Experti in combaterea fraudei bancare din 52 de banci din Europa, Orientul Mijlociu si Africa au participat la un studiu a carei principala concluzie este ca frauda a ajuns un fenomen global, in continua dezvoltare si extindere. 96% dintre respondenti cred ca practicile de fraudare sunt rapid transmise dintr-o parte in alta a lumii. Acest lucru inseamna ca industria are oportunitatea de a anticipa dezvoltarea fraudei si ca poate preveni un potential atac al acesteia.

"Expertii in prevenirea si combaterea fraudei care au participat la studiul nostru evidentiaza ca frauda este un fenomen global care necesita un raspuns global. In acelasi timp, frauda este un subiect sensibil pentru bancile preocupate de reputatie, competitivitate si profit. Bancile recunosc ca este foarte important sa colaboreze intre ele si cu alte agentii pentru a combate frauda, insa, pentru moment, nu are loc schimbul de informatii si de analize la un nivel semnificativ", a declarat Jackie Barwell, director al managementul fraudei pentru Europa, Orientul Mijlociu si Africa in cadrul First Data International.

In eforturile lor de a combate frauda, bancile sunt constranse de ingrijorari generate de experienta posesorilor de carduri cat si de propria lor competitivitate. Dupa cum declara unul dintre respondenti: „Organizatiile nu isi fac cunoscute pierderile cauzate de fraude si aceasta ne limiteaza posibilitatile de cooperare.” Legislatia de protectie a datelor este interpretata de majoritatea bancilor drept o bariera semnificativa in cooperare, desi experti europeni in protectia datelor, in cadrul unui forum organizat recent de First Data, sugereaza ca adevarata problema este perceptia si interpretarea acesteia, nu actualul cadru legislativ propriu-zis.
Reglementarea poate fi o "camasa de forta" dupa cum reiese din studiul mentionat. 55% dintre respondenti cred ca reglementarile sunt utile, in timp ce altii, in special in Vestul Europei, sunt ingrijorati de faptul ca reglementarile se pot dovedi prea restrictive in acest mediu aflat intr-o schimbare extrem de rapida. "Reglementarile nu pot anticipa dezvoltarea fraudei si nu pot asigura flexibilitatea necesara de a face fata acestei schimbari. Frauda este mult prea dinamica si greu de controlat ca sa ne permitem sa avem o legislatie inflexibila", a spus Katy Worobec, Director de Control al Fraudelor in cadrul APACS, asociatia procesatorilor din Marea Britanie.

Frauda bancara este in continua dezvoltare si extindereAtacurile de tip phising au crescut, tendinta urmand sa fie asemanatoare. In timp ce fraudele la nivelul terminalelor ATM si POS sunt frecvente si provoaca pierderi importante, astazi, frauda online este o adevarata problema in Europa de Vest si o amenintare semnificativa in regiunile unde va lua amploare utilizarea internetului. Fraudele bancare online asigura celui care fraudeaza o probabilitate mare de reusita cu riscuri personale reduse, existand posibilitatea de a frauda rapid mai multe persoane. 38% dintre respondenti denunta o crestere a atacurilor de tip phishing si peste 1/3 anticipeaza cresterea fraudelor CNP online.

Citeste si:

Experti bancarii considera ca tehnologia este o arma cheie in lupta impotriva fraudei, fiind considerata o prioritate de peste 50% dintre respondenti. Multe organizatii introduc sisteme anti-skimming si imbunatatesc securitatea terminalelor ATM. In momentul de fata sunt revazute si imbunatatite modalitati inovative de analiza a datelor.

Analiza link-urilor accesate pe internet, spre exemplu, poate oferi bancilor o perspectiva comuna asupra fraudelor din cadrul organizatiei, in timp ce autentificarea multi-factor promite sa scada folosirea formelor statice de autentificare. Bancile trebuie sa evalueze costurile implementarii noii tehnologii atat din perspectiva pierderilor financiare cauzate de fraude cat si din cea a impactului asupra increderii clientilor.

Studiul comandat de First Data International, unul din liderii globali in comertul electronic si procesarea tranzactiilor, a fost coordonat de Olive Insight, o firma independenta de cercetare si s-a bazat pe experienta unor experti de renume in combaterea fraudelor la nivelul terminalelor ATM, POS, cat si a celor tranzactionale tip online si card not present (CNP).