Ca urmare, piata ambarcatiunilor s-a dinamizat, doritorii avind acum la dispozitie oferte variate pentru toate buzunarele. Pe de o parte, se dezvolta o piata a iahturilor de lux, unde o ambarcatiune ajunge si la citeva
zeci de milioane de dolari, iar pe de alta parte, se vind din ce in ce mai bine si ambarcatiunile mici, cu preturi accesibile. Cu toate acestea, in Romania nu prea exista o infrastructura nautica, iar pasionatii de iahting se izbesc adesea de probleme: nu sint pontoane, nu sint zone de acostare amenajate, nu exista puncte de alimentare cu combustibil, si de multe ori investitorii privati sint doboriti de birocratie.

„Ambarcatiunile de agrement incep sa se vinda din ce in ce mai bine, multi clienti fiind din ce in ce mai atrasi de aceasta posibilitate de petrecere a timpului liber, relativ noua in Romania,” ne-a marturisit Adrian Caramatescu, Technical Manager la Plasma S.A, unul dintre producatorii autohtoni de ambarcatiuni. Compania din Galati produce ambarcatiuni cu dimensiuni cuprinse intre 2,5 si 12 metri. Clientii firmelor de profil nu sint exclusiv oameni de afaceri.

Tot mai des, companii, firme si chiar pescari amatori prefera sa isi procure ambarcatiuni costisitoare: „Clientii nostri sint in marea lor majoritate pescari amatori care cauta sa achizitioneze un mijloc de transport nautic in cautarea unor locuri de pescuit. O alta categorie de clienti sint pensiunile din Delta, care cauta sa se doteze cu ambarcatiuni pentru clientii care prefera sa vina in Delta fara foarte multe bagaje si sa inchirieze toate ustensilele de pescuit, dar si ambarcatiunea cu conducator”, a adaugat Adrian Caramatescu.

LUX SI UTILITATE

Un produs de nisa in aceasta industrie il constituie iahturile. Un iaht produs de compania italiana Ferretti, promovat agresiv in ultimul an in Romania, are costuri cuprinse intre 600.000 si 5 milioane de euro. Acesta este pretul la care ajunge un model Ferretti 880, o ambarcatiune de 27 de metri lungime, care poate primi la bord 24 de persoane. Trebuie adaugat faptul ca acest tip de iaht este un produs de lux, cu un design creat in colaborare cu Studio Zuccon si care are finisaje manuale. Reprezentantii companiei Franco Marina, dealer-ul exclusiv pentru Romania al firmei Ferretti, spun ca au gasit in tara noastra o categorie de clienti cu capacitati financiare ce permit un stil de viata luxos si care sint obisnuiti cu ambarcat iunile ancorate pe malul Marii Mediterane.

Un studiu al firmei italiene, dat publicitatii, arata ca, de obicei, clientii iahturilor sint oameni de afaceri care au in jur de 49 de ani. Mai putin cunoscut este faptul ca in paralel se dezvolta si piata ambarcatiunilor mai ieftine. Adrian Caramatescu de la Plasma S.A afirma: „ambarcatiunile cel mai bine vindute sint cele mici, care costa putin si necesita motoare mici si ca pret, si ca intretinere si exploatare.

Avem in top best seller modelul Laguna 480, cu aproximativ 120 de unitati vindute anul acesta, care costa numai 1.098 euro cu toate taxele incluse.” Cea mai mica ambarcatiune produsa la Galati se numeste Luck 250 si masoara numai 2,5 metri lungime. Pretul acestei barci porneste de la 438 euro cu toate taxele incluse.

Citeste si:

„Cea mai scumpa ambarcat iune pe care am produs-o este una destinata transportului de marfuri pe Dunare, intre portul Tulcea si diverse porturi de pe bratele principale ale Dunarii. Ambarcatiunea inclu- de o magazie de marfuri capabila sa incarce 21 tone de marfa vrac, putind sa o transporte cu o viteza de 25 km/h. Cu toate dotarile incluse ambarcatiunea costa 120.000 de euro. Aceasta este si cea mai scumpa ambarcatiune pe care am vindut-o unui client”, a povestit Adrian Caramatescu.

UN HOBBY DE LUX, TOT MAI ACCESIBIL

Treptat, chiar si imaginea de hobby costisitor pe care o are iahting-ul incepe sa se schimbe. In prezent, o ambarcatiune poate fi achizitionata in leasing iar ratele pot varia intre 1.000 si 1.500 de euro pe luna. Sint voci care sustin ca in citiva ani numarul ambarcatiunilor de agrement particulare detinute de romani va depasi la cifra de 100.000.

Anul trecut, Catalin Padurean, Executive Manager la Royal Yacht, estima ca nivelul pietei de ambarcatiuni in Romania s-a dublat in comparatie cu anul 2004. Reprezentantii altei companii specializate in acest domeniu, Neptun Yaht Romania, au prezentat in mai multe rinduri mici iahturi cu vele, ale caror preturi pornesc de la 10.000-20.000 de euro, calculand ca pentru a intretine o ambarcatiune in conditii bune, costurile anuale pot ajunge pina la 5.000-6.000 de euro.

Din perspectiva reprezentantului Plasma S.A., Adrian Caramatescu, "Romania nu se poate compara deocamdata cu nici o tara din Europa Centrala sau de Est, in primul rind, din simplul motiv al lipsei totale a infrastructurii nautice. Nu sint pontoane, nu sint zone de acostare amenajate, nu exista puncte de alimentare cu combustibil, alimente, apa, curent electric, si aceasta situatie va mai dura inca multa vreme de acum incolo, intrucit in bugetele locale nu sint prevazute astfel de investitii, iar investitorii privati sint din start descurajati de birocratia care face inchirierea sau cumpararea terenurilor aferente cursurilor de apa foarte greoaie, chiar imposibila in multe cazuri.”

Cu toate aceastea, reprezentantul Plasma S.A,. a recunoscut ca „piata ambarca-tiunilor este in crestere constanta, in fiecare an, am inregistrat o crestere a vinzarilor cam cu 20 %, si estimam ca acest trend va fi pastrat pentru cel putin inca 3 ani.”