La sfarsitul lunii aprilie, o miscare extrem de importanta cu implicatii directe asupra celui mai mare producator autohton de automobile a avut loc la Paris. Alianta Renault-Nissan, din care face parte si Dacia, are un nou presedinte executiv, in persoana lui Carlos Ghosn.

Anuntata cu mult timp in urma, schimbarea sefului Renault a avut loc vineri, 29 aprilie, la Paris, in timpul Adunarii generale a actionarilor. Daca despre fostul sef, Louis Schweitzer, care a ramas in pozitia de presedinte al Consiliului de administratie, se stie aproape totul, acesta fiind artizanul revenirii grupului francez in Romania, depre noul boss, Carlos Ghosn, romanii stiu destul de putin. Dupa ce a lucrat nu mai putin de 18 ani in cadrul producatorului de anvelope Michelin, Ghosn a devenit vicepresedinte executiv al firmei Renault, pozitie detinuta pana in 1996. In 1999, acesta primeste functia de sef de operatiuni la producatorul japonez Nissan, firma al carui presedinte a devenit in 2000.

Ramas si in functia de sef al companiei Nissan, Carlos Ghosn are in acest moment de parcurs cam jumatate de glob pentru a ajunge de la un birou la altul, dar cel supranumit deja "cost-killer" (ucigasul costurilor) sau "ice-braker" (spargatorul de gheata) nu se teme de surprizele pe care i le rezerva viitorul. Privit de analistii pietei auto ca un adevarat rege al rentabilizarii firmelor dupa ce a orchestrat reorganizarea concernului Michelin si a salvat de la faliment Nissan in 1999, noul sef de la Renault a declarat ca principala lui preocupare pentru moment va fi "accelerarea colaborarii din interiorul Aliantei Renault-Nissan, fara a afecta identitatile distincte ale celor doua companii".

Nebun dupa masini

Nascut in 1954 in Brazilia, Carlos Ghosn a crescut in Liban si a primit atat cetatenie franceza, cat si braziliana. Inca din copilarie a avut o slabiciune pentru vehiculele cu motor, chiar el declarand ca era in stare sa deosebeasca diferitele tipuri de automobile dupa sunetul claxonului. Avea chiar ambitia de a testa modele similare ale unor companii concurente, gasindu-le punctele slabe si atuurile, acest fapt devenind de notorietate dupa ce a fost implicat intr-un accident de circulatie intre bolidul pe care il conducea, un Porsche 911 si cativa motociclisti.

Dupa ce a studiat ingineria, Ghosn isi incepe cariera ca angajat al firmei franceze Michelin si reuseste sa atinga pozitii importante ca presedinte si director executiv al filialei nord-americane a acesteia. Un eveniment ce a pus pe un trend ascendent cariera franco-brazilianului a fost reorganizarea companiei franceze producatoare de anvelope dupa preluarea Uniroyal Goodrich. Deja cunoscut pentru calitatile sale de organizator, pleaca la Renault pentru a restructura uzina Vilvoorde din Belgia. Aceasta sarcina a fost concluzionata prin inchiderea fabricii, fapt ce a dus la concedierea a peste 3.100 de persoane si la un renume putin dorit de un director. Din 1999, Carlos Ghosn preia fraiele producatorului nipon Nissan si reuseste sa il salveze de la colaps. In numai doi ani, nemilosul sef concediaza aproximativ 21.000 de angajati si reduce structura managementului cu 20%, dar reuseste sa transforme o virtuala victima intr-o firma cu profituri ametitoare. Raportul financiar din martie 2005 demonstreaza clar o crestere a profitului operational cu 4,4%, pana la 8 miliarde de dolari.

O noua sarcina dificila

Sosirea lui Ghosn la Renault poate fi considerata ca o noua revolutie in industria auto. Nici pe departe la fel de dificil ca momentul preluarii Nissan, actuala sarcina a renumitului "cost-killer" este si ea destul de greu de indeplinit. A tine sub control doi dintre cei mai mari producatori mondiali, Renault si Nissan, si, chiar mai mult, a imbunatati situatia financiara a firmei europene nu este deloc un lucru simplu, mai ales in conditiile unui climat dificil pe pietele de desfacere. In ciuda unui profit substantial obtinut in 2004, grupul Renault, din care mai fac parte Dacia si Samsung, nu este imun la scaderile importante ale pietelor de desfacere si la acutizarea luptei pentru cota de piata. In ultimii ani, firma franceza a avut o evolutie mult mai buna decat cea a principalilor rivali europeni, dar imbatranirea modelelor-cheie - Megane si Scenic -, precum si neasteptata scadere a vanzarilor inregistrata in primul trimestru din 2005, mai ales pe pietele unde se considera fara rival precum Turcia, poate crea probleme grave.

Sebastien Caron, analist la "Wargny", considera ca "pe termen scurt, Ghosn nu va face modificari in planul Renault, va astepta cel putin pana la jumatatea anului pentru a anunta eventuale noi directii. Dupa aceea, este foarte probabil sa prezinte o strategie pe trei ani, asa cum a procedat si la Nissan".

Sindicatele franceze avertizeaza

Asa cum era de asteptat, renumele de "cost-killer" al lui Carlos Ghosn il precede in fiecare functie pe care o ocupa, acest fapt fiind demonstrat inca o data de teama sindicatelor franceze, care s au grabit sa il avertizeze ca nu vor tolera concedieri masive. Unul dintre cele mai mari sindicate din Franta, Confederatia Generala a Muncii (CGT), a dat de inteles saptamana trecuta ca orice intentie a noului presedinte executiv de la Renault de a reduce personalul anumitor fabrici va fi contestata vehement. Reactia atat de rapida a CGT are la baza si o declaratie fara perdea a lui Ghosn publicata de cotidianul "Le Parisien", in care sustine ca nu marirea capacitatii de productie va fi tinta sa, ci mai degraba ridicarea renumelui companiei si cresterea economica a acesteia. Daca angajatii francezi deja simt in ceafa rasuflarea taioasa a noului sef, in Romania, la subsidiara Dacia, schimbarea liderului nu a avut nici un efect imediat. Renumele lui Carlos Ghosn nu a ajus pana aici. Inca!

"Nu imi este teama de schimbare"

"Problema capacitatii nu este o problema in acest moment la Renault. Miza este acum cresterea sanatoasa a veniturilor, lucru ce depinde de atractivitatea produselor si de o imagine puternica a marcii. Teama de a inchide o uzina este ca si cum ai trece in defensiva jucand de pe pozitia invinsului. Nu imi este teama de schimbare si oamenii stiu asta. Nici sa apas acceleratia nu este o problema pentru mine, dar nu fac asta din cauza unor capricii de moment, ci pe baza unor analize obiective. Pana la sfarsitul anului voi prezenta foarte clar directia in care vreau sa duc grupul Renault."
Carlos Ghosn, director executiv Renault si Nissan

La Dacia nu vor fi modificari

"Carlos Ghosn va continua cu siguranta aceeasi strategie la Renault ca si pana acum, aceea bazata pe o crestere rentabila. Este clar ca Dacia reprezinta un element important pentru cresterea rentabila a Renault, asa ca nu vad nici un motiv ca, o data cu plecarea mea, sa intervina vreo ruptura, de orice fel. Bineinteles, daca nu va fi multumit de performantele obtinute intr-un anume moment, va fi reanalizata intreaga situatie, dar nu exista motive sa consideram ca performantele nu vor fi multumitoare."
Louis Schweitzer, presedinte al Consiliului de Administratie la Renault