Boursicot a venit pentru prima data in Romania in 1995, atunci cand a avut loc si prima editie a Noptii Devoratorilor de Publicitate (NDP) in tara noastra. Iar de atunci vine la fiecare editie romaneasca a NDP.

Si tot de atunci, din 1995 si pana acum, industria romaneasca de publicitate a devenit “internationala”, diferentele fata de tarile Europei de Vest fiind tot mai putine, afirma Boursicot.

“Imi place ca in Romania este multa libertate de creatie, lucru care nu mai exista in multe tari din Europa. Romanii sunt mai creativi, cred ca spiritul publicitar romanesc se asemana cu cel din Franta de acum 30 de ani, spirit pe care noi l-am pierdut pentru ca suntem condusi de oamenii de marketing. Insa aici spiritul este liber”, explica cel care in 1981 a organizat la Paris prima editie a Noptii Devoratorilor de publicitate (“La Nuit des Publivores”).

In fiecare an alege singur din circa 25.000 de spoturi din 80 de tari spoturile care vor rula in timpul evenimentului care in general dureaza in jur de sase ore. Editia din acest an a fost alcatuita din 290 de spoturi, dintre care 13 romanesti, un record pentru tara noastra. Totodata, editia actuala, care poate fi vazuta in 40 de tari, este deschisa in toata lumea cu o reclama romaneasca, mai exact cu spotul "Gelozia", realizat pentru publicatia specializata in advertising Iqads.

De altfel, Boursicot spune ca acesta este si reclama romaneasca care ii place cel mai mult, pentru ca ”rezuma tot spiritul publicitatii din acesti ani”.

El adauga ca tarile foste comuniste din Europa de Est, printre care si Romania, si statele din America Latina (precum Brazilia, Argentina), sunt zonele cele mai creative in publicitate in prezent.

Citeste si:

“Acum cinci, sase ani era Asia de Sud-Est: Thailanda, Hong Kong. Lucrurile se schimba, poate anul viitor vor fi alte zone. De exemplu, spoturile americane sunt foarte frumoase, dar sunt foarte tehnice. Sunt perfecte tehnic, dar nu au suflet. Cele din Africa nu sunt foarte creative, in Rusia sunt cateva interesante. Sunt tot mai putine tari creative”, spune fondatorul celei mai mari cinemateci de reclame din lume.

Cinemateca Jean Marie Boursicot cuprinde in jur de un milion de filme publicitare din 80 de tari. Anual agentiile trimit catre cinemateca in jur de 25.000 de spoturi, care apoi sunt selectate de Boursicot. Reclamele care pot fi vazute in arhiva realizata de Boursicot dateaza inca din 1898.

Daca il intrebi ce l-a facut sa creeze cinematica, iti spune ca ...a trebuit sa isi hraneasca cainele.

Cinefilul francez a inceput sa lucreze pentru realizarea cinematecii cand angajat fiind la Publicis, unul dintre cele mai mari grupuri de comunicare din lume si cel mai mare din Franta, si-a dat seama ca in companie nu era pastrata o arhiva a spoturilor publicitare. Vorbind cu prieteni din alte agentii si-a dat seama ca si in alte companii se intampla acelasi lucru.

“Am abandonat totul si am decis sa imi creez propria cinemateca. In acelasi timp, aveam un caine pe care trebuia sa-l hranesc, aveam o chirie de platit. Am facut un spectacol platit pentru a putea plati chiria, pentru caine”, a declarat Boursicot.

Primul spectacol a avut loc in 1981, la cinematograful Kinopanorama din Paris si s-a numit Friandises. A tinut sase ore, durata care este apropiata de cea a spectacolelor actuale ale Noptii Devoratorilor de Publicitate. Din 1981 si pana acum evenimentul s-a extins in alte 40 de tari, sute de mii de oameni avand posibilitatea de a vedea anual cele mai bune, cele mai frumoase, dar si cele mai slabe reclame din lume.