Comisarul european pentru telecomunicatii, Viviane Reding, doreste sa infiinteze o noua agentie a Uniunii Europene, numita Autoritatea Europeana a Pietei de Telecom, care isi va extinde puterea asupra regulatorilor nationali si va constitui o parghie pentru deschiderea pietelor domestice.

Noua organizatie va fi formata din directorii a 27 de agentii nationale de telecomunicatii din UE si va avea autoritatea de a forta fostii detinatori de monopoluri sa se separe de retelele fizice de transmisie pentru a oferi competitorilor acces egal pe piata.

Autoritatea Europeana a Pietei de Telecom, un grup care ii reprezinta pe competitorii fostilor lideri dominanti, a declarat ca 90% din apelurile de voce din Uniunea Europeana si 80% din traficul de pe Internetul broadband circula cel putin partial prin retelele fostilor detinatori de monopol.

"Noi sustiunem separarea functionala ca un posibil remediu deoarece, chiar daca am observat cum reglementarea efectiva are un efect pozitiv asupra consumatorilor, am vazut si cat de greu se poate pune in aplicare", a declarat economistul Ilsa Godlovitch, care ocupa functia de director de afaceri in cadrul asociatiei.

Planul directivei, care circula zilele acestea printre analistii de la Bruxelles, urmeaza sa fie inaintat comisarilor in luna noiembrie.

In cazul in care comisarii vor aproba si sustine propunerea, aceasta va fi inaintata in 2008 celor 27 de ministere ale telecomunicatiilor din Uniunea Europeana si Parlamentului European, pentru aprobare.

Dar spre deosebire de limitarea tarifelor pentru serviciul de roaming, proiect a carui sustinere din partea consumatorilor a inlesnit trecerea prin sistemul politic, planul de a creea la Bruxelles o super-agentie care sa isi permita sa intervina in pietele domestice ramane fara suport din partea publicului si cu o puternica opozitie din partea europenilor din industrie.

"Suntem de parere ca acum competitia este mai vibranta ca niciodata si ca separarea functionala este o idee teribila", a declarat Michael Bartholomew, director al Asociatiei Operatorilor din Retelele Europene de Telecomunicatii, care reprezinta 41 de operatori din 34 de tari. Bartholomew pune la indoiala si motivatiile care stau in spatele planului, precum si fezabilitatea sa.

Citeste si:

Separarea functionala a fost folosita pana acum, in cadrul Uniunii Europene, doar in Marea Britanie, unde British Telecom a fost fortat in 2005 de catre regulatorii locali sa-si creeze o retea separata si subsidiare pentru servicii.
Adeptii planului sustin ca separarea a dus la triplarea numarului de linii telefonice in Marea Britanie, care au fost ulterior preluate de catre companiile concurente din telecom.

Pe de alta parte, oponentii planului sunt de parere ca separarea a dus la o instabilitate a pietei si la inregistrarea unui nivel minim de investitii in telecomul britanic.

Comisarul Reding, care a avut o contributie importanta la limitarea tarifelor de roaming, a ridicat prima data problema separarii functionale a fostilor lideri dominanti de retelele lor fizice in timpul unui discurs purtat in fata unui grup din industria germana, reunit la Bruxelles in iunie 2006.

Comentariile lui Reding au fost stimulate atunci de intentia Germaniei de a incalca legile europene prin interzicerea accesului competitorilor lui Deutsche Telekom la noua sa retea broadband de inalta viteza VDSL, care fusese finantata partial din banii guvernului. De atunci, oficialii germani au continuat sa tina concurenta departe de VDSL, miscare ce a fost penalizata de Reding prin initierea unui proces impotriva Germaniei, la Curtea Europeana de Justitie.

In timpul unui discurs tinut in 13 iunie la Dusseldorf, Reding si-a repetat intentia de a centraliza luarea deciziilor la Bruxelles, declarand ca un nou regulator la Bruxelles ar trebui sa aiba puterea de a impune schimbari in oricare din tarile care incalca legile Uninunii Europene.

"Separarea functionala iese din discutie in tarile in care competitia efectiva pentru infrastructura deja exista", a declarat Reding in cadrul unui seminar sponzorizat de ziarul german Handelsblatt.

Atunci cand interesele nationale si slujbele sunt puse in joc, legile Uniunii Europene sunt adesea ignorate sau aplicate cu intarziere de catre statele membre, unde regulatorii nationali sunt de multe ori numiti in functie de catre aceleasi guverne care detin actiuni in fostele monopoluri din telecom.

In Germania, de exemplu, regulatorului Bundesnetzagentur i-a luat mai mult de patru ani pentru a realiza un studiu care arata ca Deutsche Telekom, din care guvernul german detinea 31%, blocase ilegal accesul competitiei de la inchirierea, in termeni rezonabili, a accesului la reteaua din ariile rurale. Franta reusise sa finalizeze acelasi studiu in mai putin de doi ani.