Creat la initiativa orasului Paris in parteneriat cu societatea de mobilier urban Jean – Claude Decaux, proiectl „Velib” este operational incepand de ieri, anunta publicatia franceza Le Monde.

„Velib” isi propune astfel sa usureze sistemul de deplasare cu bicicleta, inca minoritar in capitala, doar 1,5% dintre locuitori utilizandu-l.

Principiul folosit de Velib este unul simplu. In locuri special amenajate se pun la dispozitia utilizatorilor biciclete cu care se pot deplasa pe distante scurte, de la o statie la alta. Ajunsi la destinatie, calatorii vor lasa bicicletele intr-un alt loc special amenajat. Acest sistem de auto-servire este disponibill non-stop.

Serviciul este contra cost iar pentru a putea avea acces la el, doritorii vor trebui sa plateasca un abonament de 1 euro pe zi, 5 euro pentru o saptamana si 29 de euro pentru un an intreg. Ultimul tip de abonament ofera posibilitatea de a efectua un numar nelimitat de calatorii. Abonamentele pot fi procurate de la sediile primariilor, statiile de metrou, oficiile postale, anumite centre comerciale sau de pe site-ul internet velib.paris.fr.

Fiecare tip de abonament impune plata unei garantii de 150 de euro. De asemenea, trei tipuri de penalizari sunt aplicate: 150 de euro in cazul disparitiei bicicletei, 30 de euro in caz de furt si 10 euro atunci cand este pierduta cheia antifurt.

Tarifele Velib sunt progresive iar serviciul in regim de auto-servire are ca scop incurajarea mersului pe bicicleta pentru a reduce nivelul de poluare, si posibilitatea de a favoriza rotatia bicicletelor disponibile.
Primele treizeci de minute sunt gratuite in orice situatie. Dupa acest interval, prima jumatate de ora se factureaza cu 1 euro, a doua cu 2 euro. Incepand insa cu a treia jumatate de ora tariful este de 4 euro pentru treizeci de minute. Fiecare titular al unui abonament de lunga durata, va trebui sa isi crediteze contul fie la bornele statiilor special amenajate fie direct pe internet, prin card bancar sau cec.

Citeste si:

Bicicleta „Velib” cantareste 22 de kilograme si are prevazut un cos situat pe ghidon, o cheie antifurt si trei viteze integrate. Desi nu este obligatoriu, recomandarea autoritatilor este ca orice utilizator sa poarte o casca de protectie.

In prezent, capitala Frantei dispune de 371 de kilometri de pista special amenajata pentru ciclisti. Totusi anumite portiuni prezinta un adevarat pericol pentru calatori intrucat sunt utilizate si de mijloacele de transport in comun. Reteaua nu este in totalitate functionabila, mai multe piste destinate ciclistilor se intrurup atunci cand este necesara traversarea unor intersectii mai mari.

In Paris, 750 de statii special amenajate sunt operationale si dispun de un numar de 10. 468 de biciclete. Numarul lor va creste progresiv pana la sfarsitul anului 2007, fiind estimat la 1.451 de statii, una la trei sute de metri, si 20.600 de biciclete.

Timp de zece ani sistemul „Velig” va fi gestionat in totalitate de grupul JCDecaux, in schimb abonamentele vor fi preluate de Primarie. 400 de persoane au fost angajate datorita crearii acestui serviciu. Un numar de 20 de camionete vor circula din statie in statie pentru a distribui biciclete, iar 113 tehnicieni, se vor deplasa cu ajutorul unui autovehicul electric pentru a efectua reparatiile necesare.
Paris nu este primul oras care lanseaza acest sistem. Primul experiment a avut loc in orasul Rennes in anul 1998, iar succesul de care s-a bucurat a atras dezvoltarea lui si in celelalte orase.

In prezent, orase ca Viena, Oslo, Stockholm, Copenhaga sau Barcelona vor sa puna in practica un astfel de sistem. Ecologice, moderne si gratis pentru municipalitati, bicicletele in regim auto-servire se bucura de un adevarat succes. China si Coreea s-au arata de asemenea interesate de punerea in aplicare a acestui sistem.