Articol publicat in YourMoney, suplimentul saptamanal de business lifestyle editat de Wall-Street.

Fetele de masa imaculate, paharele din sticla de Murano si tacamurile de argint devin martorii unor spectacole discrete de putere, argumentare si intimidare. Criteriile dupa care oamenii influenti isi aleg restaurantele in care sa se intalneasca cu alti oameni de acelasi rang sunt calitatea serviciilor, amplasarea si, bineinteles, mancarea.

Grill Room, sala cu lambriuri de lemn a hotelului Four Seasons din centrul Manhattan-ului, este locul unde se intalnesc gigantii industriali. De la presedintele companiei Disney, Michael Esner, pana la Howard Stringer, CEO Sony, sau Cathleen Black, care conduce publicatiile Hearst, nume cu rezonanta isi lasa semnatura pe notele de plata ale restaurantului. Dar ce ii determina pe acesti clienti “grei”sa aleaga Four Seasons? Gustul si aspectul mancarii dar, si mai important, atentia care le este acordata.

“Memoria institutionala” are o importanta vitala in astfel de restaurante. Alex von Bidder, manager al Four Seasons, recunoaste ca isi instruieste chelnerii sa retina intotdeauna detalii minore, dar importante. Clientii sunt impresionati cand chelnerul a retinut ce fel de apa minerala beau sau ca prefera salata fara dressing. Loialitatea functioneaza in ambele directii.

“Cand Howard Stringer a ramas temporar fara slujba, nu a fost tratat deloc diferit fata de atunci cand era CEO pentru Sony”, a spus von Bidder.

Fiecare mare oras al mapamondului se poate lauda cu cate un restaurant care atrage ca un magnet oameni influenti, de la bancheri, pana la producatori, politicieni sau creatori de moda. In aceste locuri, ei incearca sa influenteze, sa convinga, sa linguseasca sau sa intimideze, bineinteles, in mare stil.

Citeste si:

In Los Angeles, noul loc “hot” pentru dineurile de putere este Pizzeria Mozza. Incins este si cuptorul de ultima tehnologie, care coace, la 700 de grade, pizza pentru olimpienii de la Hollywood. Atunci cand Steven Spielberg suna pentru a face o comanda la domiciliu, se stie ca localul are potential.

Beijing-ul este coplesit de numarul de restaurante de lux care se deschid in asteptarea Jocurilor Olimpice din 2008. Favoritele oamenilor de afaceri sunt China Club, Italian Cepe sau Ritz-Carlton Beijing, amplasat chiar langa centrul de afaceri al capitalei chineze.

Cand vine vorba de centrul politic al lumii, in Washington Dc proximitatea devine un element esential. The Oval Room se afla la cativa metri distanta de Casa Alba, ceea ce nu le da prea multe motive Condoleezei Rice sau lui Karl Rove sa ia masa la birou. Personalul restaurantului e atat de obisnuit sa surprinda discutii politice grele, incat devine interesat si curios abia atunci cand discutia clientilor deviaza spre mancarea din farfurie.

Cu totul altfel stau lucrurile in Paris, unde conceptul de “dineu de putere” se rezuma la savoarea mancarurilor servite. Francezii nu obisnuiesc sa vorbeasca despre afaceri decat dupa ce le este servita cafeaua.

Mancarea buna si o priveliste incantatoare sunt elementele care aduc tot mai multi bancheri de renume si designeri de moda la Maison Blanche. Restaurantul se afla in apropierea Avenue Montaigne si ofera o priveliste superba asupra Senei.

Pana si Bangalore, al treilea oras ca marime din India, se poate lauda cu un restaurant “de putere”. Jamavar, restaurantul elegantului hotel Leela Palace, este locul unde Bill Gates si alti moguli industriali se intalnesc pentru a discuta afaceri. Localul prezinta la fel de mult interes si pentru vedetele de la Bollywood.