Anul trecut veniturile celor 8-9 jucatori din domeniul marketingului mobil au fost in jurul a 6,5-7 milioane de euro.

“Volumul de activitate va creste, dar bugetele nu vor fi mai mari si foarte probabil ca va fi o stagnare a pietei. Sau va fi o stagnare pe companiile care investesc deja in domeniu si speram noi la o crestere pe clientii noi, care nu au avut bani pentru mobile marketing pana acum. De exemplu, apar tot mai multe companii pe care nici nu ne-am fi gandit sa le abordam. Sunt foarte multe magazine online care vor sa adauge strategiei lor online si componenta de mobile marketing”, afirma Maia Novolan (foto).

Clientii vor preturi tot mai mici

O alta tendinta pe piata este faptul ca foarte multe companii care isi doresc sa investeasca in promovarea prin telefonul mobil, apeleaza uneori la agentii care lucreaza pentru tarife foarte scazute, dar care le permit oamenilor din marketing sa faca greseli.

“Sunt multi clienti care din disperarea de a avea preturi mai mici apeleaza la nespecialisti care le permit sa faca greseli care vor avea repercusiuni grave. Aceste lucruri se resfrang asupra intregului domeniu si astfel clientii isi pierd increderea si nu mai au curaj sa incerce acest timp de promovare din gafa unor asa-zis specialisti. Si limiteaza piata, in loc sa o dezvolte”, spune managerul.

Maia Novolan este unul dintre cei mai experimentati oameni de pe piata locala de mobile marketing. Intre 1997 si 2002 ea a lucrat pentru Mediatel, o companie a trustului MediaPro, unde a lansat concursurile prin telefon, care aveau ca premii masini, apartamente, electrocasnice, acestea avand ca scop cresterea audientei programelor canalelor grupului condus de Adrian Sarbu. Apoi, incepand cu 2002 a fondat Intertel, companie care la vremea respectiva era unul dintre principalii jucatori pe piata de marketing interactiv. La finalul lui august 2009 a parasit compania si cateva saptamani mai tarziu Maia Novolan prelua conducerea Syscom Digital.

Afaceri de 1,7 milioane de euro

Syscom Digital va avea o cifra de afaceri de circa 1,7 milioane de euro anul acesta, comparativ cu 1,5 milioane de euro in 2010.

“Anul trecut a fost unul foarte bun, in care am castigat multi clienti. In 2011 nu am pierdut clienti, ci dimpotriva am castigat clienti noi, dar a fost un an mai dificil. Volumul de activitate a fost similar cu cel din 2010, dar cu o presiune foarte mare pe preturi. De exemplu, au fost clienti foarte mari (n.red. un proiect mare are bugete intre 80-100.000 de euro) care si-au taiat bugetele chiar la jumatate, in timp ce proiectele au fost asemanatoare cu cele din 2010. Uneori ajungi aproape de limita costurilor ceea ce afecteaza marginile de profit”, spune Maia Novolan.

Compania a avut un profit in jurul a 420.000 de euro in 2010. Pe de alta parte, Syscom Digital are in prezent 24 de angajati, dintre care trei lucreaza in Bulgaria, Serbia si Moldova, compania extinzandu-si activitatea si in aceste tari. De altfel, in jur de 7-8% din afaceri din acest an provine din proiectele externe. Pentru 2012, Novolan isi doreste sa mareasca numarul de angajati cu 3-4 persoane.

In acelasi timp, ea estimeaza ca anul viitor cifra de afaceri a companiei va stagna sau va creste cu cel mult 2-5%.

Citeste si:

Unul dintre obiectivele managerului pentru 2012 este castigarea de noi clienti care sa se adauge listei de 40-40 de companii pentru care lucreaza in prezent.

“Sunt sunt multe companii pe piata care nu au abordat acest domeniu sau anumite instrumente care pot fi utilizate in promovarea pe mobil”, explica Novolan.

Companiile care investesc cel mai mult in mobile marketing sunt cele din domeniul bunurilor de larg consum, in special clientii din zona de bauturi non-alcoolice, bere, cafea sau detergenti.

Campanie simultana in Romania, Moldova, Serbia si Bulgaria

De altfel, cea mai mare campanie desfasurata pana acum de Syscom Digital a fost pentru un client din domeniul bauturilor non-alcoolice in cadrul proiectului fiind trimise mesaje catre trei milioane de persoane.

Pe de alta parte, compania a lansat in urma cu trei luni prima campanie de mobile marketing care se desfasoara simultan in Romania, Moldova, Serbia si Bulgaria. Aceasta se deruleaza pana in ianuarie anul viitor.

In general ratele de raspuns ale clientilor la o campanie prin SMS sunt intre 2 si 50%, acestea variind in functie de profilul clientilor carora le-au fost trimise mesajele, dar si de premii.

Ce spune Maia Novolan despre:

Criza

“In 2011 nu s-a terminat criza si probabil nu se va termina nici in 2012. Cred ca vom mai avea cel putin doi ani dificili. Iar acest lucru se reflecta mai ales la nivel psihologic pentru ca tot mai multi clienti reduc bugetele desi uneori nu este nevoie. Lucrurile s-ar putea schimba daca unul, doi clienti ar incepe sa faca proiecte mari pentru ca ulterior acelasi lucru l-ar face si concurenta. Probabil ca abia in cinci ani se vor mai relaxa lucrurile daca nu vor mai aparea surprize la nivel macroeconomic.

Piata de mobile marketing

Domeniul are foarte mari sanse sa creasca in viitor. Daca ne uitam la cum a evoluat aceasta industrie in SUA nu putem fi decat foarte optimisti. Ce nu a mers acolo, nu a mers nici in Romania. Insa trebuie sa treaca cat mai repede acesti 2-3 ani pentru ca acum nu mai poti vinde calitate si unoeri trebuie sa apelezi la compromisuri. Iar in prezent exista o haiducie neprofesionala in piata din partea companiilor mici care se duc si haituiesc clientii oferind in fiecare zi preturi tot mai mici. Si uneori se intampla ca acel client sa devina deschis la propunere. Pentru ca este mult mai ieftin.