Originile tigarilor de foi merg departe in timp, pana in secolul X cand locuitorii din zona Caraibelor fumau stramosul trabucului de astazi. Originea termenului de cigar (trabuc in limba engleza) este termenul mayas siyar, fiind descoperite in Guatemela mai multe vase aparitinand culturii Maya care infatiseau oameni fumand tigari de foi. Christopher Columbus este creditat pentru introducerea fumatului in Europa, vasele expeditiilor sale intorcandu-se pe batranul continent cu tigarile de foi produse de populatiile din Caraibe.

Drumul pana la imaginea pe care trabucurile o au astazi a fost unul lung. Inainte de Primul Razboi mondial trabucurile erau mai populare decat tigarile obisnuite, dar costurile de fabricatie si de cumparare au facut ca trabucul sa treaca pe plan secundar. Un impact decisiv in formarea aurei mistice in care sunt invaluite tigarile de foi l-a avut embargoul impus Cubei in 1962 de catre Administratia Kennedy, trabucurile cubaneze devenind astfel un bun pretios si foarte greu de obtinut, exclusiv prin cai ilegale.

Un hobby plin de dimensiuni

Cei mai importanti producatori de tigari de foi sunt Cuba, Republica Dominicana, Mexic, Honduras, Brazilia si Nicaragua, preferinta pentru o anumita marca de trabucuri fiind determinata si de tara de origine. Expertii mai aleg trabucurile in functie de forma si de dimensiunile acestuia. Principalele forme sunt Parejo (forma clasica), Torpedo (forma de glonte), Pyramid (cillindru ascutit la varf) si Perfecto (mai gros la centru si subtire la capete).

Dimensiunile unui trabuc sunt date de diametrul acestuia, masurat in a 64 parte a unui inch, si de lungime, care se masoara in inchi. Exista practic doua tipuri mari care definesc dimensiunile unui trabuc, Corona si Panatelas. Robusto, Hermosos sau Julieta sunt cateva din subtipurile de dimensiuni din clasa Corona, avand un diametru de 42 - 50 si lungimi ce variaza de la 5 1/8'' la 9 1/4'' (Grand Corona). Panatelas sunt in mai subtiri (33 – 38 diametru) si in general mai scurte.

Toate aceste date sunt cunoscute de catre pasionatii tigarilor de foi, cumparatorii ocazionali reprezentand doar o mica parte din piata locala a trabucurilor. Profilul fumatorului de havane este usor de schitat dupa cum remarca si reprezentantul La Casa Del Habano, Radu Darie. “In majoritatea cazurilor este un barbat peste 30 de ani, cu putere financiare peste medie, un om al gusturilor rafinate. Fiind inzestrat cu o educatie a luxului isi gaseste relaxarea in compania unei havane”.

La Casa Del Habano, situat in cadrul hotelului Hilton, este un magazin de specialitate deschis in franciza si care face parte din lantul international cu acelasi nume. Aici sunt comercializate marci exclusiv cubaneze, care se afla de altfel si printre marcile preferate de consumatorii autohtoni si nu numai. Cohiba, Romeo Y Julieta, Montecristo, Trinidad, Cuaba se numara printre cele mai apreciate marci de origine cubaneza, reusind sa se impuna pe piata atat prin notorietatea luxului cat si prin calitate, legende si istorie, potrivit lui Radu Darie.

Tutunul cubanez sau cel produs in alte state este folosit si de marci care nu isi au originea in zona Caraibelor pentru a produce propriile tigari de foi. Spre exemplu, unul cele mai renumite branduri de pe piata produselor de lux, Davidoff, din Suedia, produce trabucuri sub marca proprie in Republica Dominicana.

Relaxare si imagine

Consumarea unui trabuc dureaza cateva ore, timp in care se pot citi cateva pagini dintr-o carte sau pur si simplu se poate pune ordine in ganduri. O tigara de foi este insotita adesea de o bautura fina, fumarea unui trabuc presupunand un adevarat ritual pentru cei pasionati. Experienta incepe prin taierea capatului inchis al trabucului. Urmeaza aprinderea, care este adesea la fel de placuta ca fumarea in sine a trabucului datorita procedeului de aprindere: prin rasucirea trabucului in gura pana la uniformizarea jarului.

Citeste si:

Imaginea asociata fumatorului de havane nu a lasat indiferente nici reprezentantele sexului frumos, care au inceput la randul lor sa savureze un trabuc in momentele de liniste. Numarul lor este insa mic comparativ cu cel al barbatilor pasionati de trabucuri. Potrivit reprezentantului La Casa Del Habano, doamnele savureaza havanele de dimensiuni mai mici, dar si cu o aroma mai light. “Exista si domni care au aceleasi preferinte, dar in general consumatorul masculin(roman) este atras de havanele de dimensiuni mari cu arome mai intense si mai puternice”, mai spune acesta.

Accesorii de lux pentru o pasiune pe masura

Trabucul, pasiune de lux pentru cunoscatoriConsumatorii constanti de tigari de foi au in posesie mai multe accesorii absolut necesare trairii experientei. Primele accesorii sunt reprezentante de diversele instrumente de taiat capetelor, de la foarfece speciale la ghilotine. Pentru aprindere se pot folosi chibrituri din lemn de cidru sau brichete, existand modele dedicate special fumatorilor de trabucuri.

Poate unul din cel mai important accesoriu este reprezentat de humidouri. Acestea reprezinta cutii speciale in care se pastreaza havanele fara a isi pierde din calitati o data cu trecerea timpului. Pretul lor poate depasi cateva sute de euro, dar avand in vedere ca un trabuc costa in general 60 – 100 de lei, un fumator exlusiv de trabucuri va avea si suma necesara achizitionarii acestui accesoriu foarte necesar.

Fumatorii de havane apreciaza si cutiile de trabucuri in care acestea sunt comercializate. Editiile limitate pot fi comercializate si cu cateva mii de euro, cutiile reprezentand de asemenea un element menit sa atraga invidia cunoscatorilor.

O piata la inceput de drum

Dimensiunile pietei autohtone de profil sunt mici comparativ cu cele din Vestul Europei, analistii estimand ca vor mai trece cativa ani pana cand piata va atinge valori mai insemnate. “In comparatie cu pietele externe piata romaneasca este la ‘inceput de drum’, este in stadiul dezvoltarii rapide pe ‘orizontala’. Foarte multi oameni de afaceri au simtit posibilitatile de extindere ale acestui business si investesc fie in cigar lounge-uri, fie in magazine de specialitate unde promoveaza aceste produse alaturi de alte produse de lux. Nu putem face o comparative cu pietele din Vest(ex. Spania, Franta) unde acest comert se face de mai bine de un secol”, explica Radu Darie.

Un alt element care va conta foarte mult la definitivarea profilului pietei locale va fi reprezentat de noile reglementari legislative cu privire la fumatul in locurile publice. O posibila interzicere a fumatului in restaurante, cafenele sau baruri va avea un impact semnificativ asupra pietei de havane. Pe de alta parte, fumatorul tigarilor de foi nu va disparea atat timp cat tot mai multi oameni de afaceri vor conduce spre casa de la birou gandindu-le la trabucul pe care si-l vor aprinde stand in fotoliul din living.

Directiva Consiliului CE 2001/37/CEE: “Fumatul dauneaza grav sanatatii tale si a celor din jur

Articol publicat in YourMoney, supliment de business lifestyle editat de Wall-Street