Majoritatea vanzarilor de tonuri de apel destinate telefoanelor mobile au inceput sa scada vertiginous, iar asa-zisii magnati ai acestei pietei, Jamba din Germania si Musiwave din Franta, au inceput deja reorganizarea afacerilor sale. Cele doua companii au snuntat ca se vor concentra pe cai mai profitabile de personalizare a telefoanelor mobile.

In timpul valului “Crazy Frog”, se parea ca nu exista o supralimita pentru a vinde un ringtone. Preturile se sitau in jur de 2-3 euro sau 2,90 - 4,35 de dolari pentru un ringtone. Revista Billboard alcatuise, in 2004, un top al celor mai populare ringtone-uri ale momentului, “hot ringtones”, iar un an mai tarziu analistii apreciau ca afacerile cu ringtone-uri vor ajunge pana la 11 miliarde de dolari in 2010.

Nimeni nu a anticipat insa schimbarile majore din aceasta piata. Noile modele de telefoane mobile puteau inregistra propriile sunete, companiile de inregistrari au promovat asa-numitele “master-ringtones”, extrase din inregistrarile originale ale artistilor pop, in timp ce magazinele virtuale gen iTunes au afisat preturi de doar 99 de centi pentru un single.

Aceste trenduri au scazut profitabilitatea unor companii precum Jamba, compania germane din spatele melodiei “Crazy Frog”. Cunoscuta sub numele de Jamster in Statele Unite, compania vinde si astazi ringtone-uri, dar si-a diversificat portofoliul prin preluarea de muzica, video, servicii de informare, grafice si jocuri.

In 2004, Jamba a fost achizitionata de VeriSign pentru 273 milioane de dolari, companie care a cedat, treptat, un pachet de actiuni grupului media News Corp, in 2006. Luna trecuta, compania si-a manifestat dorinta de a vinde si restul de actiuni.

Musiwave a cunoscut o evolutie similara, anuntand in noiembrie prelarea sa de catre Microsoft, pentr 50 milioane de dolari, dup ace, in 2005, Openwave Systems platise 121 milioane de dolari pentru Musiwave. Oficialii Microsoft au declarat atunci ca vor sustine compania in demersurile sale de a se conecta la entertainment-ul de azi.

Citeste si:

Chiar si pentru piata ringtone-urilor, exista sanse de crestere, in tarile europene non-vestice si asiatice, sustine Paul Goode, analist al companiei de cercetare M:Metrics, cu sediul in Seattle. Insa, in majoritatea statelor evaluate de M’Metrics, cum sunt Marea Britanie, Franta, Germania, Spania si Italia, procentul detinatorilor de telefoane mobile care aleg sa cumpere un ringtone a scazut simtitor in ultimele 12 luni, la numai 3,4% in Marea Britanie, pentru luna octombrie.

In Statele Unite, procentajul din octombrie era de 9,3%, mai mare decat cifra de 9% inregistrata anul trecut in aceeasi perioada, insa sub varful din ianuarie 2007, de 10%.

Ponderea ringtone-urilor din piata totala a continutului mobil in zona europeana este estimate la 29% in acest an, sub valoarea de anul trecut, de 33%, apreciaza Mark Mulligan, vice-presedinte al companiei de cercetare JupiterResearch din Londra.

Vanzarile de ringtone-uri din acest an vor totaliza 1,1 miliarde de dolari numai in Europa, o crestere de 10% fata de anul precedent, in timp ce piata jocurilor de pe mobile se va ridica la 550 milioane de dolari, cu 33% mai mult fata de 2006, afirma Mulligan.

Viitorul ringtone-urilor ar putea apartine lui Vringo, companie israeliana care ofera ringtone-uri video sub forma clipurilor sportive, desenelor animate, videoclipurilor muzicale sau altor animatii la alegere. Utilizatorul alege animatia, iar aceasta va aparea pe telefoanele prietenilor ori de cate ori acestia vor fi sunati de acel utilizator.

“Ringtone-urile sunt personale si se stabilesc in functie de popularitatea pe piata. Desi majoritatea jucatorilor au atins un prag de saturatie, exista cumparatori care isi schimba tonul de apel al telefonului mobil in fiecare saptamana”, incheie Jonathan Medved, presedintele Vringo, anticipand reanimarea pietei globale de ringtone-uri.