#1. Social media

Retelele sociale precum Facebook si Twitter au inregistrat rate impresionante de crestere, atat la nivel global, cat si in Romania. De exemplu, Facebook.com a crescut ca reach la nivel global de la 10% in august 2008, la 42% in aprilie 2011. Compania se apropie de 700 de milioane de utilizatori la nivel global. In Romania, Facebook.com a crescut de aproape patru ori, de la circa 850.000 de utilizatori in februarie 2010, la circa 3,6 milioane in mai 2011.

Din ce in ce mai multi romani devin utilizatori frecventi ai retelelor sociale. “Multi romani gasesc aici prieteni vechi, colegi sau cunostinte si, din curiozitate, incep sa intre zilnic pe retele sociale pentru a afla ce mai fac, pentru a comunica”, conform studiului Digital Factbook, realizat de HyperActive.

Marketing-ul si investitiile de publicitate pe Facebook cresc constant in Romania, acest lucru datorandu-se si faptului ca userii care ajung pe un site de companie de pe o pagina Facebook a brand-ului sunt mai inclinati sa achizitioneze (sanse de 4-5 ori mai mari) decat utilizatorii care vin din alte surse.

Avand in vedere aceste cresteri ce se petrec in media online, am atins punctul in care “digital” nu se refera exclusiv la servicii ce au legatura cu Internetul. TV-ul devine digital odata cu introducerea televiziunii HD, DVR-urile (Digital Video Recorders), IPTV si, mai recent, televiziunea 3D contribuie din plin la aceasta digitalizare.

Radio-urile online si alte servicii on-demand precum iTunes, Last-FM sau Groovershark incep sa creasca in popularitate, inclusiv in Romania, si YouTube este sursa numarul unu de muzica si videoclipuri, retea sociala ce poate fi folosita de advertiseri.

#2. Utilizatorii sunt gata pentru real-time

Felul in care informatiile se propaga cu ajutorul noilor tehnologii a fortat consumatorii sa isi schimbe obiceiurile prin care primesc, consuma si manipuleaza informatia. In urma cu 10 ani, de exemplu, am fi aflat de devastatoarele evenimente din Japonia sau din Haiti in 12-24 de ore de la petrecerea evenimentelor, prin intermediul televiziunilor. In prezent, la doar cateva ore de la catastrofe, suntem “inundati” de filme, informatii scrise, fotografii, reteaua sociala Twitter fiind poate cea mai eficienta din acest punct de vedere.

Schimbarile dramatice privind modurile in care informatia se propaga au declansat schimbari majore si in felul in care internautii obisnuiesc sa consume informatii. Pe cale de consecinta, si advertiserii incep din ce in ce mai mult sa isi mute bugetele spre new media si in special in mediul digital.

#3. Servicii de geo-localizare

Desi in Romania aplicatii precum FourSquare sau Facebook Places nu sunt inca folosite in mod masiv, Alex Visa, managing partner al HyperActive, sustine ca acestea vor evolua puternic inca incepand din 2011. “Deja am observat companii, ce e drept mai mici – restaurante si pub-uri in general – care folosesc aceste sisteme pentru a face buzz in piata, a atrage clienti. Sunt actiuni inca punctuale dar evolutia va fi importanta, nu la fel de mare ca Facebook, fiind servicii de factura diferita, dar importanta”, declara Visa.

De la lansarea din martie 2009, Foursquare.com a atras peste 6 milioane de utilizatori la nivel global, clasandu-se astfel in top 600 cele mai mari site-uri.

#4. Crowdsourcing

Cel mai bun exemplu de crowdsourcing, continut generat de utilizatori, completat si care creeaza interactivitate este, poate, Wikipedia. La nivel global s-au scris peste 18 milioane de articole pe site, dintre care circa 160.000 sunt romanesti.

“Devine din ce in ce mai important sa iti vezi subiectele, sa le impartasesti cu prietenii, sa retransmiti. Agentiile de advertising si clientii vor pune din ce in ce mai mult accent pe acest fenomen”, considera Alex Visa.

Un exemplu de campanie bazata pe crowdsourcing este cea realizata la produsul Tic Tac – Fresh Comedy. Utilizatorii au fost invitati sa vina cu subiecte amuzante si un stand-up comediant le-a pus apoi in scena, urcandu-le ulterior pe site. “Proiectul a avut succes tocmai pentru ca a generat interactiune – internauti de rand au scris si apoi si-au vazut ideile puse in scena, la propriu. Au fost deci motivati sa dea mai departe clipurile si astfel s-a starnit word of mouth”, spune Visa.

Citeste si:

Demografie

In ultimii ani factorul demografic s-a modificat, pe Internet. Persoane mai mature (+35 de ani) au inceput sa devina din ce in ce mai active pe Internet, descoperind utilitati noi ale online-ului, aplicatii bune pentru viata profesionala.

Pana la finalul anului 2012, internautii cu varste cuprinse intre 14-34 de ani vor acoperi maximum 50% din toti utilizatorii de Internet din Romania si utilizatorii care detin decizia comerciala (25-54 de ani) vor reprezenta aproape 70%.

Astfel, internautii romani devin din ce in ce mai educati, cu venituri mai mari si este mai probabil sa faca parte dintr-o familie, cu copii.

Valoarea investitiilor in publicitate pe Google AdWords, Facebook si Yahoo

Piata de digital marketing ar putea creste in 2011 cu circa 20% fata de anul precedent, pana la o valoare de aproximativ 50 milioane de euro. In aceasta suma intra veniturile din display, performance, creative si mobile. In 2010, valoarea totala a pietei digital in Romania a fost intre 36-38 mil. euro.

HyperActive: Piata de digital marketing va creste in 2011 pana la 50 mil. euro

HyperActive: Piata de digital marketing va creste in 2011 pana la...

Studiului Digital FactBook indica faptul ca veniturile generate de Google AdWords, Yahoo.com si Facebook in Romania s-ar ridica la o valoare totala de circa 7,5-8,5 milioane de euro pe an. Intrebati de wall-street.ro cum au ajuns la aceasta valoare, oficialii HyperActive au spus ca au folosit ceea ce se numeste, in engleza, “educated guess” (a ghici pe baze stiintifice – n.r.).

“Stim ca pe piata locala sunt 3 agentii certificate Google (HyperActive, ArboMedia si Kondiment – n.r.) si, pentru a deveni certificata, trebuie sa investesti cel putin 0,3 milioane euro/an in Ad Words. De asemenea, din ceea ce cunosc, stiu ca exista o companie care investeste 1 mil. euro/an in Google AdWords. Am pus cap la cap aceste informatii si am adaugat estimari din piata, de la clienti, si am ajuns la aceasta suma”, spune Alex Visa.

Primul trimestru al anului a adus o crestere a pietei de digital de circa 25%, evolutia urmand sa creasca accelerat pe parcursul anului curent. Evolutia raportului Digital FactBook intra in contradictie cu declaratiile unora dintre cei mai importanti jucatori din piata – Orlando Nicoara, Dragos Stanca, Vlad Popa sau Marius Pahomi care, in general, au spus ca primul trimestru a fost sub asteptari, indicand stagnare sau o crestere mica.

Jucatorii din publicitatea online cad de acord: Un prim trimestru sub asteptari

Jucatorii din publicitatea online cad de acord: Un prim trimestru...

“Explicam aceste diferente prin faptul ca jucatorii chestionati de wall-street.ro , precum Orlando Nicoara sau Dragos Stanca, pun accent mai ales pe display care este pe un trend descendent. Cresterea vine de pe performance media, Google AdWords, Facebook si Yahoo «au decolat»”, explica Alex Visa diferentele.

Iuliana Stere, digital media manager la Initiative, subliniaza si ea ca evolutia pietei va veni si din partea mobile web-ului. “Este inca greu de masurat cantitativ, dar sunt sigura ca in 2012 vom vedea cateva rezultate foarte interesante”, sustine ea.

Vor aparea din ce in ce mai multe ziare in format digital, in formate pentru tablete PC sau smartphone-uri. Numarul de site-uri optimizate pentru terminale mobile s-a dublat in 2010 in Romania, dar numarul acestora ramane inca redus comparat cu cresterea rapida a conexiunilor la Internet mobil. Principalele site-uri care au ales sa realizeze versiuni mobile au fost din domeniul jurnalistic, entertainment si bancar.

Puteti accesa versiunea mobila a wall-street.ro pe adresa Wall-street.ro/?mobile.

Vanzatorii au devenit din ce in ce mai fragmentati. Noi retele de publicitate, dar si publisheri de top, au internalizat procesele de vanzari – Ringier, Inform Media, Digital4, RRM, Media Point, Q2M. Totodata, la finalul anului, Intact Interactive si-a impartit business-ul in trei companii/directii separate, contribuind la fragmentarea pietei.

Mediul digital poate sa distruga o campanie
inca “din fasa”, daca aceasta nu ia aminte la cel putin doua pericole. Primul ar fi ca trendurile in online se schimba aproape de pe o zi pe alta, astfel incat ce este astazi “la moda” maine ar putea sa fie deja perimat. Al doilea pericol este faptul ca indiferent cat de spectaculoasa este tehnologia, in general este necesara o voce umana sau cel putin o poveste excelenta.

Internautii din prezent isi schimba modalitatile de consum des, devin din ce in ce mai interesati de continutul oferit in timp real, petrec din ce in ce mai mult timp pe retele sociale si vor sa fie incitati cu campanii originale si interactive. Acest lucru reprezinta o provocare foarte mare pentru marketeri, fragmentarea pietei si imprevizibilitatea ei putand sa se dovedeasca greu de stapanit. Poti sa targetezi o persoana care sta 2 minute pe Youtube, urmareste un clip, apoi intra pe Facebook unde da share acelui clip si, in acest proces, interactioneaza cu cativa prieteni si priveste cateva reclame sau intra pe paginile unor companii. Dupa aceea noteaza pe smartphone un link gasit pe Twitter, intra pe un blog pentru a citi review-ul unui telefon mobil, pe mail si apoi inapoi la munca.

Marketerii trebuie sa faca fata zi de zi cu aceste obiceiuri de consum, extrem de variabile si fragmentate. Provocarea este sa anticipezi miscarile, sa inveti cum sa «intri pe sub pielea» consumatorilor, fara sa il intrerupi si sa-l deranjezi cu mesaje prea comerciale. Comunicarea trebuie sa aiba loc pe mai multe canale media – TV, outdoor, online, iPad, publicitate prin SMS sau MMS.

Sursa foto: Frederiksamuel.com