lumii, ca Iran, China sau Asia de Sud-Est, unde Internetul este vazut ca o modalitate de agresiune a stilului de viata decadent din Occident. Si Congresul SUA a emis o serie de initiative legislative, care vizau, in special, programele de tip Peer to Peer, programele Spyware si reclamele de tip Pop-Up.

La inceputul acestui an, Guvernul francez si-a anuntat intentia de a crea o Comisie nationala pentru deontologia serviciilor de comunicatie online, care va elabora recomandari deontologice. Iar in Rusia, Putin a semnat in luna martie un decret pentru infiintarea unei autoritati care va supraveghea adudiovizualul, media scrisa si Internetului.