Piata de carte era estimata in 2010 la circa 120 de milioane de euro, insa jumatate din aceasta suma au reprezentat-o vanzarile de carti cu ziare si reviste (vanzarile la chiosc) si cele de manuale.

Editura Litera a lansat primul parteneriat cu o companie de presa in primavara lui 2008, cand a inceput un proiect cu grupul Intact pentru publicatia Saptamana Financiara. Ulterior au urmat parteneriate pentru Financiarul, Jurnalul National si Felicia, publicatii care se afla tot in portofoliul Intact. In prezent, compania editeaza carti pentru publicatii din trustul Intact (pentru Jurnalul National) si Ringier.

Dan Vidrascu afirma ca a ales sa faca aceste parteneriate pentru ca astfel a avut acces la un canal de distributie mai mare. Practic, daca in Romania sunt in jur de 200-300 de librarii, in schimb exista cateva mii de chioscuri. Pe de alta parte, compania si-a permis sa puna in vanzare carti la costuri mai mici decat de obicei si sa devina mai cunoscuta datorita bugetelor de promovare investite de companiile de presa.

Vanzarile de carti insotite de publicatii au insemnat anul trecut in jur de 55% din businessul de circa 10 milioane de euro pe 2011al companiei.

“Pentru anul acesta estimam o cifra de afaceri similara cu cea de anul trecut, dar va fi o inversare pentru ca au fost lansat numeroase astfel de proiecte cu carti si ziare si s-a ajuns la o saturatie in piata. Mizam pe cresterea vanzarilor de carti prin intermediul librariilor”, explica Dan Vidrascu.

Practic, daca in 2009-2010, cand vanzarile de publicatii insotite de carti erau la apogeu se ajungea la tiraje de 100-150.000 (cum era cazul cotidianului Adevarul), in prezent colectiile de succes ajung la in jur de 40-50.000 per editie.

Citeste si:

“Anii 2009-2010 au fost plini cu proiecte editoriale. Insa, de atunci a inceput un regres, vanzarile sunt mult mai slabe acum. Probabil anul viitor vor ajunge la circa 10-15.000 de exemplare per editie. Nu este vorba de faptul ca oamenii au mai putini bani, oamenii s-au plictisit”, afirma Vidrascu.

Managerul mai spune ca cele mai bine vandute carti insotite de ziare sau reviste din portofoliul Editurii Litera sunt Dieta Montignac si Nostradamus, acestea fiind cumparate in peste 100.000 de exemplare.

El adauga ca volumele cu cel mai mare succes atat in Romania cat si in strainatate sunt cele de literatura universala si de literatura nationala.

“Dupa ce le-ai lansat pe acestea apar variatii”, mai spune seful Litera International.

Compania condusa de Dan Vidrascu a fost lansata pe piata locala in 1998 de catre Anatol Vidrascu (tatal sau) si Marin Vidrascu. Insa Editura Litera a fost lansata initial in Republica Moldova in 1989.

In Romania, compania a avut anul trecut o cifra de afaceri de circa 10 milioane de euro si 140 de angajati.