Desi se estimase o crestere de 7% pe piata americana a computerelor, aceasta a avansat cu doar 3,5% in primul trimiestru din acest an.

“Principala problema o reprezinta situatia economica din Statele Unite. Aceasta este singura regiune care a fost afectata cu adevarat de turbulentele financiare”, a declarat Doug Bell, analist IDC.

Investitiile in domeniul IT pe piata americana, in special cel al componentelor hardware, vor fi mai pregnante incepand cu a doua jumatate a anului in curs, dar mai ales de la inceputul anului urmator.

In schimb, piata globala a componentelor IT a crescut surprinzator, in primul trimestru din 2008, cu 14,6% (cu 2% mai mult decat se anticipase), pana la 70 de milioane de unitati.

Cresterea vanzarilor la PC-uri la nivel global compenseaza scaderea acestora pe piata americana. Consumatorii se indreapta, in special, catre cumpararea calculatoarelor portabile mai ieftine, mai ales pe pietele emergente, unde majoritatea clientilor fac primele achizitii de calculatoare, scrie silicon.com.

Mai mult decat atat, preturile acestora incep sa scada considerabil, lansand o noua era in istoria PC-urilor, calculatoarele low-cost (cum sunt modelele Asus Eee PC sau Everex Cloudbook).

Momentan, volumul calculatoarelor low-cost este minim, insa analistii IDC prevad un viitor promitator pentru acesta.

“Datorita jucatorilor majori de pe piata, care investesc in PC-urile low-cost, vom incepe sa vedem din ce in ce mai multe oferte pe acest sector. Este neclara marimea acesteia, in momentul de fata, fiindca nu avem decat unul sau doua produse pe care sa ne bazam”, sustine Bell.

Cei mai mari producatori de PC-uri din lume se mentin si domina – HP, Dell, Acer, Lenovo si Toshiba, crescand cu o viteza mai mare decat toata piata IT.

Citeste si:

HP a obtinut cu 17,4% mai mult in primul trimestru al acestui an, iar Dell a cunoscut o revenire dupa 2007, si a avut o crestere de 21,6% pe parcursul primului trimestru din 2008. Pentru companie, acesta este al doilea trimestru cand s-a aratat o crestere pozitiva.

“Sa ai parte de o asemenea crestere in Statele Unite este un semn bun. Acest lucru puncteaza o noua strategie in mediul de retail in IT”, afirma Bell.

Acer a fost lider in privinta cresterii vanzarilor, cu 66 de procente. Cresterea impresionanta inregistrata de HP anul trecut a fost temperata de conditiile actuale de pe piata.

“Au avut un an foarte bun in 2007, situatia economica se pare ca nu i-a influentat. HP este o dovada vie a faptului ca ceea ce s-a intamplat pe piata de PC-uri din SUA se datoreaza economiei tarii”, a mai spus analistul IDC.

Vanzarile la echipamentele Lenovo au crescut cu 21% in primul trimestru din 2008, mai ales datorita prezentei sale pe o piata aflata in crestere rapida, regiunea Asia-Pacific, iar Toshiba inca se mai bucura de o tranzitie globala a notebook-urilor sale, crescand cu 20,6% mai mult decat in aceeasi perioada a anului trecut, cu pana la 3 milioane de unitati vandute.

Piata PC din Romania a crescut puternic in trimestrul al IV-lea din 2007, numarul de unitati livrate crescand cu 70%, in timp ce valoarea pietei aproape s-a dublat, comparativ cu aceeasi perioada din 2006.

Cea mai rapida crestere a inregistrat-o piata de notebook, unde numarul de unitati a urcat cu 160% fata de trimestrul IV din 2006 si cu 133% fata de trimestrul III din 2007. Astfel, numarul de notebook-uri livrate a atins 40% din valoarea totala a pietei PC din trimestul al patrulea al anului 2007.

IDC este o subsidiara a International Data Group (IDG), o companie lidera pe plan mondial in privinta cercetarii si organizarii de evenimente tematice.